Vzniku FOTA předcházela třicetiletá válka s Ferrari, připomněl Whitmarsh

Navzdory odchodu týmu HRT z FOTA se představitelé McLarenu a Ferrari domnívají, že asociace má své opodstatnění, nejen protože dokázala vyřešit velké spory z minulosti.
Vzniku FOTA předcházela třicetiletá válka s Ferrari, připomněl Whitmarsh

Jednota Asociace týmů formule 1 byla narušena, když její řady opustil tým HRT s vysvětlením, že jsou hájeny zájmy velkých týmů a ty malé jsou opomíjeny. FOTA má ambici být rovnocenným partnerem při jednání s Berniem Ecclestonem a FIA, ale právě v této oblasti ji HRT nedůvěřoval.

"FOTA doposud dokázala hodně," hodnotil šéf McLarenu Martin Whitmarsh. "Je tu mnoho lidí, kteří by chtěli, aby FOTA neexistovala, protože sjednocuje týmy. Máme určité problémy, ale není užitečné o nich mluvit na veřejnosti. Překonáme je."

Podle Whitmarshe uspěla asociace především ve sjednocení týmů. Ty jsou nyní schopné spolu jednat bez větších emocí a schvalovat návrhy, které pak předkládají FIA.

Před vznikem asociace byly vztahy týmů žalostné. "Byli jsme ve válce," popisoval Whitmarsh. "Ferrari a McLaren byly 30 let ve válce a občas se to vymklo kontrole. Všichni milujeme formuli 1 a všichni uznáváme, že formule 1 může být lepší. Ale nemá smysl jen chtít, aby byla lepší, musíme převzít určitou odpovědnost."

Ve prospěch formule 1 pracuje FOTA podle Whitmarshe nejen na poli budoucích pravidel. Hájí prý zájmy všech svých členů, což je v rozporu s tvrzením týmu HRT. "Musíme pomoci malým stájím přežít," prohlásil. "Nemá smysl, aby velké týmy říkaly, že je nezajímá, co bude s těmi malými. Mnoho týmů by tu nebylo, kdyby tu nebyla FOTA. Potřebujeme alespoň 10 týmů, nejlépe 12."

Smysl v dalším fungování asociace vidí také prezident Ferrari Luca di Montezemolo, který při jejím zrodu stál v jejím čele. "Pokud týmy dokážou zůstat jednotné a pracovat konstruktivně v rámci trojúhelníku s FIA a držitelem obchodních práv, pak má tato organizace budoucnost," uvedl.

"Když jsem byl prezidentem (asociace), byla to těžší doba, zatímco teď je atmosféra klidnější. Faktem zůstává, že formule 1 musí v tomto sportu představovat tu nejvyšší úroveň, proto nemůžou být moc velké rozdíly v konkurenceschopnosti mezi velkými a malými týmy."

Diskuze (76) Další článek: Paffett: Na ovládání nových systémů se těžko zvyká, napoprvé bouráte
12:51 | Antonio Fuoco ze stáje Charouz Racing System skončil v závodě F2 na 8. místě, což znamená pole position pro zítřejš… odkaz
11:26 | Dnes v Monaku závodí závodí junioři a Porsche. Z jednoho Porsche uniklo na vjezdu do boxů opravdu hodně velké množství oleje.
24. května | Pneumatiková mezera bude i na Hungaroringu. Pirelli tam nominuje střední, měkkou a ultraměkkou.
24. května | Podle jezdců Mercedesu vydrží hypedměkké pneumatiky v závodě maximálně 7 kol.
24. května | Žádný trest pro Maxe Verstappena za couvání z únikové zóny v první zatáčce.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink Ricciardo (1:12.126)
2. trénink Ricciardo (1:11.841)
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10