Williamsu pomohlo snižování nákladů

Jinak by týmu hrozil konec.

Tým Williams sice patří v dlouhodobých statistikách mezi tři nejúspěšnější stáje historie, ale v posledních letech se mu příliš nedaří. V roce 2005 ztratil podporu automobilky BMW, která se rozhodla založit vlastní tým, a nedávno přišel také o tři významné sponzory (Baugur, Petrobras a Lenovo). Navíc se vlivem ekonomické krize dostala do potíží Royal Bank of Scotland. V posledních dvou letech Williams prodělal téměř 50 milionů liber. Pravidla o snižování nákladů mu tedy přichází velmi vhod.

Šéf týmu Sir Frank Williams, podle mnohých jeden z posledních gentlemanů ve formuli 1, připustil, že právě díky novým regulím mohl jeho tým přežít. V rozhovoru pro Financial Times označil stávající "povinné" snižování nákladů jako příležitost "svěžího startu" pro jeho tým.

"Byli jsme pod finančním tlakem. Pravidla o snižování nákladů jsou pro nás výrazným přínosem," potvrdil.

"Musíme být v zisku," připomněl Sir Frank. "Abychom byli úspěšní a mohli tu zůstat, potřebujeme být úspěšní také finančně. Musíme tedy každý rok vydělávat. V posledních dvou nebo třech letech jsme ztratili. Máme však rezervy a prostředky, abychom to zvládli."

Podle obchodního ředitele týmu Adama Parra si však tým v posledních dvou letech pomáhal půjčkami a další zadlužování by již nebylo akceptovatelné. Williams zaměstnává 550 lidí a využívá služeb 2000 britských dodavatelů. Provoz týmu stojí sto milionů liber ročně, tedy zhruba trojnásobek částky potřebné před deseti lety.

Podle Financial Times nabídl majitel komerčních práv formule 1 Bernie Ecclestone Williamsu vyplatit předem 14 a půl milionu liber jako část z peněz, které tým vyinkasuje za podepsání Concordské dohody. Zbytek ze svého podílu by tým dostal až po podepsání dohody.

Zejména díky svým úspěchům z osmdesátých a devadesátých let patří Williams mezi nejlepší týmy historie. V 517 velkých cenách vyjeli jeho jezdci 113 vítězství, 125 startů z prvního místa a 129 nejrychlejších kol. V jeho barvách získali titul mistra světa Alan Jones (1980), Keke Rosberg (1982), Nelson Piquet (1987), Nigel Mansell (1992), Alain Prost (1993), Damon Hill (1996) a Jacques Villeneuve (1997). K tomu si tým připsal devět vítězství v poháru konstruktérů.

Doporučujeme

Články odjinud