Williams letos použije KERS asi jen málo, je příliš těžký

Unikátní řešení má svá negativa.

Williams se jako jediný tým startovního pole rozhodl jít při vývoji systému na rekuperaci kinetické energie cestou setrvačníku. To však s sebou přineslo kromě technických překážek vyšší hmotnost celého systému, takže jestli tým svůj KERS letos použije, bude to zřejmě jen na několika málo okruzích.

"Hlavní problém je ten, a přišli jsme na to hned na začátku, že i když má náš systém velkou kapacitu, váží 35 kg. Když systém použijeme, nemůžeme dosáhnout optimálního rozložení hmotnosti," vysvětlil šéfinženýr Williamsu Patrick Head pro Autosport.

Nejlepším systémem by v současnosti měl disponovat tým McLaren-Mercedes, jehož KERS sice využívá baterie, ale váží méně než 25 kg.

Jelikož jsou vozy s jezdci lehčí než povinných 605 kg, přidává se do nich na různá místa závaží, aby bylo dosaženo optimálního rozložení hmotnosti. Když se do vozu přidá KERS, závaží je méně a týmy se dostávají do problémů s vyvážením vozu, dochází k většímu přesunu hmotnosti na zadní nápravu, což se současnými pneumatikami není žádoucí. Head předpokládá, že proto by mohl Williams KERS použít na pomalejších tratích, kde jsou tyto problémy menší.

"Na našem KERS dále pracujeme. Neříkám, že ho letos nepoužijeme, ale bude těžké ho nasadit do vozu a udržet ho v optimálním výkonnostním okně. Ale na pomalejší trati je v každém případě při optimálním rozložení hmotnosti těžiště více vzadu," řekl.

Těžit ze svého systému by mohl Williams především v příští sezóně, kdy dojde ke zúžení předních pneumatik a navýšení minimální hmotnosti vozu, což by mělo současné problémy odstranit, nebo alespoň minimalizovat. Ve hře je ovšem také možnost, že budou všechny týmy používat standardizovaný KERS, což by mohlo znamenat konec řešení Williamsu.

"KERS určitě dále vyvíjíme. Vyvinuli jsme vlastní motor a jsou to úžasné věci. Celkem malé, má to velikost částečně použité role toaletního papíru a výkon 80 koní. Běží na naší testovací stolici v továrně, vstřebává a dodává energii."

"Měnič je hotový a funguje dobře. Setrvačník běží na testovací stolici a měli jsme pár vývojových problémů spojených s montáží setrvačníku do vozu, ale ty už jsme vyřešili," dodal Head.

Video s KERS Williamsu si můžete prohlédnout zde.

Doporučujeme

Články odjinud