WEC: Lopezova chyba stála Toyotu double, Hartley je mistr světa

WEC: Lopezova chyba stála Toyotu double, Hartley je mistr světa

Předposlední závod letošní sezóny světového vytrvalostního šampionátu „6 hours of Shanghai“ rozhodl o obou titulech ve třídě LMP 1.

I přes vítězství Toyoty #8 získala německá automobilka po třetí v řadě pohár konstruktérů, Brendon Hartley, Timo Bernhard a Earl Bamber poté slaví vítězství v mistrovství světa jezdců.

Prototypy Toyota TS050 Hybrid třídy LMP 1 byly během celého závodního víkendu v Číně rychlejší než konkurenční vozy Porsche, což se potvrdilo i v závodě. Prakticky během celých šesti hodin se na čele střídaly japonské speciály #7 a #8.

Porsche naopak kromě několika úvodních kol téměř neustále ztrácelo. Jako první z boje o čelní příčky vypadl prototyp 919 Hybrid #1 toho času s Nickem Tandym za volantem. Brit hlásil přes vysílačku problémy s plynem, které se týmu podařilo vyřešit resetem celého systému, aniž by muselo Porsche #1 do boxů. Kvůli zpomalení na trati však nabralo rozhodující ztrátu jednoho kola.

Sedmatřicet minut před koncem závodu držela Toyota první dvě pozice. Tento výsledek by znamenal odložení korunovace Porsche v poháru konstruktérů minimálně do finále sezóny v Bahrajnu. Jenomže Jose Maria Lopez za volantem Toyoty #7 v jedné ze zatáček nezvládl svůj vůz a kolidoval s Porsche třídy LMGTE – PRO. Následná oprava v garáži znamenala pro „sedmičku“ propad z prvního na čtvrté místo.

Z vítězství se tedy v cíli nakonec radovali Sebastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Anthony Davidson s Toyotou #8. Druhé a třetí místo získaly prototypy Porsche 919 Hybrid #2 a #1. Posádce vozu #2, kterou tvoří Brendon Hartley, Timo Bernhard a Earl Bamber, stačilo druhé místo k zisku titulu mistrů světa mezi jezdci. Pro Hartleyho a Berhnharda to je již druhé celkové vítězství v šampionátu FIA WEC, toho prvního dosáhli v posádce spolu s Markem Webberem v roce 2015.

Díky druhému a třetímu místu v cíli si Porsche zároveň zajistilo třetí vítězství v poháru konstruktérů v řadě.

Dramatický průběh měl dnešní závod ve třídě LMP 2. Během šestihodinového zápolení došlo k několika kolizím mezi prototypy Oreca 07 Gibson týmů Manor, Jackie Chan DC Racing a G-drive.

Vítězství ve třídě slabších prototypů nakonec získali Bruno Senna, Julien Canal a Nicolas Prost s Orecou 07 #31 švýcarského týmu Vaillante Rebellion, díky čemuž se Senna s Canalem dostali do průběžného vedení hodnocení jezdců třídy LMP 2 (Prost na své týmové parťáky ztrácí kvůli vynechání závodu na Nürburgringu).

Druhé místo v LMP 2 získal tým Signatech Alpine Matmut s prototypem #36 před druhou Orecou stáje Rebellion, kterou do cíle dovezl Nelson Piquet Jr.

Ferrari vyhrálo pohár konstruktérů v GT

O vítězi poháru konstruktérů se dnes rozhodlo také v mistrovství světa vozů GTE, které jsou ve WEC rozděleny do tříd LMGTE – PRO a LMGTE – AM.

Závod v „profesionální třídě“ dnes vyhráli Harry Tincknell a Andy Priaulx s Fordem GT #67 před Porsche 911 RSR #91 posádky Frederick Makowiecki, Richard Lietz. Právě Lietz byl „vyloučen“ z boje o vítězství po kontaktu s Toyotou Joseho Marii Lopeze.

O klíčové body pro Ferrari se dnes třetím místem postarali Alessandro Pier Guidi a James Calado se speciálem 488 GTE #51. Ferrari má nyní 261 bodů a průběžně druhý Ford ho již nemůže dostihnout. O jezdecký titul se ale bude v Bahrajnu ještě tvrdě bojovat.

Vítězství v kategorii LMGTE – AM dnes získala favorizovaná posádka Pedro Lamy, Paul Dalla Lana, Mathias Lauda s vozem Aston Martin Vantage #98, díky čemuž se tato trojice před finále sezóny vrátila do čela průběžného pořadí své třídy.      

Výsledky

Foto: Getty Images / Peter Fox

Doporučujeme

Články odjinud