Racing Point podal po skončení Grand Prix Japonska protest proti Renaultu kvůli jeho brzdovému systému. FIA oba vozy z velké ceny diskvalifikovala.
FIA ve středu rozhodla o protestu Racing Pointu a oba vozy Renaultu z Grand Prix Japonska diskvalifikovala.
FIA po závodě zabavila volanty a elektronické řídicí jednotky (ECU) a předala je technickému oddělení FIA.
Na rozhodnutí jsme si museli počkat téměř až do další velké ceny. Není to ale žádné překvapení. Mezi FIA a oběma týmy probíhala čilá komunikace a systém Renaultu prověřovalo technické oddělení FIA.
Vývoj kauzy
- 13. října: Racing Point podává protest vůči Renaultu. Podklady po protest měly 12 stran a týkaly se brzdového systému – konkrétně podezření, že Renault nějakým způsobem automaticky mění rozložení brzdné síly v průběhu kola. Podle pravidel to musí dělat pouze jezdec příslušnými tlačítky na volantu.
- 16. října: Racing Point dodává další dokumenty.
- 19. října: FIA upozorňuje, že strany mají možnost do dalšího slyšení předkládat další argumenty.
- 21. října: Renault hájí systém, který používá ve svých autech.
- 22. října: Technické oddělení FIA po analýze dat Renaultu a vyhodnocení všech podkladů předává svou zprávu sportovním komisařům z Japonska. Zpráva obsahuje tři přílohy týkající se verzí software Renaultu, ovládače zadní brzdy a jednotky ECU.
- 23. října: FIA oznamuje, že oba vozy z velké ceny diskvalifikovala.
Renault ve své odpovědi tvrdil, že protest společnosti Racing Point byl založen na „obvinění bývalého zaměstnance Renaultu, který nevěděl o všech relevantních podrobnostech o systému řízení brzd Renaultu.“
Technická pravidla Renault neporušil, sportovní ale ano
Podle FIA nebyl systém Renaultu nastaven tak, jak tvrdí Racing Point – tedy, že by měnil rozložení brzdné síly automaticky v závislosti na tom, kde se jezdec na trati nachází, ale přesto byl vyhodnocen jako „pomoc při řízení, a proto není v souladu s článkem 27.1 Sportovních pravidel.“
Jezdci Renault používají tlačítka namontovaná na volantu k ovládání vyvážení brzd v souladu s článkem 8.6.3 Technických pravidel.
Renault tak podle stewardů zjednodušeně řečeno porušil sportovní ale nikoliv technická pravidla.
„Systém nastavení vyvážení brzd funguje jako pomocník jezdce tím, že jezdci ušetří nutnost provádět řadu úprav během kola,“ uvedla FIA.
Daniel Ricciardo přišel o šesté a Nico Hülkenberg o desáté místo.
Renault se může proti rozhodnutí odvolat. Lhůta mu byla s ohledem na okolnosti a složitost případu prodloužena do 24. října do 10:00 mexického času.
Výsledky GP Japonska po diskvalifikaci renaultů
P. |
Jezdec |
Tým |
Čas/ztráta |
Kola |
Body |
1 |
Valtteri Bottas |
Mercedes |
1:21:46.755 |
52 |
25 |
2 |
Sebastian Vettel |
Ferrari |
13.343 |
52 |
18 |
3 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
13.858 |
52 |
16 |
4 |
Alexander Albon |
Red Bull |
59.537 |
52 |
12 |
5 |
Carlos Sainz Jr. |
McLaren |
1:09.101 |
52 |
10 |
6 |
Charles Leclerc* |
Ferrari |
1 kolo |
51 |
8 |
7 |
Pierre Gasly |
Toro Rosso |
1 kolo |
51 |
6 |
8 |
Sergio Pérez |
Racing Point |
2 kola |
51 |
4 |
9 |
Lance Stroll |
Racing Point |
1 kolo |
51 |
2 |
10 |
Daniil Kvyat |
Toro Rosso |
1 kolo |
51 |
1 |
11 |
Lando Norris |
McLaren |
1 kolo |
51 |
|
12 |
Kimi Räikkönen |
Alfa Romeo |
1 kolo |
51 |
|
13 |
Romain Grosjean |
Haas |
1 kolo |
51 |
|
14 |
Antonio Giovinazzi |
Alfa Romeo |
1 kolo |
51 |
|
15 |
Kevin Magnussen |
Haas |
1 kolo |
51 |
|
16 |
George Russell |
Williams |
2 kola |
50 |
|
17 |
Robert Kubica |
Williams |
2 kola |
50 |
|
- |
Max Verstappen |
Red Bull |
|
14 |
|
DSQ |
Nico Hülkenberg |
Renault |
1 kolo |
51 |
|
DSQ |
Daniel Ricciardo |
Renault |
1 kolo |
51 |
|
Foto: Getty Images Charles Coates