Vzhled letošních vozů je větším tématem, než by se mohlo zdát

Většina monopostů 2012 má nevzhledné nosy, které týmy navenek přešly mávnutím ruky a sdělením, že si zvykneme. Ve skutečnosti je tu ale snaha změnit pravidla, aby se podobné věci neopakovaly.
Vzhled letošních vozů je větším tématem, než by se mohlo zdát

Ačkoliv jde ve formuli 1 primárně o rychlost, týmy věří, že jistou roli hraje také estetika. Ošklivá auta totiž můžou odradit některé diváky a sponzory, přičemž o peníze jde v první řadě.

"Inženýři včetně mě mají zodpovědnost dělat hezká auta," řekl šéf týmu Mercedes Ross Brawn pro Autosport. "Není pochyb o tom, že bychom se měli snažit dělat auta atraktivnější, líbivější a půvabnější. Ta verze nosu, se kterou jsme všichni skončili, jde špatným směrem. Bylo to trochu nešťastné."

"Byla tu potřeba snížit nos. A když snížíte nos, tak ho samozřejmě musíte nějak spojit s šasi. Pár týmu řeklo: ´Chceme mít možnost použít naše předchozí šasi.´ Všichni víme, že je to nesmysl."

FIA zavedla nižší nosy kvůli větší bezpečnosti při kolizích vozů. A i když týmy staví každý rok nová šasi, federace vyslyšela námitky zmíněné Brawnem a nevyžadovala snížení celé přední části vozu. Výsledkem jsou schody na nosech.

Nevzhlednost letošních aut ale není problémem jen podle Brawna. Před časem ji otevřeně kritizoval sportovní šéf Pirelli Paul Hembery, podle něhož jsou auta odpudivá. Z týmů se ozývá, že ošklivé vozy jednání s obchodními partnery skutečně neusnadňují.

Lotus dokonce loni navrhl vytvoření pracovní skupiny pro estetiku, aby se podobným věcem zabránilo. FIA to ovšem odmítla. "Nejsou hezká," řekl o letošních autech technický ředitel Toro Roso Giorgio Ascanelli. "Lotus chtěl pravidlo, které by zabránilo tomu, že budou tak ošklivá. Ale Charlie Whiting (technický delegát FIA) řekl, že by to bylo poprvé, co bychom udělali pravidlo, aby auta nebyla ošklivá."

Ross Brawn se domnívá, že nemusí vzniknout přímo pracovní skupina, ale mohlo by stačit si připravit jakýsi seznam podmínek, které by hlídaly dopady pravidel na vzhled aut.

"Možná je zapotřební mít seznam podmínek pro hodnocení každého nového pravidla. Ten by řešil, jaké jsou cíle, jestli jde o přínosy pro závody a jestli to má estetické přínosy."

"Na některé věci, co se týkají vzhledu, si zvyknete, takže bychom to neměli přehánět. Ale jiné věci, jako jsou ty nosy, musíme vyřešit. McLaren udělal auto (bez schodu) podle těchto pravidel, takže bychom se možná mohli řídit rozměry, které použil."

Další článek: Ferrari a Red Bull se vracejí k původnímu plánu testů

10:29 | Toto Wolff neočekává, že Hamilton podepíše novou smlouvu před koncem sezóny.
9:46 | Stejně jako vloni, také letos budou v Bahrajnu tři DRS zóny.
24. listopadu | Formule E chystá první noční závod... pojede se jak jinak než v Saúdské Arábii. Pojede se na konci února, místní slibují energeticky méně náročné LED osvětlení. Elektrická energie bude z obnovitelných zdrojů.
19. listopadu | Alfa Romeo nasadí do testů po sezóně Illota. Ferrari Fuoca a Shwartzmana.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10