Whitmarsh: Platících jezdců je moc, někteří na F1 nestačí

Šéfovi McLarenu Martinu Whitmarshovi dělá starost, jak moc se ve formuli 1 rozmáhá fenomén platících jezdců, kteří získávají místa díky svým sponzorům.
Whitmarsh: Platících jezdců je moc, někteří na F1 nestačí

Jezdci, kteří usednou do závodního kokpitu díky penězům, které týmu přinesou, nejsou ve formuli 1 žádnou novinkou, ale v posledních letech jich přibývá.

"Osobně si myslím, že je smutné, že máme ve formuli 1 tolik platících jezdců," řekl Whitmarsh pro Espn. "Čísla jdou nahoru, a i když jsem si jistý, že je to dobré a vzrušující pro ty, kdo si to mohou dovolit, doufali byste, že v královské disciplíně motorsportu mít platící jezdce nebudete."

Podle šéfa McLarenu totiž platící jezdci stahují kvalitu jezdeckého obsazení dolů. "Znamená to, že jsou tu dobří, mladí profesionální jezdci, kteří se sem nedostávají a nemůžou dostat. Když se podíváte na obměnu jezdců, je velmi malá."

"Jedním z důvodů je, že jsou týmy konzervativní a neriskují. Rizika, která podstupují, se zhmotní okamžitým příjmem pro tým, ale nemají přínosy v oblasti budoucího jezdeckého potenciálu."

Whitmarsh je přesvědčený, že někteří piloti by se bez sponzorů do formule 1 vůbec nedostali. "Je to smutné, ale důvod, proč jsou někteří tito kluci platícími jezdci, ne všichni, ale někteří z nich jsou platícími jezdci, protože v zásadě nejsou dost dobří na to, aby byli ve formuli 1."

Problémy vznikají podle šéfa wokingské stáje už v nižších sériích, kde se platící jezdci etablují. Míní, že by pomohlo pravidlo, které by jezdcům zakazovalo setrvat v juniorské kategorii déle než dva roky a které by zavádělo povinnost mít nováčka v každém týmu. "Mít v juniorských kategoriích jezdce čtyři nebo pět let, protože si to můžou dovolit, ten systém zanáší," dodal.

Další článek: Ferrari potvrdilo, že pro tým i nadále pracuje Byrne

10:25 | Třetí současný jezdec pojede virtuální Le Mans. K Norrisovi a Verstappenovi (se stejným vozem) se připojí také Pierre Gasly, který bude v týmu třeba s Vergnem.
9:39 | Obrat McLaren Group v prvním čtvrtletí: 2019: 284 milionů liber 2020: 109 milionů liber
22. května | F1 potvrdila, že stále jedná s britskou vládou o pořádání závodů. Nyní je komplikuje nutnost karantény po přicestování do země...
22. května | Podle Sky Sports by se v Silverstonu mohlo jet později v létě, až skončí opatření (nutnost karantény po příjezdu do země). Šéf okruhu je v tomto optimistický.