WEC Portimao: Ferrari chce dohnat Toyotu, Peugeot přivezl vylepšení | Foto: Ferrari

Foto: Ferrari

WEC Portimao: Ferrari chce dohnat Toyotu, Peugeot přivezl vylepšení

Po ostrém březnovém startu na Sebringu pokračuje v neděli sezona vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC šestihodinovým závodem v portugalském Portimau. U Ferrari chtějí navázat na slibné výsledky z Floridy a ještě více zatlačit na Toyoty. To u Peugeotu řeší mnoho starostí.

Pole position díky skvělému kolu Antonia Fuoca a třetí místo v závodě, o které se kromě Fuoca zasloužili ještě jeho parťáci z posádky vozu #50 Miguel Molina a Nicklas Nielsen. Ferrari prožilo velmi slibný debut svých hypervozů 499P, které kromě rychlosti vykázaly i vysokou míru spolehlivosti. V USA sice získaly vítězný double Toyoty, nicméně u italské stáje věří, že v Portimau by Japoncům mohli ještě o něco více dýchat na záda.

„Ze Sebringu jsme si rozhodně odvezli více pozitiv než negativ, a to jsme vše o závodním víkendu zkoušeli vůbec poprvé,“ rozpovídal se před portugalským závodním víkendem Miguel Molina pro sportscar365.com.

„Jsme si dobře vědomi toho, že náš projekt je stále velmi mladý. Vlastně jsme ještě neměli dostatek času soustředit se na samotné závody, protože neustále pracujeme na vývoji vozu,“ prozradil dále bývalý pilot DTM.

„Dobře jsme věděli, že naše auto od počátku není špatné, zároveň jsme ale předpovídali, že závodní režim pro nás ještě nebude bezproblémový. V Portugalsku proto budeme chtít vyzkoušet různá odlišná nastavení. Už dvakrát jsme tady absolvovali vytrvalostní testy. Máme tak odsud určitá data a zároveň chceme minimalizovat naši ztrátu na Toyoty.“

Podle Moliny se chtějí u Ferrari soustředit především na vysoké opotřebení pneumatik. Pokud by se hospodaření s pneumatikami podařilo u italské stáje zlepšit, mohly by být obě nová Ferrari rychlejší v závodní režimu. Po závodě na Sebringu se šéf Ferrrari pro závody sportovních vozů Ferdinando Cannizzo nechal slyšet, že „bylo evidentní, že vozy 499P měly problémy s pneumatikami ke konci druhých stintů.“

„Opotřebení pneumatik bylo na Sebringu klíčovým faktorem. Tady v Portugalsku bude více méně stejně důležité. Ještě neodhadnu, jak moc se v závodě budou pneumatiky opotřebovávat, nicméně čím menší opotřebení bude, tím lépe pro nás. Musíme pracovat na šetrnějším přístupu. Zlepšit práci s pneumatikami je jedním z našich hlavních cílů pro tento víkend,“ uvedl taktéž Cannizzo.

Ferrari se dívá směrem dopředu a povzbuzeno výkonem z USA chce více tlačit na Toyoty, nicméně Miguel Molina trochu krotí očekávání. Jak Španěl připomněl, zlepšit se v Portugalsku budou chtít i další týmy startující v nejvyšší třídě Le Mans Hypercar, tedy Porsche, Cadillac, Glickenhaus, Vanwall a Peugeot.

„Musíme zůstat pokorní a neustále si připomínat, že tu jsme pořád nováčci. Toyota má mnoho zkušeností, proto se musíme soustředit na naši práci, učit se a snažit se je dotáhnout. To oni nastavují laťku všem,“ řekl španělský závodník na adresu japonské konkurence.

Peugeot řeší potíže s převodovkou

Zatímco zástupci Toyoty a Ferrari opouštěli Sebring v dobré náladě, u Peugeotu měli mezi podniky na Floridě a v Portugalsku o čem přemýšlet. Závod v USA dopadl pro francouzskou tovární stáj katastrofálně, oba vozy 9X8 postihla řada problémů a speciál #94 dokonce ani nebyl klasifikován v cíli.

Inženýři francouzského týmu problémy identifikovaly. U obou vozů je způsobovaly elektronické aktuátory převodovky, které byly pro Portimao nahrazeny hydraulickými. Jedná se o zařízení, které převádí energii ze stisku volící páčky za volantem dále do systému převodovky a v konečném důsledku způsobuje přeřazení rychlostního stupně.

„Ty nové jsou hydraulické, zatímco ty původně používané byly elektronické. Jsou naprosto odlišné a zatím se zdá, že fungují. Jsme spokojeni s tím, jak nyní funguje přeřazování. Toto řešení systému je určitě spolehlivější než to předchozí,“ uvedl pro sportscar365.com technický ředitel Peugeotu Olivier Jansonnie.

Francouzská stáj si byla tohoto problému vědoma už od loňské sezony, nicméně k nápravě dochází až nyní kvůli delšímu času, který vyžadovalo vyvinutí nového řešení.

„Teď je otázkou, zda – li je toto řešení dostatečné. Snad už nás tady nepostihnou problémy. Jsem si jistý, že ten nový systém je lepší, o tom není pochyb. Už před loňským Bahrajnem začalo být jasné, že s tím něco prostě musíme dělat. Začali jsme se tím zabývat a jednalo se o poměrně fundamentální revizi. Byl to poměrně velký zásah do našeho vozu, protože se nejednalo o pouhé přepracování existujícího systému. Elektronická varianta fungovala dobře, problémy ale způsobovala spolehlivost jednotlivých komponent,“ vysvětlil Jansonnie.

Svoji roli bude v závodě pochopitelně hrát i nastavení Balance of Performance pro třídu Le Mans Hypercar, která je ve WEC společná pro speciály LMH a LMDh. Tovární Toyoty v Portugalsku disponují výkonem 512 kW a váží 1043 kg, hybridní systém aktivují od rychlosti 190 km/h a na stint mají k dispozici 904 MJ energie. Pro ostatní vozy jsou tyto hodnoty následující:

Ferrari (LMH hybrid) – 509 kW / 1040 kg / 190 km/h / 899 MJ

Porsche (LMDh hybrid*) – 516 kW / 1045 kg / 910 MJ

Cadillac (LMDh hybrid*) – 513 kW / 1035 kg / 904 MJ

Peugeot (LMH hybrid) – 516 kW / 1042 kg / 150 km/h / 908 MJ

Glickenhaus (LMH) – 520 kW / 1030 kg / 913 MJ

Vanwall (LMH) – 512 kW / 1030 kg / 901 MJ

*hybridní prototypy LMDh nejsou omezeny minimální povolenou aktivační rychlostí pro jejich standardizovaný hybridní systém

Šestihodinový závod v Portimau vysílá v neděli Eurosport 2 živě od 12:30.

Doporučujeme

Články odjinud