WEC 2022: Rekordní startovní rošt, Kubica, Penske a zákaz pro Vanwall | Foto: ByKolles

Foto: ByKolles

WEC 2022: Rekordní startovní rošt, Kubica, Penske a zákaz pro Vanwall

Jubilejní desátá sezona světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC zná svoji startovní listinu. Figuruje v ní rekordní počet 39 posádek, navzdory původním očekáváním však chybí jméno slavného výrobce Vanwall.

Mezi speciály královské třídy Le Mans Hypercar poprvé figurují dva nové vozy Peugeot 9x8, které by měly s hybridní pohonnou jednotkou a pohonem všech čtyř kol představovat hlavní konkurenci pro mistrovskou Toyotu. Je však otázkou, kolika závodů se v první sezoně tovární Peugeoty zúčastní, tisícimílový podnik v americkém Sebringu 18. března by ještě nemusely stihnout. První shakedown provedla francouzská tovární stáj v prosinci.

Do LMH se poté znovu vrací Alpine se starším prototypem LMP 1. Nový prototyp vlastní konstrukce chystá další francouzský tým v elitní třídě na rok 2024 a mělo by se jednat o vůz postavený podle zámořských pravidel LMDh (platná pro WEC i IMSA). Nechybí poté ani Glickenhaus, který do kompletní sezony WEC přihlásil jeden speciál 007 LMH.

Žádost o zapsání na startovní listinu však byla zamítnuta rakouské stáji ByKolles, která je v pokročilé fázi vývoje vlastního hypervozu. Je pravdou, že s přihlédnutím ke konkurenceschopnosti prototypů ByKolles v minulých sezonách nevnímají fanoušci absenci týmu Colina Kollese jako velkou ztrátu, nicméně – alespoň prozatím – vystavuje vedení šampionátu stopku poměrně zajímavému projektu.

Nejdřív ta snazší část. Stáj ByKolles nefiguruje ve startovní listině kvůli chybějící homologaci. Tým totiž ještě neprošel kompletním homologačním procesem. Zajímavějším faktem je ovšem původně zamýšlený název nového vozu – Vanwall Vandervell LMH. Ano, vůz z dílny zřejmě nejslavnějšího rumunského zubaře měl nést označení odkazující na kdysi slavného konstruktéra monopostů F1, který v sezoně 1958 vyhrál konstruktérský pohár.

Jeden z jezdců stáje ByKolles Tom Dillmann při seat fittingu

Za vším stojí společnost PMC, která je partnerem ByKolles. Představitelé firmy si znovu nechali zaregistrovat značku Vanwall pro řadu komerčních a průmyslových aktivit včetně výroby automobilů. První počinem při jejím oživování měla být angažovanost ve WEC prostřednictvím ByKolles a tím pádem také start v 90. ročníku 24 hodin Le Mans. Tyto plány prozatím zarazil administrativní proces a je tak otázkou, kdy poprvé a pod jakým názvem uvidíme nový hypervůz z dílny týmu ByKolles na závodní trati.

Hvězdné pole třídy LMP 2

Rekordní účast nehlásí šampionát FIA WEC jen celkově, ale i v rámci třídy LMP 2, kde je do kompletní sezony přihlášeno 15 prototypů a hned čtyři nové týmy. Všechny stáje spoléhají na šasi Oreca 07 s jednotným motorem Gibson.

Především jeden z nováčků doopravdy zaujme. Do vytrvalostního mistrovství světa totiž vstupuje slavná americká stáj Penske. Tým, který proslul především díky úspěchům v NASCAR a IndyCar, se chystá na příchod továrního Porsche s novými vozy LMDh, které pod hlavičkou stáje Rogera Penskeho v roce 2023 nasadí do FIA WEC i IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

V rámci příprav na spolupráci s Porsche absolvuje Penske už letos kompletní sezonu se dvěma piloty, které už si německá značka pojistila pro svůj tovární program. Jedná se o bývalého pilota F1 Felipeho Nasra a Dana Camerona, dvě současné hvězdy amerického seriálu IMSA WSC. Jejich třetím parťákem bude zkušený Francouz Emmanuel Collard.

Do WEC rovněž míří elitní formulový tým Prema, který tak podle dříve avizovaných plánů rozšiřuje své pole působnosti také na vytrvalostní závody. Jak napovídá oficiální název stáje pro WEC Prema Orlen Team, jedním z jezdců nové sestavy se stal Robert Kubica. Jediný polský pilot F1 loni debutoval v Le Mans, stal se šampionem Evropské Le Mans Series a v závěru sezony taktéž okusil závodění ve WEC. Letos už přichází do vytrvalostního MS na plný úvazek. V prototypu #9 se bude střídat s bývalým pilotem F2 Louisem Deletrazem a nadějným Italem Lorenzem Colombem, který byl na příklad soupeřem Čecha Petra Ptáčka v seriálu Formula Renault Eurocup.

Dalšími novými týmy v LMP 2 v rámci WEC jsou francouzský Ultimate a britský Vector Sport, který společně s Britem Ryanem Cullenem angažoval švýcarskou hvězdu DTM Nica Müllera a Francouze Sébastiena Bourdaise, expilota F1 a čtyřnásobného šampiona Champ Car.

V LMP 2 budou pokračovat i úřadující šampioni tým WRT, další tradiční stáje JOTA Sport a United Autosports a návrat hlásí ruský G-Drive Racing, který v posledních letech preferoval Evropskou a Asijskou Le Mans Series.

Tři posádky s bronzovým pilotem ve svých řadách byly zařazeny do podkategorie LMP 2 Pro-Am. Jednou z nich je trojice Miroslav Konopka, Mathias Beche, Tijmen van der Helm ze slovenského týmu ARC Bratislava.

Pozor, Evropo, přichází Corvette

Po „hubenější“ sezoně 2021 budou ve třídě LMGTE – PRO, která stejně jako LMH nese status mistrovství světa, zastoupeni tři výrobci. Prázdné místo po tovární stáji Aston Martin zaplní americký Corvette Racing s jedním speciálem C8.R. Stálou jezdeckou dvojici budou tvořit Tommy Milner a Nick Tandy.

Americký tým rozdělil své pole působnosti mezi seriál IMSA v USA a světovou sérii WEC díky změně pravidel za oceánem, kde už od roku 2022 není vypsána třída pro vozy GTE. Corvette tak pro svůj speciál v neupravené podobě hledal nové využití, zatímco v USA čeká vůz C8.R výkonnostní omezení na roveň kategorie GT3.

„Korveta“ bude závodit proti evropské přesile. Týmový, značkový i jezdecký titul získalo v loňské sezoně Ferrari, které opět chystá dva vozy 488 GTE. Porsche pak znovu nasadí dva speciály 911 RSR-19.

Zajímavým doplňkem bezpochyby bude třída LMGTE – AM, do které je přihlášen rekordní počet třinácti vozů.

Kompletní startovní listinu sezony FIA WEC 2022 naleznete zde.

Doporučujeme

Články odjinud