Vzhled letošních vozů je větším tématem, než by se mohlo zdát

Většina monopostů 2012 má nevzhledné nosy, které týmy navenek přešly mávnutím ruky a sdělením, že si zvykneme. Ve skutečnosti je tu ale snaha změnit pravidla, aby se podobné věci neopakovaly.
Vzhled letošních vozů je větším tématem, než by se mohlo zdát

Ačkoliv jde ve formuli 1 primárně o rychlost, týmy věří, že jistou roli hraje také estetika. Ošklivá auta totiž můžou odradit některé diváky a sponzory, přičemž o peníze jde v první řadě.

"Inženýři včetně mě mají zodpovědnost dělat hezká auta," řekl šéf týmu Mercedes Ross Brawn pro Autosport. "Není pochyb o tom, že bychom se měli snažit dělat auta atraktivnější, líbivější a půvabnější. Ta verze nosu, se kterou jsme všichni skončili, jde špatným směrem. Bylo to trochu nešťastné."

"Byla tu potřeba snížit nos. A když snížíte nos, tak ho samozřejmě musíte nějak spojit s šasi. Pár týmu řeklo: ´Chceme mít možnost použít naše předchozí šasi.´ Všichni víme, že je to nesmysl."

FIA zavedla nižší nosy kvůli větší bezpečnosti při kolizích vozů. A i když týmy staví každý rok nová šasi, federace vyslyšela námitky zmíněné Brawnem a nevyžadovala snížení celé přední části vozu. Výsledkem jsou schody na nosech.

Nevzhlednost letošních aut ale není problémem jen podle Brawna. Před časem ji otevřeně kritizoval sportovní šéf Pirelli Paul Hembery, podle něhož jsou auta odpudivá. Z týmů se ozývá, že ošklivé vozy jednání s obchodními partnery skutečně neusnadňují.

Lotus dokonce loni navrhl vytvoření pracovní skupiny pro estetiku, aby se podobným věcem zabránilo. FIA to ovšem odmítla. "Nejsou hezká," řekl o letošních autech technický ředitel Toro Roso Giorgio Ascanelli. "Lotus chtěl pravidlo, které by zabránilo tomu, že budou tak ošklivá. Ale Charlie Whiting (technický delegát FIA) řekl, že by to bylo poprvé, co bychom udělali pravidlo, aby auta nebyla ošklivá."

Ross Brawn se domnívá, že nemusí vzniknout přímo pracovní skupina, ale mohlo by stačit si připravit jakýsi seznam podmínek, které by hlídaly dopady pravidel na vzhled aut.

"Možná je zapotřební mít seznam podmínek pro hodnocení každého nového pravidla. Ten by řešil, jaké jsou cíle, jestli jde o přínosy pro závody a jestli to má estetické přínosy."

"Na některé věci, co se týkají vzhledu, si zvyknete, takže bychom to neměli přehánět. Ale jiné věci, jako jsou ty nosy, musíme vyřešit. McLaren udělal auto (bez schodu) podle těchto pravidel, takže bychom se možná mohli řídit rozměry, které použil."

Další článek: Ferrari a Red Bull se vracejí k původnímu plánu testů

0:37 | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00