Williams přes zákaz nevyvíjel KERS nadarmo

Tým formule 1 Williams nevyvíjel systém KERS nadarmo. Ačkoli se Asociace týmů formule 1 (FOTA) dohodla na jeho zákazu, Willims své řešení dodává firmě Porsche.

KERS je systém pro znovuobnovu kinetické energie, která ve velké míře odchází při brzdění jako vedlejší produkt ve formě tepla. Vzhledem k tomu, že nebyl povinný, ale vyžádal si velké investice, se stal předmětem mnoha vášnivých diskuzí.

Pravidla nasazení systému KERS umožňují i letos, ale týmy ve sdružení FOTA se dohodly na jeho dobrovolném zákazu.

KERS Williamsu byl unikátní. Zatímco řešení ostatních týmů, které KERS nasadily, bylo založeno na systému baterií coby úložiští energie, Williams šel elektromechanickou cestou - něco jako setrvačníky. Tým ale toto řešení nestihl připravit pro loňskou sezonu, a tak by se mohlo zdát, že s letošním dobrovolným zákazem šla veškerá jeho snaha vniveč.

Williams se ale nyní dohodl s automobilkou Porsche na dodávce systému KERS pro novou generaci Porsche 911 GTR-3. Tento vůz bude startovat například ve známé čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu.

Každé z předních kol závodního speciálu 911 GT3-R Hybrid pohání elektromotor s výkonem 60 kW. Celek doplňuje čtyřlitrový plochý šestiválec boxer s největším výkonem 480 koní, jež je umístěný v zádi a pohání kola zadní nápravy. Zmiňovanou inovací je použití setrvačníku vyrábějícího elektřinu namísto konvenčních akumulátorů. Setrvačníkový generátor je umístěn vedle řidiče a je zdrojem elektřiny pro dvojici elektromotorů.

Samotný setrvačníkový generátor je ve své podstatě elektromotor, jehož rotor točí až neuvěřitelných 40 000 ot./min. Právě v tomto pohybu se potřebná energie uchovává v mechanické podobě. Jakmile se řidič dotkne brzdového pedálu, z obou elektromotorů se stanou generátory a v nich vzniklá elektřina roztáčí setrvačník. Pro akceleraci nebo předjížděcí manévr může řidič tuto mechanicky uschovanou energii využít pro zvýšení dynamiky. Setrvačníkový generátor v ten okamžik začne nashromážděnou mechanickou energii přeměňovat na 120 kW elektrické energie, která pohání přední kola. Dodatečná porce síly je k dispozici vždy po dobu 6 až 8 sekund pro každý cyklus.

Další článek: Schumacher po dosavadních testech favorizuje čtveřici týmů

27. února | Mercedes uveřejnil fotografii... zachycuje nové zbarvení? odkaz
26. února | Aktualizace: Alonso se nezúčastní prezentace (otázek a odpovědí médiím) při prezentaci vozu Alpine kvůli cestovním omezením.
26. února | Na Eurosportu 2 začíná první letošní závod formule E.
26. února | Fernando Alonso se nezúčastní prezentace Alpine a navazujících rozhovorů. Alpine píše o hygienických důvodech. Není zřejmé, zda jde o cestovní restrikce nebo to souvisí s jeho nedávnou nehodou.