V belgickém Spa dnes odstartovala supersezóna FIA WEC 2018/2019. Vítězství v prvním závodě získala trojice Fernando Alonso, Sebastien Buemi, Kazuki Nakadžima s vozem Toyota TS050 Hybrid #8. Ve třídě LMGTE – PRO slaví vítězství tovární Ford.
Tréninky a kvalifikace ve Spa
Tovární vozy Toyota plnily ve Spa roli favorita již od čtvrtečních tréninků, které „na střídačku“ vyhrály prototypy #8 a #7. V pátečním třetím tréninku byl sice nejrychlejší prototyp R13 – Gibson #1 švýcarské stáje Rebellion Racing, nejlepší čtvrteční čas Mika Conwaye s Toyotou #7 však překonán nebyl.
Již po volných trénincích přišla třída LMP 1 o dva vozy. Stáj Manor, ve WEC sponzorovaná čínskou společností CEFC, plánovala do letošní sezóny nasadit dva nové prototypy Ginetta G60-LT-P1 s motorem Mecachrome. V Číně vyšetřovaná CEFC však Manoru neposkytla slíbené finance a britská stáj tudíž nemohla Ginettě zaplatit za obdržené prototypy. Britská značka tak zakázala start svých vozů v závodě ve Spa a další osud Manoru v pokračující sezóně je ve hvězdách.
O další prototyp pro sobotní závod přišla třída LMP 1 v páteční kvalifikaci. S vozem BR Engineering BR1 – Gibson týmu DragonSpeed tvrdě havaroval Pietro Fittipaldi na výjezdu z Eau Rouge a přivodil si zlomeniny obou dolních končetin. Vnuk slavného Emersona byl ještě během páteční noci v Lutychu operován a nyní se zotavuje.
Pole position v kvalifikaci získala Toyota #7 zásluhou Kamuje Kobajašiho a Mika Conwaye. Následně byl však tento prototyp diskvalifikován kvůli nedodržení administrativních pravidel při informování o změně nastavení senzorů průtoku paliva. Za tento prohřešek musela Toyota #7 startovat z boxů a navíc až poté, co zbytek startovního pole absolvoval úvodní kolo závodu. První místo na startu tak „zdědila“ Toyota #8.
Průběh závodu ve třídě LMP 1
S Toyotou #8 do závodu odstartoval Sebastien Buemi, který musel v úvodních minutách čelit tlaku ze strany Andreho Lotterera ve voze #1 týmu Rebellion Racing. Švýcar s japonským vozem však svého německého soupeře do vedení nepustil a na dvojici prototypů stáje Rebellion si postupně začal vypracovávat náskok.
Z chvostu startovního pole se i díky brzkému vyjetí safety caru začal rychle dotahovat Mike Conway, který odstartoval závod s Toyotou #7. Britský pilot ve službách japonského továrního týmu patřil po celou dobu svého stintu k absolutně nejrychlejším na trati.
Buemi na čele závodu mezitím předal prototyp #8 Fernandu Alonsovi, který pokračoval ve zvyšování náskoku na vozy týmů Rebellion, SMP Racing a ByKolles. Španělský dvojnásobný mistr světa F1 předával Toyotu TS050 Hybrid Kazukimi Nakadžimovi s poměrně pohodlným náskokem.
Až na stupně vítězů se zatím probojoval sesterský prototyp Toyoty #7. O postup pořadím se zasloužili především Mike Conway a Kamuj Kobajaši. Progresu této posádky pořadím výrazně přispěly i tři výjezdy safety caru.
I když čtyřiatřicetiletý Brit Mike Conway v závěru závodu mocně stahoval i vedoucí „osmičku“, tak se nakonec k útoku na první místo nedostal. Fernando Alonso, který se vrátil do kokpitu na poslední stint, tak ve svém debutovém závodě ve světovém vytrvalostním šampionátu dovezl Toyotu TS050 Hybrid #8 do cíle na první pozici, a to k radosti svých parťáků Sebastiena Buemiho a Kazukiho Nakadžimi.
Conway, Kobajaši a Jose Maria Lopez dojeli s vozem #7 druzí a završili tak double pro Toyotu. Třetí místo se ztrátou dvou kol obsadili Andre Lotterer, Neel Jani a Bruno Senna s prototypem Rebellion R13 – Gibson #1.
Prototypy stáje Rebellion Racing sváděly ve druhé polovině závodu velký souboj o zbývající místo na stupních s vozem BR Engineering BR1 – AER #17 týmu SMP Racing posádky Jegor Orudžev, Stephane Sarrazin, Matevos Isaakyan. Poslední jmenovaný mladý ruský pilot však s prototypem #17 tvrdě havaroval na výjezdu z Eau Rouge a závod tak pro tuto posádku skončil.
V LMGTE – PRO slaví Ford
Velmi dramatický byl závod ve třídě LMGTE – PRO, která je spolu se třídou LMP 1 vypsána jako mistrovství světa.
Během celého závodu bojovaly na čele o vítězství tovární vozy Ford GT a Porsche 911 RSR.
V závodě nakonec triumfoval vůz Ford GT #66 posádky Olivier Pla, Billy Johnson, Stefan Mücke. O vítězství americké značky se zasloužil především první jmenovaný Olivier Pla, který se v závěrečné hodině na trati dostal před Michaela Christensena za volantem Porsche 911 RSR #92.
Dánský pilot Porsche nakonec spolu s Kevinem Estrem dokončil závod na druhém místě.
Třetí pozici v LMGTE – PRO získal Ital Davide Rigon s Ferrari 488 GTE EVO #71 po dramatickém souboji v šikaně Bus Stop s Rakušanem Richardem Lietzem za volantem Porsche #91. S Rigonem vystoupil na bronzový stupínek jeho parťák a pilot Formule E Sam Bird.
Tovární Ford mohl ve Spa klidně pomýšlet na double, účinkování druhého vozu v závodě však ukončila dramaticky vypadající nehoda Harryho Tincknella v Eau Rouge. Brit sice zničil vůz #67, sám však ovšem odešle nezraněn.
Ve Spa si odbyly debut ve WEC nové vozy BMW M8 GTE a Aston Martin Vantage. Německé a britské nové tovární speciály však zatím spíše paběrkují a ani jeden ze čtveřice vozů nebyl schopen akceptovat tempo Ferrari, Porsche a Fordu.
Van der Gardeho výkon přišel vniveč, v LMP 2 zvítězil G-Drive
Ve třídě LMP 2 odstartoval do závodu s prototypem Dallara P217 Gibson #29 týmu Racing Team Nederland vynikajícím způsobem bývalý pilot formule 1 Giedo van der Garde.
Nizozemec dostal v konkurenci vozů Oreca 07 podceňovanou Dallaru brzy do vedení a dařilo se mu postupně navyšovat svůj náskok. Van der Gardeho výkon však nakonec jemu a jeho parťákům Janu Lammersovi a Fritsi van Eerdovi úspěch nepřinesl. Po technickém problému totiž prototyp #29 ztratil velké množství času v boxech.
Vítězství v LMP 2 nakonec získal jeden z nejlepších týmů této kategorie posledních let G-Drive. Závodící majitel Roman Rusinov, bývalý pilot F1 Jean-Eric Vergne a mladý Francouz Andrea Pizzitola porazili se svým prototypem Oreca 07 Gibson #26 další Orecu týmu Jackie Chan DC Racing posádky Tung, Aubry, Richelmi rozdílem necelých dvaadvaceti sekund.
Třetí dokončil závod tým Signatech Alpine rovněž se šasi Oreca 07.
Aston Martin na čele v LMGTE – AM
Kategorii LMGTE – AM dnes ve Spa vládla starší generace vozů Aston Martin Vantage.
Vítězství v této třídě získali Pedro Lamy, Paul Dalla Lana a Mathias Lauda s Astonem #98 týmu Aston Martin Racing. První jmenovaný Portugalec Lamy v závěrečných částech závodu uhájil vedení před mladým Britem Hankeym s dalším Astonem týmu TF Sport.
Hankey, Turek Yolu a další Brit Eastwood se však i tak radují z úspěchu, protože tým TF Sport dokončil závod na stupních vítězů již při svém debutu ve WEC.
Třetí v LMGTE – AM skončilo Ferrari 488 GTE #61 týmu Clearwater Racing.
Výsledky
P |
Jezdci |
Tým / vůz |
Kol |
1 |
Sébastien Buemi |
Toyota |
163 |
Kazuki Nakajima |
Fernando Alonso |
2 |
Mike Conway |
Toyota |
163 |
Kamui Kobayashi |
José María López |
3 |
Neel Jani |
Rebellion/Gibson |
161 |
André Lotterer |
Bruno Senna |
4 |
Mathias Beche |
Rebellion/Gibson |
161 |
Thomas Laurent |
Gustavo Menezes |
5 |
Oliver Webb |
ENSO CLM/NISMO |
158 |
D.Kraihamer |
Tom Dillmann |
6 |
Mikhail Aleshin |
BR Engineering/AER |
158 |
Vitaly Petrov |
7 |
Roman Rusinov |
ORECA/Gibson |
156 |
Jean-Éric Vergne |
Andréa Pizzitola |
8 |
Ho-Pin Tung |
ORECA/Gibson |
156 |
Gabriel Aubry |
S.Richelmi |
9 |
Nicolas Lapierre |
Alpine/Gibson |
156 |
André Negrão |
Pierre Thiriet |
10 |
Jazeman Jaafar |
ORECA/Gibson |
155 |
Weiron Tan |
Nabil Jeffri |
11 |
François Perrodo |
ORECA/Gibson |
155 |
M.Vaxivière |
Loïc Duval |
12 |
Roberto González |
ORECA/Gibson |
155 |
Pastor Maldonado |
N.Berthon |
13 |
Erwin Creed |
Ligier/Gibson |
152 |
Romano Ricci |
Julien Canal |
14 |
Stefan Mücke |
Ford |
148 |
Olivier Pla |
Billy Johnson |
15 |
M.Christensen |
Porsche |
148 |
Kévin Estre |
16 |
Davide Rigon |
Ferrari |
147 |
Sam Bird |
17 |
Richard Lietz |
Porsche |
147 |
Gianmaria Bruni |
18 |
Tom Blomqvist |
BMW |
146 |
A.F.da Costa |
19 |
Alex Lynn |
Aston Martin |
146 |
Maxime Martin |
Jonny Adam |
20 |
Marco Sørensen |
Aston Martin |
146 |
Nicki Thiim |
Darren Turner |
21 |
Martin Tomczyk |
BMW |
145 |
Nicky Catsburg |
22 |
Paul Dalla Lana |
Aston Martin |
144 |
Pedro Lamy |
Mathias Lauda |
23 |
Salih Yoluc |
Aston Martin |
144 |
Euan Hankey |
Charlie Eastwood |
24 |
Mok Weng Sun |
Ferrari |
143 |
Keita Sawa |
Matt Griffin |
25 |
Christian Ried |
Porsche |
142 |
Julien Andlauer |
Matt Campbell |
26 |
Motoaki Ishikawa |
Ferrari |
142 |
Olivier Beretta |
Eddie Cheever |
27 |
K.Al Qubaisi |
Porsche |
141 |
Giorgio Roda |
Matteo Cairoli |
28 |
A.P.Guidi |
Ferrari |
139 |
James Calado |
29 |
Frits van Eerd |
Dallara/Gibson |
139 |
G.van der Garde |
Jan Lammers |
30 |
Mike Wainwright |
Porsche |
137 |
Ben Barker |
Alex Davison |
31 |
Thomas Flohr |
Ferrari |
136 |
F.Castellacci |
G.Fisichella |
32 |
Jörg Bergmeister |
Porsche |
131 |
Patrick Lindsey |
Egidio Perfetti |
- |
S.Sarrazin |
BR Engineering/AER |
132 |
Egor Orudzhev |
Matevos Isaakyan |
- |
Andy Priaulx |
Ford |
26 |
Harry Tincknell |
Tony Kanaan |
- |
Henrik Hedman |
BR Engineering/Gibson |
0 |
Ben Hanley |
P.Fittipaldi |
- |
Oliver Rowland |
Ginetta/Mecachrome |
0 |
Alex Brundle |
Oliver Turvey |
- |
C.Robertson |
Ginetta/Mecachrome |
0 |
Dean Stoneman |
Foto: Toyota