WEC: Alonso, Buemi a Nakadžima zvítězili ve Spa, v GTE slaví Ford

V belgickém Spa dnes odstartovala supersezóna FIA WEC 2018/2019. Vítězství v prvním závodě získala trojice Fernando Alonso, Sebastien Buemi, Kazuki Nakadžima s vozem Toyota TS050 Hybrid #8. Ve třídě LMGTE – PRO slaví vítězství tovární Ford.
WEC: Alonso, Buemi a Nakadžima zvítězili ve Spa, v GTE slaví Ford

Tréninky a kvalifikace ve Spa

Tovární vozy Toyota plnily ve Spa roli favorita již od čtvrtečních tréninků, které „na střídačku“ vyhrály prototypy #8 a #7. V pátečním třetím tréninku byl sice nejrychlejší prototyp R13 – Gibson #1 švýcarské stáje Rebellion Racing, nejlepší čtvrteční čas Mika Conwaye s Toyotou #7 však překonán nebyl.

Již po volných trénincích přišla třída LMP 1 o dva vozy. Stáj Manor, ve WEC sponzorovaná čínskou společností CEFC, plánovala do letošní sezóny nasadit dva nové prototypy Ginetta G60-LT-P1 s motorem Mecachrome. V Číně vyšetřovaná CEFC však Manoru neposkytla slíbené finance a britská stáj tudíž nemohla Ginettě zaplatit za obdržené prototypy. Britská značka tak zakázala start svých vozů v závodě ve Spa a další osud Manoru v pokračující sezóně je ve hvězdách.

O další prototyp pro sobotní závod přišla třída LMP 1 v páteční kvalifikaci. S vozem BR Engineering BR1 – Gibson týmu DragonSpeed tvrdě havaroval Pietro Fittipaldi na výjezdu z Eau Rouge a přivodil si zlomeniny obou dolních končetin. Vnuk slavného Emersona byl ještě během páteční noci v Lutychu operován a nyní se zotavuje.

Pole position v kvalifikaci získala Toyota #7 zásluhou Kamuje Kobajašiho a Mika Conwaye. Následně byl však tento prototyp diskvalifikován kvůli nedodržení administrativních pravidel při informování o změně nastavení senzorů průtoku paliva. Za tento prohřešek musela Toyota #7 startovat z boxů a navíc až poté, co zbytek startovního pole absolvoval úvodní kolo závodu. První místo na startu tak „zdědila“ Toyota #8.

Průběh závodu ve třídě LMP 1

S Toyotou #8 do závodu odstartoval Sebastien Buemi, který musel v úvodních minutách čelit tlaku ze strany Andreho Lotterera ve voze #1 týmu Rebellion Racing. Švýcar s japonským vozem však svého německého soupeře do vedení nepustil a na dvojici prototypů stáje Rebellion si postupně začal vypracovávat náskok.

Z chvostu startovního pole se i díky brzkému vyjetí safety caru začal rychle dotahovat Mike Conway, který odstartoval závod s Toyotou #7. Britský pilot ve službách japonského továrního týmu patřil po celou dobu svého stintu k absolutně nejrychlejším na trati.

Buemi na čele závodu mezitím předal prototyp #8 Fernandu Alonsovi, který pokračoval ve zvyšování náskoku na vozy týmů Rebellion, SMP Racing a ByKolles. Španělský dvojnásobný mistr světa F1 předával Toyotu TS050 Hybrid Kazukimi Nakadžimovi s poměrně pohodlným náskokem.

Až na stupně vítězů se zatím probojoval sesterský prototyp Toyoty #7. O postup pořadím se zasloužili především Mike Conway a Kamuj Kobajaši. Progresu této posádky pořadím výrazně přispěly i tři výjezdy safety caru.

I když čtyřiatřicetiletý Brit Mike Conway v závěru závodu mocně stahoval i vedoucí „osmičku“, tak se nakonec k útoku na první místo nedostal. Fernando Alonso, který se vrátil do kokpitu na poslední stint, tak ve svém debutovém závodě ve světovém vytrvalostním šampionátu dovezl Toyotu TS050 Hybrid #8 do cíle na první pozici, a to k radosti svých parťáků Sebastiena Buemiho a Kazukiho Nakadžimi.

Conway, Kobajaši a Jose Maria Lopez dojeli s vozem #7 druzí a završili tak double pro Toyotu. Třetí místo se ztrátou dvou kol obsadili Andre Lotterer, Neel Jani a Bruno Senna s prototypem Rebellion R13 – Gibson #1.

Prototypy stáje Rebellion Racing sváděly ve druhé polovině závodu velký souboj o zbývající místo na stupních s vozem BR Engineering BR1 – AER #17 týmu SMP Racing posádky Jegor Orudžev, Stephane Sarrazin, Matevos Isaakyan. Poslední jmenovaný mladý ruský pilot však s prototypem #17 tvrdě havaroval na výjezdu z Eau Rouge a závod tak pro tuto posádku skončil.

V LMGTE – PRO slaví Ford

Velmi dramatický byl závod ve třídě LMGTE – PRO, která je spolu se třídou LMP 1 vypsána jako mistrovství světa.

Během celého závodu bojovaly na čele o vítězství tovární vozy Ford GT a Porsche 911 RSR.

V závodě nakonec triumfoval vůz Ford GT #66 posádky Olivier Pla, Billy Johnson, Stefan Mücke. O vítězství americké značky se zasloužil především první jmenovaný Olivier Pla, který se v závěrečné hodině na trati dostal před Michaela Christensena za volantem Porsche 911 RSR #92.

Dánský pilot Porsche nakonec spolu s Kevinem Estrem dokončil závod na druhém místě.

Třetí pozici v LMGTE – PRO získal Ital Davide Rigon s Ferrari 488 GTE EVO #71 po dramatickém souboji v šikaně Bus Stop s Rakušanem Richardem Lietzem za volantem Porsche #91. S Rigonem vystoupil na bronzový stupínek jeho parťák a pilot Formule E Sam Bird.

Tovární Ford mohl ve Spa klidně pomýšlet na double, účinkování druhého vozu v závodě však ukončila dramaticky vypadající nehoda Harryho Tincknella v Eau Rouge. Brit sice zničil vůz #67, sám však ovšem odešle nezraněn.

Ve Spa si odbyly debut ve WEC nové vozy BMW M8 GTE a Aston Martin Vantage. Německé a britské nové tovární speciály však zatím spíše paběrkují a ani jeden ze čtveřice vozů nebyl schopen akceptovat tempo Ferrari, Porsche a Fordu.

Van der Gardeho výkon přišel vniveč, v LMP 2 zvítězil G-Drive

Ve třídě LMP 2 odstartoval do závodu s prototypem Dallara P217 Gibson #29 týmu Racing Team Nederland vynikajícím způsobem bývalý pilot formule 1 Giedo van der Garde.

Nizozemec dostal v konkurenci vozů Oreca 07 podceňovanou Dallaru brzy do vedení a dařilo se mu postupně navyšovat svůj náskok. Van der Gardeho výkon však nakonec jemu a jeho parťákům Janu Lammersovi a Fritsi van Eerdovi úspěch nepřinesl. Po technickém problému totiž prototyp #29 ztratil velké množství času v boxech.

Vítězství v LMP 2 nakonec získal jeden z nejlepších týmů této kategorie posledních let G-Drive. Závodící majitel Roman Rusinov, bývalý pilot F1 Jean-Eric Vergne a mladý Francouz Andrea Pizzitola porazili se svým prototypem Oreca 07 Gibson #26 další Orecu týmu Jackie Chan DC Racing posádky Tung, Aubry, Richelmi rozdílem necelých dvaadvaceti sekund.

Třetí dokončil závod tým Signatech Alpine rovněž se šasi Oreca 07.

Aston Martin na čele v LMGTE – AM

Kategorii LMGTE – AM dnes ve Spa vládla starší generace vozů Aston Martin Vantage.

Vítězství v této třídě získali Pedro Lamy, Paul Dalla Lana a Mathias Lauda s Astonem #98 týmu Aston Martin Racing. První jmenovaný Portugalec Lamy v závěrečných částech závodu uhájil vedení před mladým Britem Hankeym s dalším Astonem týmu TF Sport.

Hankey, Turek Yolu a další Brit Eastwood se však i tak radují z úspěchu, protože tým TF Sport dokončil závod na stupních vítězů již při svém debutu ve WEC.

Třetí v LMGTE – AM skončilo Ferrari 488 GTE #61 týmu Clearwater Racing.

Výsledky

P Jezdci Tým / vůz Kol
1 Sébastien Buemi Toyota 163
Kazuki Nakajima
Fernando Alonso
2 Mike Conway Toyota 163
Kamui Kobayashi
José María López
3 Neel Jani Rebellion/Gibson 161
André Lotterer
Bruno Senna
4 Mathias Beche Rebellion/Gibson 161
Thomas Laurent
Gustavo Menezes
5 Oliver Webb ENSO CLM/NISMO 158
D.Kraihamer
Tom Dillmann
6 Mikhail Aleshin BR Engineering/AER 158
Vitaly Petrov
7 Roman Rusinov ORECA/Gibson 156
Jean-Éric Vergne
Andréa Pizzitola
8 Ho-Pin Tung ORECA/Gibson 156
Gabriel Aubry
S.Richelmi
9 Nicolas Lapierre Alpine/Gibson 156
André Negrão
Pierre Thiriet
10 Jazeman Jaafar ORECA/Gibson 155
Weiron Tan
Nabil Jeffri
11 François Perrodo ORECA/Gibson 155
M.Vaxivière
Loïc Duval
12 Roberto González ORECA/Gibson 155
Pastor Maldonado
N.Berthon
13 Erwin Creed Ligier/Gibson 152
Romano Ricci
Julien Canal
14 Stefan Mücke Ford 148
Olivier Pla
Billy Johnson
15 M.Christensen Porsche 148
Kévin Estre
16 Davide Rigon Ferrari 147
Sam Bird
17 Richard Lietz Porsche 147
Gianmaria Bruni
18 Tom Blomqvist BMW 146
A.F.da Costa
19 Alex Lynn Aston Martin 146
Maxime Martin
Jonny Adam
20 Marco Sørensen Aston Martin 146
Nicki Thiim
Darren Turner
21 Martin Tomczyk BMW 145
Nicky Catsburg
22 Paul Dalla Lana Aston Martin 144
Pedro Lamy
Mathias Lauda
23 Salih Yoluc Aston Martin 144
Euan Hankey
Charlie Eastwood
24 Mok Weng Sun Ferrari 143
Keita Sawa
Matt Griffin
25 Christian Ried Porsche 142
Julien Andlauer
Matt Campbell
26 Motoaki Ishikawa Ferrari 142
Olivier Beretta
Eddie Cheever
27 K.Al Qubaisi Porsche 141
Giorgio Roda
Matteo Cairoli
28 A.P.Guidi Ferrari 139
James Calado
29 Frits van Eerd Dallara/Gibson 139
G.van der Garde
Jan Lammers
30 Mike Wainwright Porsche 137
Ben Barker
Alex Davison
31 Thomas Flohr Ferrari 136
F.Castellacci
G.Fisichella
32 Jörg Bergmeister Porsche 131
Patrick Lindsey
Egidio Perfetti
S.Sarrazin BR Engineering/AER 132
Egor Orudzhev
Matevos Isaakyan
Andy Priaulx Ford 26
Harry Tincknell
Tony Kanaan
Henrik Hedman BR Engineering/Gibson 0
Ben Hanley
P.Fittipaldi
Oliver Rowland Ginetta/Mecachrome 0
Alex Brundle
Oliver Turvey
C.Robertson Ginetta/Mecachrome 0
Dean Stoneman

Foto: Toyota 

Diskuze (69) Další článek: Renault očekává od nového paliva okamžité zlepšení
14:01 | Aston Martin se v průběhu 9 měsíců rozhodne, zda vstoupí do F1 jako dodavatel motorů.
11:36 | Rubens Barrichello má dnes narozeniny (46)
22. května | Podle Tombazise jsou změny pravidel pro předjíždění nutné, protože jinak by se situace dále zhoršovala.
21. května | Z prvního místa odstartuje v neděli do Indy 500 Ed Carpenter. Danica Patrick mimochodem 7.!
17. května | Formule E v další sezóně zavítá do Saúdské Arábie.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10