Wehrlein po diskvalifikaci přišel o vítězství, z triumfu v Mexiku se raduje di Grassi

Osmý závod sezony Mistrovství světa Formule E se proměnil v noční můru Pascala Wehrleina. Německý pilot Porsche vyhrál kvalifikaci, strávil téměř celý závod ve vedení a jako první také projel pod šachovnicovým praporkem, přesto ale nevyhrál. Oba vozy Porsche byly diskvalifikovány kvůli technickým prohřeškům a z vítězného doublu se nakonec raduje Audi.
Foto: ABB Formula E
Wehrlein po diskvalifikaci přišel o vítězství, z triumfu v Mexiku se raduje di Grassi | Foto: ABB Formula E

Formule E se do Mexika vrací pravidelně, tentokrát se ovšem elektrický šampionát nepředstavil fanouškům v hlavním městě, nýbrž na okruhu v Pueble. Monoposty formule E si poprvé vyzkoušely klopenou zatáčku, protože trať v Puble je kombinací oválu a vnitřní technické sekce.

Hned po startu závodu musel být z boxů povolán safety car, protože svůj Virgin o zeď rozbil Novozélanďan Nick Cassidy. Zpomalovací vůz kroužil po trati 6 minut a jezdci proto přišli o 6 kWh energie z baterií.

Krátce po restartu závodu na 45 minut a jedno kolo projel Pascal Wehrlein delší variantou okruhu, aby aktivoval útočný mód. Tím se propadl na třetí místo, brzy ale zaútočil na Jaka Dennise v jeho BMW a po zatočení i druhého BMW Maximiliana Günthera do aktivační zóny se Němec v Porsche dostal opět do čela.

Vítězný skok do bazénu! Ulicím Monaka kraloval da Costa

Vítězný skok do bazénu! Ulicím Monaka kraloval da Costa

Wehrlein měl se svým Porsche výborné tempo, vypracovával si na prvním místě stále větší a větší náskok a při druhé aktivaci útočného módu už o první příčku nepřišel. Jenomže 24 minut před koncem musel na trať podruhé safety car, a to kvůli střetu Jeana-Érica Vergneho s Alexem Simsem. Wehrlein tak přišel o vybudovaný náskok.

Viníkem kolize byl Sims v Mahindře a jeho týmový kolega Alex Lynn se negativně podepsal na průběhu závodu jen o pár minut později. Safety car se vrátil na trať potřetí ve chvíli, kdy Lynn způsobil nehodu s Jaguarem Sama Birda.

Po restartu opět udržel první místo Pascal Wehrlein, v televizní grafice se však objevila informace o tom, že je vyšetřován kvůli technickému prohřešku. Německý pilot Porsche však nadále kroužil na první pozici, za ním naopak začali ztrácet piloti BMW. Před Günthera a Dennise se postupně dostali Mortara (Venturi) a di Grassi s Rastem (oba Audi).

Tovární piloti Audi si dokázali poradit s Edoardem Mortarou, zdálo se však, že Pascal Wehrlein už bude nad jejich síly. Pak ale změnil celou situaci verdikt ředitelství závodu. Kvůli blíže nespecifikovanému technickému prohřešku byly oba vozy Porsche Wehrleina a Andreho Lotterera bezprostředně po závodě diskvalifikovány, vítězný double tak získalo Audi.

Fotogalerie: Formule E jezdila v Monaku [+ unikátní letecké záběry]

Fotogalerie: Formule E jezdila v Monaku [+ unikátní letecké záběry]

Zvítězil di Grassi před úřadujícím šampionem DTM Rastem, třetí místo v cíli oslavil Mortara. René Rast díky druhé příčce poskočil na čtvrté místo v šampionátu, kde na lídra Robina Frijnse po sobotě ztrácí jen 4 body. Na jedenácté místo si polepšil Lucas di Grassi, který na Frijnse ztrácí 19 bodů.

Svůj závodní debut ve formuli E prožil Joel Eriksson. Bývalý švédský tovární pilot BMW v DTM u týmu Dragon zaskočil za Nica Müllera (účastní se úvodního víkendu DTM v Monze) a dojel sedmnáctý.

Další závod se v Pueble jede v neděli.

Proč přišlo Porsche o vítězství?

Pascal Wehrlein po dojetí včerejšího závodu nemohl uvěřit zprávě ve vysílačce, ze které se dozvěděl, že nezvítězil. Proč musely být oba vozy Porsche diskvalifikovány?

Týmy ve formuli E mají povinnost nejpozději 10 minut před startem závodu poslat Mezinárodní automobilové federaci FIA technický pas každého monopostu, ve kterém má být mimo jiné uvedeno, kterou z přidělených sad pneumatik nasadí tým do závodu.

Právě povinnost deklarace závodních pneumatik Porsche nesplnilo, čímž porušilo článek 35.6 pravidel, který říká: „Ve chvíli, kdy je dán signál 10 minut do startu závodu, identifikační čísla nasazených pneumatik, nebo pneumatik, které budou nasazeny, musí být od každého vozu deklarována technickému delegátovi FIA skrze k tomu určený portál.“

„Naneštěstí pneumatiky byly zaneseny v systému, chybělo pouze jedno stisknutí tlačítka, aby byly publikovány pro závod,“ uvedl pro The Race šéf operací Porsche pro formuli E Amiel Lindesay.

Výsledky

P Jezdec Tým Čas / ztráta Kol
Lucas di Grassi Audi 47:40.772 28
René Rast Audi 0.497 28
Edoardo Mortara Venturi 2.774 28
Alexander Sims Mahindra 10.443 28
Jake Dennis BMW 11.473 28
A.F.da Costa DS Techeetah 11.624 28
Stoffel Vandoorne Mercedes 12.022 28
Mitch Evans Jaguar 12.351 28
Nyck de Vries Mercedes 12.936 28
10  Alex Lynn Mahindra 13.154 28
11  Oliver Turvey NIO 14.548 28
12  Max Guenther BMW 15.257 28
13  Tom Blomqvist NIO 15.442 28
14  Norman Nato Venturi 15.756 28
15  S.Sette Câmara Dragon 16.971 28
16  Sébastien Buemi Nissan 17.127 28
17  Robin Frijns Virgin 17.942 28
18  Joel Eriksson Dragon 18.285 28
Pascal Wehrlein Porsche DSQ 28
André Lotterer Porsche DSQ 28
Oliver Rowland Nissan 24 24
Sam Bird Jaguar 15 15
Jean-Éric Vergne DS Techeetah 12 12
Nick Cassidy Virgin 0 0
Váš názor Další článek: Red Bull uveřejnil celé video, které v dubnu natáčel v Česku a na Slovensku. Je úchvatné
1:59 | Prasklina na zadním křídle se nakonec objevila jen u Verstappena. Red Bull zatím neví, co bylo příčinou.
20:20 | Fernando Alonso se připojí k Vettelovi a Russellovi a nasadí větší počet nových komponent – start z konce pole.
22. října | Toto Wolff přiznal, že Mercedes má problémy se spolehlivostí, kterou stále úplně nepochopil. Bottas nasadil šestý motor.
22. října | Valtteri Bottas nasazuje šestý motor. Dostane penalizaci 5 míst.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Pérez
Sobota 23. října 2021
3. trénink Pérez
Kvalifikace Verstappen
Neděle 24. října 2021
Závod 21.00