WEC se stěhuje do Spa, Toyota si může zajistit titul

Světový šampionát ve vytrvalostních závodech FIA WEC bude mít zítra na programu předposlední závod sezóny 2018/2019, který bude hostit belgické Spa. V tradičním šestihodinovém závodě, jehož historie v Ardenách sahá až do roku 1953, si může tovární tým Toyota již před Le Mans zajistit titul mistrů světa.
WEC se stěhuje do Spa, Toyota si může zajistit titul

Toyota je blízko k titulu(ům)

Situace v královské třídě LMP 1 je celkem jasná. Toyota má na čele průběžného pořadí týmů náskok před švýcarskou stájí Rebellion Racing 53 bodů a pro zisk titulu potřebuje, aby alespoň jeden ze dvou jejích prototypů TS050 Hybrid dokončil závod na čtvrtém nebo lepším místě. Stane – li se tak, tovární Toyota bude mistrem světa ve vytrvalostních závodech pro sezónu 2018/2019.

Situace mezi oběma Toyotami je z pohledu šampionátu jezdců poměrně těsná. Fernando Alonso, Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima v sezóně vyhráli s vozem #8 tři závody a mají patnáctibodový náskok na Mika Conwaye, Kamuje Kobajašiho a Jose Mariu Lopeze ze sesterského prototypu #7.

Stoffel Vandoorne se poprvé v kariéře zúčastní Le Mans

Stoffel Vandoorne se poprvé v kariéře zúčastní Le Mans

Ve hře je v této sezóně ještě 65 bodů (v Le Mans se za vítězství neuděluje 25, ale 38 bodů, za vítězství v kvalifikaci získá tým 1 bod), i přesto se však mohou Alonso, Buemi a Nakadžima stát mistry světa za určitých okolností již ve Spa.

Aby se tak stalo, musela by trojice z vozu #8 bezpodmínečně vyhrát sobotní závod. Pokud by Alonso, Buemi a Nakadžima vyhráli šestihodinový závod ve Spa po startu z pole position, museli by jejich týmoví kolegové Conway, Kobajaši a Nakadžima dokončit nejlépe na devátém místě, aby se posádka „osmičky“ mohla radovat z titulu. Kdyby z pole position naopak startovala Toyota #7, ale závod by vyhrála Toyota #8, tak by jezdcům „sedmičky“ stačilo dojet na jakémkoliv místě tak, aby byli klasifikováni. Díky tomu by získali minimálně 0.5 bodu do šampionátu a stále by zůstali ve hře o titul. Kdyby nedojeli, mistry světa by se stali piloti Toyoty #8.

Titul mistrů světa mezi jezdci třídy LMP 1 mohou získat ještě Thomas Laurent a Gustavo Menezes, vítězové závodu na Silverstonu z týmu Rebellion Racing. Jejich šance jsou však se ztrátou 54 bodů spíše jen teoretické.

Nově nastavené „EoT“ přináší výhody soukromým týmům v LMP 1

Po dominantním výkonu Toyot na Sebringu dostávají soukromé týmy ve třídě LMP 1 další úlevu v podobně nově nastaveného systéme Equivalence of Technology.

Netovární prototypy LMP 1 bez hybridního pohonu mohou o tomto víkendu ve Spa využívat neomezené množství energie z paliva na jedno kolo, což se projevilo již ve čtvrtečním prvním volném tréninku. Ten vyhrál pro tým SMP Racing Sergej Sirotkin s časem 1:56.264. Pro srovnání, nejlepší kvalifikační čas nejrychlejšího netovárního prototypu LMP 1 z loňského Spa byl o dvě desetiny pomalejší.

Spolu s prolomením energetických limitů se u prototypů LMP 1 s atmosférickými motory (týmy ByKolles a Rebellion Racing) zvyšuje minimální váha z 818 kg na 824 kg. Prototypy týmu SMP Racing s přeplňovanými motory AER ve Spa váží 833 kg a tovární Toyoty mají minimální váhu stanovenou na 904 kg. Obou Toyot se navíc ještě týká zvýšení maximálního možného množství využitelné energie na jedno kolo z 61.3 MJ na 71.3 MJ.

V rámci příprav na červnové Le Mans pojedou závod ve Spa týmy Toyota, SMP Racing a Rebellion Racing v aerodynamické konfiguraci pro nízký přítlak. V případě týmu Rebellion Racing se bude jednat o první případ využití speciálního aerokitu v sezóně 2018/2019.

Závodu ve Spa se ve třídě LMP 1 nezúčastní tým DragonSpeed, který v nejvyšší kategorii WEC závodí s vozem BR Engineering BR1 – Gibson. Americký tým odstoupil z minulého závodu na Sebringu kvůli problémům s elektronikou, které se stále nepodařilo vyřešit.

Těsná situace v LMP 2, dominance Porsche v LMGTE – PRO

Velmi těsná situace panuje po šesti odjetých závodech na čele kategorie LMP 2, které s průběžným ziskem 125 bodů vévodí trojice Nicolas Lapierre, Pierre Thiriet, Andre Negrao z týmu Signatech Alpine. Piloti francouzské stáje dokončili na pódiu každý ze závodů této sezóny, přičemž zvítězili v tom nejdůležitějším, kterým je pochopitelně čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans.

Na jezdce týmu Alpine ztrácejí pouhé dva body Ho-Pin Tung, Gabriel Aubry a Stephane Richelmi, kteří společně tvoří posádku prototypu Oreca 07 Gibson #38 týmu Jackie Chan DC Racing. Tito tři sice nemají tak vyrovnané výsledky, na rozdíl od pilotů „alpinky“ ale vyhráli hned tři závody, a to ve Spa, na Silverstonu a v Šanghaji.

Boj o čelo třídy LMP 2 je tedy těsný, to se ale nedá napsat o situaci v kategorii LMGTE – PRO, která je stejně jako třída LMP 1 vypsána jako mistrovství světa značek i jezdců. Mistrovství světa vozů GTE totiž v sezóně 2018/2019 jasně dominuje značka Porsche, která má po šesti závodech náskok na nejbližšího rivala, kterým je tovární Ferrari, rovných 100 bodů!

Světovému šampionátu jezdců třídy LMGTE – PRO vládnou po šesti podnicích této sezóny Michael Christensen a Kevin Estre, kteří se střídají za volantem Porsche 911 RSR #92. Dán a Francouz mají na svém kontě dvě vítězství (včetně Le Mans) a tři další pódiová umístění, díky čemuž se těší náskoku 25 bodů před stájovými kolegy Richardem Lietzem a Gianmariou Brunim z vozu #91. Lietz s Brunim sice zvítězili na Sebringu, čímž ještě zdramatizovali situaci na čele LMGTE – PRO, i tak jsou ale Christensen s Estrem před posledními dvěma závody sezóny 2018/2019 v luxusní pozici.

Průběžné třetí místo v LMGTE – PRO drží nejlepší piloti Ferrari James Calado a Alessandro Pier Guidi, kteří ale na vedoucí duo Christensen, Estre ztrácejí již propastných 44.5 bodu.

Porsche je na tom v této sezóně nejlépe i ve třídě LMGTE – AM, kde vede pořadí týmů po šesti závodech německá stáj Project 1, která do šampionátu nasazuje jeden vůz 911 RSR. Jeho posádka, kterou tvoří Jörg Bergmeister, Patrick Lindsey a Egidio Perfetti, vede pořadí své kategorie s náskokem 25 bodů na Thomase Flohra, Francesca Castellacciho a Giancarla Fisichellu, kteří se střídají v kokpitu Ferrari 488 GTE švýcarského týmu Spirit of Race.

Sobotní závod můžete sledovat živě na obrazovkách Eurosportu, který ve vysílání nabídne úvodní hodinu od 13:15 (Eurosport 2) a závěrečnou hodinu od 18:30 (Eurosport 1). Stejně jako všechny ostatní závody FIA WEC můžete sledovat i 6 hodin ve Spa také v plné délce za poplatek prostřednictvím oficiálního streamu na webu fiawec.com, kde můžete dnes od 15:00 sledovat živě také kvalifikaci.

Foto: Toyota Motorsport GmbH

Diskuze (15) Další článek: Chceme se srovnávat s Mercedesem a ne s týmy ze středu pole, říká Sainz
12:29 | Charles Leclerc dostal pokutu 300 euro. O 2,8 km/h překročil maximální povolenou rychlost v boxech.
22. května | Hamilton se kvůli smrti Laudy nezúčastní tiskové konference. Nahradí ho Bottas.

GP Monaka 2019

Čtvrtek 23. května 2019
1. trénink Hamilton (1:12.106)
2. trénink Hamilton (1:11.118)
Sobota 25. května 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 26. května 2019
Závod 15.10