Williams se představil v nových barvách

Williams se představil v nových barvách

Tým Williams nastoupil již tradičně do testů v přechodném zbarvení a konečnou úpravu nechal utajenou. Barvy pro letošní sezónu odhalil dnes.

Monopost FW33 se poprvé ukázal veřejnosti už 1. února během testů ve Valencii, ale Williams mu neuspořádal žádnou oficiální prezentaci. Vůz jezdil v přechodných barvách, střídali se v něm závodní jezdci Rubens Barrichello a Pastor Maldonado.

Oficiálního představení se FW33 dočkal ve čtvrtek v továrně týmu v Grove. Technický ředitel stáje Sam Michael při ní zrekapituloval všechny novinky, které na voze jsou.

"Víme, že to nebude snadné, ale doufáme, že nás tento vůz přiblíží čelu startovního pole," řekl Michael pro Reuters. "Jako tým jsme ambicióznější než kdy dřív. Na voze máme díly, o kterých víme, že jsou dobré, ale zároveň si uvědomujeme, že to nebude snadné."

Williams je podle Michaela jedním z hlavních inovátorů letošní sezóny. Jeho vůz má velmi kompaktní záď, nejnižší se všech letošních monopostů. Umožnila to vlastní převodovka a diferenciál Williamsu. Úhel hnací hřídele je velký (asi 14 stupňů, obvykle 6 až 7), ale inženýři z Grove věří, že jejich řešení bude efektivní i spolehlivé. A to i na okruzích, jako je Monza, kde zavěšení kol musí absorbovat velké rány od obrubníků.

"Jsou tu převodovka Williamsu, výfukový systém Red Bullu a jeho foukání difuzoru, výfukový systém Renaultu a jeho foukání difuzoru zepředu, a dvojitá podlaha Toro Rosso. To jsou čtyři věci, které vyčnívají," konstatoval Michael.

"Týmy mají dobrá auta, snažily se a dělaly některé věci jinak, ale to ostatní nejsou diferenciační prvky. Tyto čtyři věci podle mě budou znamenat v průběhu roku rozdíly."

Williams si pochopitelně prostudoval řešení konkurenčních stájí ve svém aerodynamickém tunelu. "Víme, jaká čísla přinášejí," potvrdil. "Takže jsme zaneprázdněni rozhodováním, které z těch tří věcí, které na autě nemáme, se budeme věnovat."

"Nejsnadněji by šlo zkopírovat výfuky Red Bullu. Ale dvojitá podlaha Toro Rosso a dokonce i výfuky Renaultu jsou jen o karoserii. Může to trvat pár měsíců, ale dá se to během sezóny zvládnout. Zatímco převodovka je úplně něco jiného, opravdu."

Michael nakonec přiznal, že ho příjemně překvapilo, jak různá letošní auta jsou. "Myslel jsem si, že kvůli omezujícím pravidlům začnou být vozy a formule 1 nudné. Ale dopadlo to opačně a týmy se ještě víc snaží, aby získaly výhodu díky malým věcem. To je pro formuli 1 dobré. Je to překvapující. Když se podíváte na auta napříč startovním roštem, jsou dost odlišná, že? Tohle bychom vzhledem k pravidlům nepředpovídali."

Monopostu FW33 pomáhá bateriový systém na rekuperaci kinetické energie. Podle Michaela je možné, že se v příštím roce objeví ve voze setrvačníková verze KERS, která je objemnější a do letošního auta se nevešla.

FOTOGALERIE

Doporučujeme

Články odjinud