Williams: Život nezávislých týmů ztížily rozpočty automobilek

Ale blýská se na lepší časy.
Tým Franka Williamse je ve formuli 1 poslední svého druhu. Nezávislá stáj s tradicí, která ke svému fungování nepotřebuje peníze automobilky nebo bohatého jedince. Ačkoliv formule 1 trpí odchodem automobilek, pro Williams se paradoxně blýská na lepší časy.

Byly to totiž právě automobilky, kdo značně zkomplikoval existenci malým nezávislým týmům. Doba neomezeného utrácení je už ale pryč a s ní i většina automobilek. Svůj vlastní tým má už jen Renault a Ferrari.

"Abyste měli skutečně konkurenceschopný vůz, potřebujete skvělý motor, ale ještě důležitější je skvělé šasi," vysvětloval Frank Williams pro Arabian Business.

"A důvod, proč jsme byli velmi úspěšní na konci sedmdesátých a v osmdesátých letech, ne v každé sezóně, ale ve většině, a v devadesátých letech, je ten, že jsme tehdy stavěli lepší šasi."

"Motor Renault a předtím Cosworth byly stejně dobré jako všechny ostatní. Přicházelo čím dál více automobilek, ne že by jich bylo tolik, a přinesly s sebou velmi, velmi velké rozpočty. Nejlepším příkladem jsou Toyota, Mercedes a Honda. A nakoupily si talentované lidi, ne jen nejlepší jezdce, ale i nejlepší inženýry."

Jako příklad uvedl Williams Adriana Neweyho, který pro něj pracoval, než ho přeplatil McLaren-Mercedes a následně Red Bull. Nejdůležitější je pro výkonnost vozu aerodynamika a v té se velmi dobře vyzná právě Newey.

"Je tu jeden člověk, který v současnosti pracuje ve formuli 1, pracuje pro Red Bull a jmenuje se Adrian Newey," pokračoval Williams. "Když dojde na proudění vzduchu kolem vozu, je v tom kouzelník. Prostě tomu rozumí. V aerodynamice je brilantní."

"Byl u nás asi osm let a pak ho za velké peníze přetáhnul McLaren. Teď bohatne ještě více u Red Bullu, ale zaslouží si to. Nevím, kdy mu končí smlouva. Všichni by to hrozně rádi věděli. Ale majitel Red Bullu utrácí hodně peněz, svých vlastních peněz a myslím, že (Newey) je tam spokojený, bohužel."

Formule 1 však v posledních letech zavádí úsporná opatření a bude v nich pokračovat i v budoucnu. Proto by se situace menších týmů měla zlepšit, rozdíly v rozpočtech budou menší. Cílem je se vrátit na úroveň ze začátku devadesátých let.
Další článek: Formule 1 musí myslet na životní prostředí, varuje Rosberg

20. září | Další změna u Charouze ve F3. Po dvou víkendech končí Hunter Yeany. Pro finále v Soči ho nahradí Ayrton Simmons, který má zkušenosti z britské F4 (tam byl druhý) nebo z asijské F3.
20. září | 46. narozeniny dnes slaví bývalý jezdec F1 a dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya.
19. září | F1 má tento víkend volno, ale večer ve 21:00 se jede závod IndyCar na slavném okruhu Laguna Seca. Sledovat ho můžete prostřednictvím služby DAZN (stojí 39 Kč měsíčně).

GP Ruska 2021

Pátek 24. září 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 25. září 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. září 2021
Závod 14.00