Světový šampionát ve vytrvalostních závodech FIA WEC bude mít zítra na programu předposlední závod sezóny 2018/2019, který bude hostit belgické Spa. V tradičním šestihodinovém závodě, jehož historie v Ardenách sahá až do roku 1953, si může tovární tým Toyota již před Le Mans zajistit titul mistrů světa.
Toyota je blízko k titulu(ům)
Situace v královské třídě LMP 1 je celkem jasná. Toyota má na čele průběžného pořadí týmů náskok před švýcarskou stájí Rebellion Racing 53 bodů a pro zisk titulu potřebuje, aby alespoň jeden ze dvou jejích prototypů TS050 Hybrid dokončil závod na čtvrtém nebo lepším místě. Stane – li se tak, tovární Toyota bude mistrem světa ve vytrvalostních závodech pro sezónu 2018/2019.
Situace mezi oběma Toyotami je z pohledu šampionátu jezdců poměrně těsná. Fernando Alonso, Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima v sezóně vyhráli s vozem #8 tři závody a mají patnáctibodový náskok na Mika Conwaye, Kamuje Kobajašiho a Jose Mariu Lopeze ze sesterského prototypu #7.
Ve hře je v této sezóně ještě 65 bodů (v Le Mans se za vítězství neuděluje 25, ale 38 bodů, za vítězství v kvalifikaci získá tým 1 bod), i přesto se však mohou Alonso, Buemi a Nakadžima stát mistry světa za určitých okolností již ve Spa.
Aby se tak stalo, musela by trojice z vozu #8 bezpodmínečně vyhrát sobotní závod. Pokud by Alonso, Buemi a Nakadžima vyhráli šestihodinový závod ve Spa po startu z pole position, museli by jejich týmoví kolegové Conway, Kobajaši a Nakadžima dokončit nejlépe na devátém místě, aby se posádka „osmičky“ mohla radovat z titulu. Kdyby z pole position naopak startovala Toyota #7, ale závod by vyhrála Toyota #8, tak by jezdcům „sedmičky“ stačilo dojet na jakémkoliv místě tak, aby byli klasifikováni. Díky tomu by získali minimálně 0.5 bodu do šampionátu a stále by zůstali ve hře o titul. Kdyby nedojeli, mistry světa by se stali piloti Toyoty #8.
Titul mistrů světa mezi jezdci třídy LMP 1 mohou získat ještě Thomas Laurent a Gustavo Menezes, vítězové závodu na Silverstonu z týmu Rebellion Racing. Jejich šance jsou však se ztrátou 54 bodů spíše jen teoretické.
Nově nastavené „EoT“ přináší výhody soukromým týmům v LMP 1
Po dominantním výkonu Toyot na Sebringu dostávají soukromé týmy ve třídě LMP 1 další úlevu v podobně nově nastaveného systéme Equivalence of Technology.
Netovární prototypy LMP 1 bez hybridního pohonu mohou o tomto víkendu ve Spa využívat neomezené množství energie z paliva na jedno kolo, což se projevilo již ve čtvrtečním prvním volném tréninku. Ten vyhrál pro tým SMP Racing Sergej Sirotkin s časem 1:56.264. Pro srovnání, nejlepší kvalifikační čas nejrychlejšího netovárního prototypu LMP 1 z loňského Spa byl o dvě desetiny pomalejší.
Spolu s prolomením energetických limitů se u prototypů LMP 1 s atmosférickými motory (týmy ByKolles a Rebellion Racing) zvyšuje minimální váha z 818 kg na 824 kg. Prototypy týmu SMP Racing s přeplňovanými motory AER ve Spa váží 833 kg a tovární Toyoty mají minimální váhu stanovenou na 904 kg. Obou Toyot se navíc ještě týká zvýšení maximálního možného množství využitelné energie na jedno kolo z 61.3 MJ na 71.3 MJ.
V rámci příprav na červnové Le Mans pojedou závod ve Spa týmy Toyota, SMP Racing a Rebellion Racing v aerodynamické konfiguraci pro nízký přítlak. V případě týmu Rebellion Racing se bude jednat o první případ využití speciálního aerokitu v sezóně 2018/2019.
Závodu ve Spa se ve třídě LMP 1 nezúčastní tým DragonSpeed, který v nejvyšší kategorii WEC závodí s vozem BR Engineering BR1 – Gibson. Americký tým odstoupil z minulého závodu na Sebringu kvůli problémům s elektronikou, které se stále nepodařilo vyřešit.
Těsná situace v LMP 2, dominance Porsche v LMGTE – PRO
Velmi těsná situace panuje po šesti odjetých závodech na čele kategorie LMP 2, které s průběžným ziskem 125 bodů vévodí trojice Nicolas Lapierre, Pierre Thiriet, Andre Negrao z týmu Signatech Alpine. Piloti francouzské stáje dokončili na pódiu každý ze závodů této sezóny, přičemž zvítězili v tom nejdůležitějším, kterým je pochopitelně čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans.
Na jezdce týmu Alpine ztrácejí pouhé dva body Ho-Pin Tung, Gabriel Aubry a Stephane Richelmi, kteří společně tvoří posádku prototypu Oreca 07 Gibson #38 týmu Jackie Chan DC Racing. Tito tři sice nemají tak vyrovnané výsledky, na rozdíl od pilotů „alpinky“ ale vyhráli hned tři závody, a to ve Spa, na Silverstonu a v Šanghaji.
Boj o čelo třídy LMP 2 je tedy těsný, to se ale nedá napsat o situaci v kategorii LMGTE – PRO, která je stejně jako třída LMP 1 vypsána jako mistrovství světa značek i jezdců. Mistrovství světa vozů GTE totiž v sezóně 2018/2019 jasně dominuje značka Porsche, která má po šesti závodech náskok na nejbližšího rivala, kterým je tovární Ferrari, rovných 100 bodů!
Světovému šampionátu jezdců třídy LMGTE – PRO vládnou po šesti podnicích této sezóny Michael Christensen a Kevin Estre, kteří se střídají za volantem Porsche 911 RSR #92. Dán a Francouz mají na svém kontě dvě vítězství (včetně Le Mans) a tři další pódiová umístění, díky čemuž se těší náskoku 25 bodů před stájovými kolegy Richardem Lietzem a Gianmariou Brunim z vozu #91. Lietz s Brunim sice zvítězili na Sebringu, čímž ještě zdramatizovali situaci na čele LMGTE – PRO, i tak jsou ale Christensen s Estrem před posledními dvěma závody sezóny 2018/2019 v luxusní pozici.
Průběžné třetí místo v LMGTE – PRO drží nejlepší piloti Ferrari James Calado a Alessandro Pier Guidi, kteří ale na vedoucí duo Christensen, Estre ztrácejí již propastných 44.5 bodu.
Porsche je na tom v této sezóně nejlépe i ve třídě LMGTE – AM, kde vede pořadí týmů po šesti závodech německá stáj Project 1, která do šampionátu nasazuje jeden vůz 911 RSR. Jeho posádka, kterou tvoří Jörg Bergmeister, Patrick Lindsey a Egidio Perfetti, vede pořadí své kategorie s náskokem 25 bodů na Thomase Flohra, Francesca Castellacciho a Giancarla Fisichellu, kteří se střídají v kokpitu Ferrari 488 GTE švýcarského týmu Spirit of Race.
Sobotní závod můžete sledovat živě na obrazovkách Eurosportu, který ve vysílání nabídne úvodní hodinu od 13:15 (Eurosport 2) a závěrečnou hodinu od 18:30 (Eurosport 1). Stejně jako všechny ostatní závody FIA WEC můžete sledovat i 6 hodin ve Spa také v plné délce za poplatek prostřednictvím oficiálního streamu na webu fiawec.com, kde můžete dnes od 15:00 sledovat živě také kvalifikaci.
Foto: Toyota Motorsport GmbH