Whiting vysvětlil, proč FIA musela Hamiltona poslat na konec roštu

Whiting vysvětlil, proč FIA musela Hamiltona poslat na konec roštu

Přísný trest byl v případě Hamiltonova kvalifikačního prohřešku nutný, aby odradil ostatní od případného pokoušení štěstí s kontrolou paliva.

McLaren vyslal Hamiltona do posledního kvalifikačního pokusu v Barceloně s nedostatečným množstvím paliva, ale místo toho, aby ho zavolal zpět do boxů, nechal ho odjet měřené kolo a zastavit na trati. Následoval přísný trest v podobě diskvalifikace z kvalifikace, který britského pilota odsunul z pole position na opačný konec startovního roštu.

Šéf McLarenu Martin Whitmarsh přiznal, že kdyby býval tušil, jak přísná penalizace bude, raději by svého jezdce zavolal před posledním měřeným kolem zpět do garáže, takže by zůstal alespoň v první desítce. A nebyl sám, kdo se divil, proč Hamiltonovi FIA neškrtla jen časy z poslední části kvalifikace.

"Pokud dojde k porušení pravidel, platí to na celou kvalifikaci, nejen na její část. A kvalifikace začíná první částí," vysvětloval technický delegát FIA Charlie Whiting pro Auto Motor und Sport.

"Kdybychom Hamiltona odsunuli jen na 10. místo, vzniklo by riziko, že by vozy vyjížděly s menším množstvím paliva, po návratu do boxů by jim zbyl méně než povinný litr a doufaly by, že na ně nepřijde kontrola."

FIA totiž nikdy nekontroluje všechny vozy ve vztahu ke všem článkům pravidel. Ať už kontroluje palivo, rozměry, motory nebo třeba ohebnost dílů, vždy si pro danou kontrolu náhodně vybere jen pár vozů. Týmům by se tedy vyplatilo riskovat s palivem, kdyby hrozilo jen škrtnutí časů z dané části kvalifikace.

Podobný případ nastal naposledy loni, když kontrola po druhé části kvalifikace na GP Německa zjistila, že palivo ve voze Sébastiena Buemiho neodpovídá svým složením pravidlům. Švýcar byl poté také odsunut na konec roštu, i když FIA nemohla dokázat, že nelegální palivo použil už v první části.

Doporučujeme

Články odjinud