Williams: Život nezávislých týmů ztížily rozpočty automobilek

Ale blýská se na lepší časy.
Tým Franka Williamse je ve formuli 1 poslední svého druhu. Nezávislá stáj s tradicí, která ke svému fungování nepotřebuje peníze automobilky nebo bohatého jedince. Ačkoliv formule 1 trpí odchodem automobilek, pro Williams se paradoxně blýská na lepší časy.

Byly to totiž právě automobilky, kdo značně zkomplikoval existenci malým nezávislým týmům. Doba neomezeného utrácení je už ale pryč a s ní i většina automobilek. Svůj vlastní tým má už jen Renault a Ferrari.

"Abyste měli skutečně konkurenceschopný vůz, potřebujete skvělý motor, ale ještě důležitější je skvělé šasi," vysvětloval Frank Williams pro Arabian Business.

"A důvod, proč jsme byli velmi úspěšní na konci sedmdesátých a v osmdesátých letech, ne v každé sezóně, ale ve většině, a v devadesátých letech, je ten, že jsme tehdy stavěli lepší šasi."

"Motor Renault a předtím Cosworth byly stejně dobré jako všechny ostatní. Přicházelo čím dál více automobilek, ne že by jich bylo tolik, a přinesly s sebou velmi, velmi velké rozpočty. Nejlepším příkladem jsou Toyota, Mercedes a Honda. A nakoupily si talentované lidi, ne jen nejlepší jezdce, ale i nejlepší inženýry."

Jako příklad uvedl Williams Adriana Neweyho, který pro něj pracoval, než ho přeplatil McLaren-Mercedes a následně Red Bull. Nejdůležitější je pro výkonnost vozu aerodynamika a v té se velmi dobře vyzná právě Newey.

"Je tu jeden člověk, který v současnosti pracuje ve formuli 1, pracuje pro Red Bull a jmenuje se Adrian Newey," pokračoval Williams. "Když dojde na proudění vzduchu kolem vozu, je v tom kouzelník. Prostě tomu rozumí. V aerodynamice je brilantní."

"Byl u nás asi osm let a pak ho za velké peníze přetáhnul McLaren. Teď bohatne ještě více u Red Bullu, ale zaslouží si to. Nevím, kdy mu končí smlouva. Všichni by to hrozně rádi věděli. Ale majitel Red Bullu utrácí hodně peněz, svých vlastních peněz a myslím, že (Newey) je tam spokojený, bohužel."

Formule 1 však v posledních letech zavádí úsporná opatření a bude v nich pokračovat i v budoucnu. Proto by se situace menších týmů měla zlepšit, rozdíly v rozpočtech budou menší. Cílem je se vrátit na úroveň ze začátku devadesátých let.
Další článek: Formule 1 musí myslet na životní prostředí, varuje Rosberg