Williams dokončuje FW34, čekají ho nárazové testy

Williams dokončuje FW34, čekají ho nárazové testy

Tým Williams má v plánu nasadit svůj nový monopost do prvních předsezónních testů, což by měl stihnout, protože se blíží jeho dokončení.

Vývoj Williamsu FW34 se odehrává pod vedením technického ředitele Mika Coughlana, který v minulosti pracoval mimo jiné pro McLaren. "V tuto chvíli jsme dokončili náš program pro instalaci motoru a převodovky (do šasi), testujeme to na dynamometru. Do Vánoc to otestujeme dvakrát, celkem to bude přes 6000 kilometrů (simulací)," popisoval. "Také jsme dokončili celé zadní zavěšení, což také otestujeme."

"První šasi je hotové, druhé není moc pozadu, a brzy začneme náš program nárazových testů FIA. Všechny jsme je už úspěšně zvládli v rámci soukromých testů. Teď už máme kompletně definovaný vůz, který použijeme pro kontrolu systémů, má lepší přítlak a ponese všechny systémy, které nám umožní s ním vyjet do prvních testů. Naším cílem je vůz pak ještě upravit do posledního předsezónního testu."

"Auto půjde do výroby v polovině ledna a bude připraveno na první test na začátku února. Cílem je, aby ke konci ledna byly ověřeny všechny díly, u kterých to bude možné. Testování na trati je čistě ověřování naší práce. Hlavní díly by měly mít za sebou dostatek kilometrů, aby bylo překvapením, pokud auto zastaví na trati s větším problémem. Kromě toho se testování zaměří na zlepšení spolehlivosti a celkové aerodynamické výkonnosti vozu."

Hlavní slabou stránkou letošního vozu byla právě aerodynamika, takže do této oblasti soustředili v Grove své síly. Podle Coughlana má Williams vše pro to, aby postavil dobrý vůz.

"Zázemí je tu naprosto prvotřídní, jen jsme ho nevyužívali správně," hodnotil. "Detailně jsme prošetřili, co jsme dělali špatně a v čem se musíme zlepšit, a došli jsme k závěru, že v minulosti došlo k jistým strategickým chybám."

"Identifikovali jsme potřebné klíčové změny, nejen pro příští sezónu, ale navždy, abychom stavěli úspěšná auta každý rok. Potřebujeme výkonnost i spolehlivost, protože tyto dva faktory vám společně vyhrávají závody a šampionáty. My se domníváme, že teď jdeme správným směrem."

Williams letos trpěl tím, že věnoval až moc úsilí své kompaktní převodovce, zatímco přehlížel důležité oblasti aerodynamiky, především pak foukaný difuzor. Ten v druhé polovině sezóny už moc nevyvíjel, podobně jako Sauber. Během závodních víkendů se pak soustředil na testování řešení pro rok 2012, které mají odstranit letošní slabiny vozu, takže se na nový ročník začal připravovat s relativně velkým předstihem.

FW34 bude příští rok určitě řídit Pastor Maldonado, jeho týmového kolegu tým zatím neoznámil. Valtteri Bottas by coby třetí jezdec měl nastoupit do 15 prvních volných tréninků.

Doporučujeme

Články odjinud