WEC: Lopezova chyba stála Toyotu double, Hartley je mistr světa

Předposlední závod letošní sezóny světového vytrvalostního šampionátu „6 hours of Shanghai“ rozhodl o obou titulech ve třídě LMP 1.
WEC: Lopezova chyba stála Toyotu double, Hartley je mistr světa

I přes vítězství Toyoty #8 získala německá automobilka po třetí v řadě pohár konstruktérů, Brendon Hartley, Timo Bernhard a Earl Bamber poté slaví vítězství v mistrovství světa jezdců.

Prototypy Toyota TS050 Hybrid třídy LMP 1 byly během celého závodního víkendu v Číně rychlejší než konkurenční vozy Porsche, což se potvrdilo i v závodě. Prakticky během celých šesti hodin se na čele střídaly japonské speciály #7 a #8.

Porsche naopak kromě několika úvodních kol téměř neustále ztrácelo. Jako první z boje o čelní příčky vypadl prototyp 919 Hybrid #1 toho času s Nickem Tandym za volantem. Brit hlásil přes vysílačku problémy s plynem, které se týmu podařilo vyřešit resetem celého systému, aniž by muselo Porsche #1 do boxů. Kvůli zpomalení na trati však nabralo rozhodující ztrátu jednoho kola.

Sedmatřicet minut před koncem závodu držela Toyota první dvě pozice. Tento výsledek by znamenal odložení korunovace Porsche v poháru konstruktérů minimálně do finále sezóny v Bahrajnu. Jenomže Jose Maria Lopez za volantem Toyoty #7 v jedné ze zatáček nezvládl svůj vůz a kolidoval s Porsche třídy LMGTE – PRO. Následná oprava v garáži znamenala pro „sedmičku“ propad z prvního na čtvrté místo.

Z vítězství se tedy v cíli nakonec radovali Sebastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Anthony Davidson s Toyotou #8. Druhé a třetí místo získaly prototypy Porsche 919 Hybrid #2 a #1. Posádce vozu #2, kterou tvoří Brendon Hartley, Timo Bernhard a Earl Bamber, stačilo druhé místo k zisku titulu mistrů světa mezi jezdci. Pro Hartleyho a Berhnharda to je již druhé celkové vítězství v šampionátu FIA WEC, toho prvního dosáhli v posádce spolu s Markem Webberem v roce 2015.

Díky druhému a třetímu místu v cíli si Porsche zároveň zajistilo třetí vítězství v poháru konstruktérů v řadě.

Dramatický průběh měl dnešní závod ve třídě LMP 2. Během šestihodinového zápolení došlo k několika kolizím mezi prototypy Oreca 07 Gibson týmů Manor, Jackie Chan DC Racing a G-drive.

Vítězství ve třídě slabších prototypů nakonec získali Bruno Senna, Julien Canal a Nicolas Prost s Orecou 07 #31 švýcarského týmu Vaillante Rebellion, díky čemuž se Senna s Canalem dostali do průběžného vedení hodnocení jezdců třídy LMP 2 (Prost na své týmové parťáky ztrácí kvůli vynechání závodu na Nürburgringu).

Druhé místo v LMP 2 získal tým Signatech Alpine Matmut s prototypem #36 před druhou Orecou stáje Rebellion, kterou do cíle dovezl Nelson Piquet Jr.

Ferrari vyhrálo pohár konstruktérů v GT

O vítězi poháru konstruktérů se dnes rozhodlo také v mistrovství světa vozů GTE, které jsou ve WEC rozděleny do tříd LMGTE – PRO a LMGTE – AM.

Závod v „profesionální třídě“ dnes vyhráli Harry Tincknell a Andy Priaulx s Fordem GT #67 před Porsche 911 RSR #91 posádky Frederick Makowiecki, Richard Lietz. Právě Lietz byl „vyloučen“ z boje o vítězství po kontaktu s Toyotou Joseho Marii Lopeze.

O klíčové body pro Ferrari se dnes třetím místem postarali Alessandro Pier Guidi a James Calado se speciálem 488 GTE #51. Ferrari má nyní 261 bodů a průběžně druhý Ford ho již nemůže dostihnout. O jezdecký titul se ale bude v Bahrajnu ještě tvrdě bojovat.

Vítězství v kategorii LMGTE – AM dnes získala favorizovaná posádka Pedro Lamy, Paul Dalla Lana, Mathias Lauda s vozem Aston Martin Vantage #98, díky čemuž se tato trojice před finále sezóny vrátila do čela průběžného pořadí své třídy.      

Výsledky

Foto: Getty Images / Peter Fox

Diskuze (8) Další článek: Co ještě nevíte o Maxi Verstappenovi
18:21 | Podle Auto Motor und Sport je závod v Miami v příštím roce nepravděpodobný. Kalendář by tak obsahoval jen 20 závodů.
16:03 | Daniel Ricciardo potvrdil, že ho v Německu pravděpodobně čekají penalizace (via AMuS)
16:03 | Vettel: Mám rád Kimiho, ale tohle rozhodnutí není v mých rukou. Charles bude mít skvělou kariéru, ale nemusí spěchat, je mladý.
14:52 | Šéf Haasu popřel, že by s Robertem Kubicou jednal o sedačce pro příští rok.

GP Německa 2018

Pátek 20. července 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 21. července 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. července 2018
Závod 15.10