Výsledky GP Japonska se po dvou týdnech mění. Renaulty byly diskvalifikovány

Racing Point podal po skončení Grand Prix Japonska protest proti Renaultu kvůli jeho brzdovému systému. FIA oba vozy z velké ceny diskvalifikovala.
Výsledky GP Japonska se po dvou týdnech mění. Renaulty byly diskvalifikovány

FIA ve středu rozhodla o protestu Racing Pointu a oba vozy Renaultu z Grand Prix Japonska diskvalifikovala.

FIA po závodě zabavila volanty a elektronické řídicí jednotky (ECU) a předala je technickému oddělení FIA.

Na rozhodnutí jsme si museli počkat téměř až do další velké ceny. Není to ale žádné překvapení. Mezi FIA a oběma týmy probíhala čilá komunikace a systém Renaultu prověřovalo technické oddělení FIA.

Rozdělení brzdné síly aneb teorie před rozhodnutím o brzdném systému Renaultu

Rozdělení brzdné síly aneb teorie před rozhodnutím o brzdném systému Renaultu

Vývoj kauzy

  • 13. října: Racing Point podává protest vůči Renaultu. Podklady po protest měly 12 stran a týkaly se brzdového systému – konkrétně podezření, že Renault nějakým způsobem automaticky mění rozložení brzdné síly v průběhu kola. Podle pravidel to musí dělat pouze jezdec příslušnými tlačítky na volantu. 
  • 16. října: Racing Point dodává další dokumenty.
  • 19. října: FIA upozorňuje, že strany mají možnost do dalšího slyšení předkládat další argumenty.
  • 21. října: Renault hájí systém, který používá ve svých autech.
  • 22. října: Technické oddělení FIA po analýze dat Renaultu a vyhodnocení všech podkladů předává svou zprávu sportovním komisařům z Japonska. Zpráva obsahuje tři přílohy týkající se verzí software Renaultu, ovládače zadní brzdy a jednotky ECU.
  • 23. října: FIA oznamuje, že oba vozy z velké ceny diskvalifikovala.

Renault ve své odpovědi tvrdil, že protest společnosti Racing Point byl založen na „obvinění bývalého zaměstnance Renaultu, který nevěděl o všech relevantních podrobnostech o systému řízení brzd Renaultu.“

Technická pravidla Renault neporušil, sportovní ale ano

Podle FIA nebyl systém Renaultu nastaven tak, jak tvrdí Racing Point – tedy, že by měnil rozložení brzdné síly automaticky v závislosti na tom, kde se jezdec na trati nachází, ale přesto byl vyhodnocen jako „pomoc při řízení, a proto není v souladu s článkem 27.1 Sportovních pravidel.“ 

Jezdci Renault používají tlačítka namontovaná na volantu k ovládání vyvážení brzd v souladu s článkem 8.6.3 Technických pravidel. 

Renault tak podle stewardů zjednodušeně řečeno porušil sportovní ale nikoliv technická pravidla.

Systém nastavení vyvážení brzd funguje jako pomocník jezdce tím, že jezdci ušetří nutnost provádět řadu úprav během kola,“ uvedla FIA. 

Daniel Ricciardo přišel o šesté a Nico Hülkenberg o desáté místo. 

Renault se může proti rozhodnutí odvolat. Lhůta mu byla s ohledem na okolnosti a složitost případu prodloužena do 24. října do 10:00 mexického času.

Výsledky GP Japonska po diskvalifikaci renaultů

P. Jezdec Tým Čas/ztráta Kola Body
Valtteri Bottas Mercedes 1:21:46.755 52 25
Sebastian Vettel Ferrari 13.343 52 18
Lewis Hamilton Mercedes 13.858 52 16
Alexander Albon Red Bull 59.537 52 12
Carlos Sainz Jr. McLaren 1:09.101 52 10
6 Charles Leclerc* Ferrari 1 kolo 51 8
Pierre Gasly Toro Rosso 1 kolo 51 6
8 Sergio Pérez Racing Point 2 kola 51 4
Lance Stroll Racing Point 1 kolo 51 2
10  Daniil Kvyat Toro Rosso 1 kolo 51 1
11  Lando Norris McLaren 1 kolo 51  
12 Kimi Räikkönen Alfa Romeo 1 kolo 51  
13  Romain Grosjean Haas 1 kolo 51  
14  Antonio Giovinazzi Alfa Romeo 1 kolo 51  
15  Kevin Magnussen Haas 1 kolo 51  
16  George Russell Williams 2 kola 50  
17  Robert Kubica Williams 2 kola 50  
Max Verstappen Red Bull   14  
DSQ Nico Hülkenberg Renault 1 kolo 51  
DSQ Daniel Ricciardo Renault 1 kolo 51  

Foto: Getty Images Charles Coates

Další článek: Talent a výsledky tady nestačí, říká Pérez o pravděpodobném konci Hülkenberga

18:13 | Incident mezi Pérzem a Grosjeanem bez trestu....
17:20 | Pérez a Grosjean předvoláni před sportovní komisaře kvůli incidentu v posledním tréninku.
15:22 | Nové pneumatiky, jedno rychlé kolo. Podle Norrise kvalifikace maskují problémy McLarenu. V kvalifikacích je to dobré, závodní tempo je ale na úrovni Renaultu a Racing Pointu.
10:08 | Podle nového znění sportovních pravidel 2020 (zde: odkaz ) bude moci jezdec použít v sezóně 3 MGU-K (dnes jsou to 2).

GP Brazílie 2019

Pátek 15. listopadu 2019
1. trénink Albon (1:16.142, mokro)
2. trénink Vettel (1:09.217)
Sobota 16. listopadu 2019
3. trénink Hamilton (1:08.320)
Kvalifikace Verstappen (1:07.508)
Neděle 17. listopadu 2019
Závod 18.10