Vzorce a grafy. Podívejte se, jak bude FIA ode dneška měřit tlaky pneumatik | Foto: Pirelli

Foto: Pirelli

Vzorce a grafy. Podívejte se, jak bude FIA ode dneška měřit tlaky pneumatik

Po defektech v Baku se zpřísní a změní kontroly teplot a tlaku pneumatik. Měřit se budou studené pneumatiky. Využije se při tom vzorců.

Pirelli uvádí minimální startovní tlaky, které se kontrolovaly před vyjetím vozu na trať nebo před startem závodu. Reálně ale může tým jezdit s nižším tlakem. FIA nemá nástroje, kterými by v průběhu závodu věrohodně měřila tlak a teploty pneumatik. K dispozici budou až v příštím roce díky zavedení standardizovaných senzorů. Poté se bude místo startovního tlaku patrně uvádět provozní tlak, který musí mít pneumatika po celou dobu na trati. 

Od Francie se už tlak pneumatik nemusí měřit jen před vyjetím na trať nebo před startem, ale i po použití pneumatiky.

V trénincích a kvalifikaci budou sady vybírány náhodně – nebo přesněji, podle některých zdrojů to má být v případě kvalifikace sada, na které zajel jezdec nejrychlejší kolo. Po závodě budou kontrolovány všechny použité sady.

Pneumatiky, které mají být testovány, budou opatřeny plombami, aby se zajistilo, že si týmy nebudou moci před kontrolou s tlakem hrát. Žádné dofukování pneumatik nebude povoleno.

FIA připravila postupy pro měření studených pneumatik. Výsledky testů musí odpovídat údajům, které dodá Pirelli. 

Tlak pneumatiky se mění v závislosti na teplotě. Proto bude nejdříve změřena teplota pneumatiky a následně tlak. 

Pro každou velkou cenu připraví Pirelli graf závislosti tlaku (v PSI) na teplotě (° C). 

Pirelli používá anglosaskou jednotku PSI, která je definovaná jako tlak odpovídající gravitační síle působící prostřednictvím tělesa o hmotnosti jedné libry na plochu jednoho čtverečného palce.

1 PSI = 6 894,757 Pa

Závislost tlaku na teplotě se bude pro každý závodní víkend měnit, protože vychází z definovaných startovních tlaků.

V případě okruhu Paula Ricarda měly být minimální tlaky 21 PSI u předních a 19,5 PSI u zadních pneumatik. Došlo ale ke zvýšení minimálního startovního tlaku u zadních na 21,5 PSI.

Mimochodem, naposledy se jelo na okruhu v roce 2019, kdy byly pneumatiky do jisté míry stejné (používají se už třetí sezónu tytéž, i když prošly určitými úpravami). Před dvěma lety byly tlaky 23 a 20 PSI.

Údaje se samozřejmě týkají slicků. Pro pneumatiky do mokra jsou jiné (20,5 a 21 PSI).

Graf je sice pěkný, ale reálně jde samozřejmě o vzorce.

Pro přední pneumatiky platí:

Pfront = (T-100) . 0,108 + PStartf

Pro zadní pneumatiky platí: 

Prear = (T-80) . 0,119 + PStartr

T je změřená teplota, PStartf a PStartr jsou startovní tlaky, které Pirelli před víkendem uveřejní. Ve Francii tedy 21, respektive 21,5 PSI.

graf.JPG
Graf závislosti tlaku na teplotě pro Grand Prix Francie. Červená křivka je pro zadní pneumatiky, modrá pro přední. Zdroj: Race Directors' Event Notes Version 2, FIA, Pirelli

Při měření tlaku se samozřejmě budou brát v úvahu určité tolerance. Technická směrnice TD003 není veřejná (jako všechny technické směrnice), takže nevíme, o jak velkou toleranci půjde. Objevily se však informace, že rozdíl mezi změřeným a vypočítaným tlakem musí být výrazný. Teprve od 12. července má být tolerance jen 0,1 PSI.

Doporučujeme

Články odjinud