WEC: Toyotu čeká domácí Fudži, pomůže soukromníkům „balast za úspěch“?

Slavný okruh Fudži pod mýtickou horou na japonském ostrově Honšú hostí o tomto víkendu druhý závod sezóny FIA WEC 2019/2020, kterým je tradiční šestihodinovka. Na vítězný úspěch ze Silverstonu bude chtít navázat tovární tým Toyota, poměr sil ve třídě LMP 1 má však změnit nově zavedený „balast za úspěch“. Ve třídě LMGTE – PRO poté bude o další triumf usilovat Porsche.
WEC: Toyotu čeká domácí Fudži, pomůže soukromníkům „balast za úspěch“?

Toyota je na domácí trati ve Fudži dominantní. Od roku 1967 zde slavila celkový triumf čtrnáctkrát, v moderní éře FIA WEC od roku 2012 zde poté vyhrála šestkrát. Hegemonii Toyoty pod nejvyšší horou Japonska narušili pouze Timo Bernhard, Mark Webber a Brendon Hartley s prototypem Porsche 919 Hybrid v roce 2015.

Japonský tovární tým by se v poslední sezóně třídy LMP 1 před nástupem nových pravidel rád rozloučil s vozem TS050 Hybrid s okruhem ve Fudži vítězstvím, ve prospěch soukromých týmů ve třídě LMP 1 by však měl hrát nový systém „balastu za úspěch“. Ten od sezóny 2019/2020 funguje v LMP 1 po boku již dříve existujícího systému „Equivalence of Technology“ a měl by umožnit „nehybridním“ prototypům LMP 1 bojovat s Toyotami. V minulé sezóně vyhrála Toyota sedm závodů z osmi.

Testy WEC v Barceloně: pětice prototypů LMP 1 v jedné sekundě

Testy WEC v Barceloně: pětice prototypů LMP 1 v jedné sekundě

Výkonnost vozů ve třídě LMP 1 v úvodním závodě nové sezóny na Silverstonu reguloval pouze starší systém „EoT“, nyní už však mají organizace FIA a ACO (promotér WEC a 24 hodin Le Mans) data potřebná k tomu, aby do praxe převedly i „balast za úspěch“. Ten se bude vypočítávat samostatně pro každý podnik WEC až po dubnovou šestihodinovku ve Spa, v Le Mans se tento balanční systém využívat nebude.

Jak vlastně „balast za úspěch“ funguje? Pro každý nadcházející závod budou jednotlivé prototypy třídy LMP 1 zpomalovány v rychlosti na jedno kolo, a to podle výsledku a zisku bodů do šampionátu ze závodu předcházejícího.

Základní časovou jednotkou pro udělení balastu je 0.008 sekundy. Tato základní jednotka bude příslušnému prototypu LMP 1 násobena dvěma dalšími veličinami "X" a "Y", přičemž "X" je délka okruhu, kde se jede příští závod a "Y" je bodový rozdíl mezi prototypem, pro který je balast vypočítáván a posledním vozem klasifikovaným v celkovém pořadí závodu předcházejícího.

WEC: Lopez, Conway a Kobajaši vyhráli pro Toyotu na Silverstonu

WEC: Lopez, Conway a Kobajaši vyhráli pro Toyotu na Silverstonu

Pro lepší demonstraci předložme praktický příklad:

  • Vůz A zvítězí a získá 25 bodů
  • Vůz B získá 15 bodů
  • Vůz C skončí poslední a získá 0 bodů

Podle výše uvedených údajů vypočítáme "balast za úspěch" takto (uvažujme, že balast vypočítáváme pro fiktivní okruh v délce 5 km, tzn.: X = 5):

  • Vůz A: 0.008 x 5 x 25 = 1 sekunda zpomalení / kolo
  • Vůz B: 0.008 x 5 x 15 = 0.6 sekundy zpomalení / kolo
  • Vůz C: 0.008 x 5 x 0 = 0 sekund zpomalení / kolo

Faktické omezení výkonu, které budu odpovídat vypočítaným časovým hodnotám na jedno kolo, bude provedeno buď přidáním zátěže, nebo pomocí úprav výkonu a fungování pohonné jednotky daného vozu.

Ve Fudži bude nejvíce postižena Toyota #7

První výpočet balastu ve formě zpomalení vozu na jedno kolo proběhl na základě výsledků závodu na Silverstonu, není tedy překvapující, že největší zpomalení potká vítěznou Toyotu #7.

Prototyp #7 posádky Kamuj Kobajaši, Mike Conway, Jose Maria Lopez bude pod horou Fudži zpomalen v rychlosti na jedno kolo o 1.4 sekundy.

Tohoto zpomalení bude dosaženo pomocí snížení maximálního využitelného množství energie z hybridního systému na jedno kolo a zároveň snížením maximálního možného průtoku paliva.

Minimální váha obou prototypů Toyota TS050 Hybrid zůstane v Japonsku stejná, jako byla nastavena pro Silverstone, tedy 932 kg.

Toyota #8 posádky Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima, Brendon Hartley, která dojela ve Velké Británii druhá, bude na okruhu Fudži zpomalena na jedno kolo o rovnou sekundu. V porovnání s vozem #7 bude mít Toyota #8 k dispozici o 9.5 % více energie z hybridního pohonu.

Třetí nejvyšší hendikep dostane v Japonsku Ginetta #5, která byla na Silverstonu čtvrtá. Britský vůz bude zpomalen o 0.66 sekundy na jedno kolo.

Ginetta #5 bude ve Fudži těžší, její váha vzroste z 833 kg na 867 kg.

Vůz #5 dostal třetí nejvyšší balast, protože na Silverstonu v cíli třetí prototyp Rebellion #3 se neúčastní kompletní sezóny a v Japonsku nebude startovat.

Balast za úspěch se téměř nedotkne prototypu Rebellion #1, který dojel na Silverstonu na desátém místě v absolutním pořadí po problémech v závěru závodu. Tento vůz bude zpomalen o 0.03 sekundy na kolo.

Zcela bez balastu bude ve Fuji z prototypů LMP 1 závodit pouze Ginetta #6, která byla na Silverstonu nejhorším ze všech vozů v nejvyšší třídě.

„BoP“ pro LMGTE – PRO, váhový balast pro LMGTE – AM

Ve třídě LMGTE - PRO se bude i nadále využívat systém „Balance of Performance“, který se bude uplatňovat i v LMGTE - AM.

Výkonnost vozů GTE ve třídě LMGTE – PRO, která má podobně jako LMP 1 status mistrovství světa, se tak bude v rámci „BoP“ nadále omezovat pomocí snižování tlaku turbodmychadla (u vozů s přeplňovaným motorem), pomocí zásahů do palivových restriktorů a tak podobně.

První závod na Silverstonu vyhrálo v LMGTE – PRO tovární Porsche 911 RSR-19 #91 posádky Gianmaria Bruni, Richard Lietz. Německý tovární tým, který v loňské sezóně získal pohár konstruktérů, tak bude v Japonsku podobně jako Toyota usilovat o druhé vítězství v řadě.

Novinka míří do "amatérské" kategorie "gétéček", kterou bude počínaje závodem ve Fudži ovlivňovat také nově zavedený váhový balast, který se již uplatňuje ve třídě GTE evropské Le Mans Series. Detaily o nastavení tohoto systému pro třídu LMGTE - AM pro daný závod bude FIA vždy publikovat v technickém bulletinu, který vydává před závodními víkendy.

Šestihodinový závod FIA WEC pod horou Fudži odstartuje v neděli ve 4:00 ráno našeho času. V plné délce ho budete moci sledovat za poplatek prostřednictvím oficiálního streamu na webu fiawec.com nebo v oficiální mobilní aplikaci FIA WEC. V TV nabídne posledních 90 minut živě Eurosport 1, a to od 8:30. Komentářem bude přenos provázet Zdeněk Míka.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Další článek: Do formule 1 chce za dva roky vstoupit španělský tým Campos. Už má dokonce jezdce

15:08 | Haas potvrdil, že Mazepin bude jezdit s číslem 9. Původně chtěl jezdit s číslem 99, ale to má Giovinazzi. Číslo 9 měl Ericsson, ale vzhledem k tomu, že je (bude) dva roky mimo F1, tak se číslo uvolní...
15:04 | Podle španělských médií dostal Alonso zelenou pro účast v testu mladíků po Abú Dhabí. Do testů by prý měly být nakonec nasazeny dvě auta od každého týmu, takže uvidíme i Buemiho, Kubicu, Ferrari zřejmě nasadí Sainze. Zatím to nebylo potvrzeno.
13:33 | Mick Schumacher se s Haasem zúčastní prvního tréninku na GP Abú Dhabí a také testů po závodě.
9:40 | Jezdecké sestavy pro GP Sachíru: Haas: Pietro Fittipaldi, Kevin Magnussen Mercedes: George Russell, Valtteri Bottas Williams: Jack Aitken, Nicholas Latifi

GP Sachíru

Pátek 4. prosince 2020
1. trénink 14.30–16.00
2. trénink 18.30–20.00
Sobota 5. prosince 2020
3. trénink 15.00–16.00
Kvalifikace 18.00–19.00
Neděle 6. prosince 2020
Závod 18.10