Výročí: Tony Brooks oslavil osmdesáté narozeniny

Tony Brooks patřil do silné generace anglických jezdců konce padesátých let. Vyhrál šest závodů a roku 1959 byl vicemistrem. Nedávno oslavil osmdesáté narozeniny.
Výročí: Tony Brooks oslavil osmdesáté narozeniny

Charles Anthony Standish Brooks možná není tak slavný jako jeho krajané Mike Hawthorn či Stirling Moss, ale svými výkony k nim rozhodně patřil. Z osmatřiceti startů stál desetkrát na pódiu, z toho šestkrát vyhrál. Roku 1958 byl v konečné klasifikaci třetí, o rok později dokonce druhý. Moss o něm prohlásil, že je "nejlepším neznámým jezdcem, jaký kdy v F1 závodil". Kdyby prý Sir Stirling vedl tým a mohl si vybrat jakékoliv jezdce z historie, angažoval by Jima Clarka a právě Brookse.

Počátky kariéry

Tony se narodil 25. února 1932 v anglickém Dukinfield. Závodit začal roku 1952 na klubové úrovni s vozem Healey. Roku 1955 jel v Crystal Palace s vozem Connaught poprvé závod formule 2. Dojel čtvrtý za třemi vozy F1 a získal angažmá u Aston Martinu ve sportovních vozech. Koncem sezony se svezl při nemistrovské Velké ceně Syrakus, kam si odběhl z přípravy na státnice, a za volantem vozu Connaught vyhrál. Stal se prvním britským vítězem za volantem britského vozu na evropské pevnině od roku 1924. Příležitost ve formuli 1 na sebe nenechala dlouho čekat. Ve Velké ceně Monaka 1956 měl startovat s BRM, ale kvůli problémům s ventily nemohl do závodu nastoupit. Debutoval až v Silverstone. Při havárii zaviněné zaseklým plynovým pedálem vypadl z vozu a zlomil si čelist.

Nejlepší léta

Zlom v Brooksově kariéře nastal v roce 1957, kdy závodil pro Vanwall. Hned v Monaku dojel druhý a společně s Mossem vyhrál v Aintree, když týmovému kolegovi přenechal svůj monopost. Jednalo se o vůbec první výhru britského vozu v F1. Na nejvyšším stupni tehdy stáli oba a usmívali se. "Bylo fantastické, že dva britští chlápci dokázali s britským vozem společně vyhrát britskou velkou cenu," vzpomínal Moss.  Brooks ještě zajel nejrychlejší kolo v Monze. Tyto výsledky mu zajistily celkové páté místo a angažmá u Vanwallu na celou další sezonu.

Ta nezačala moc dobře. Do Argentiny tým tradičně necestoval, v Monaku sice Brooks startoval z prvního místa, ale odstoupil s poruchou motoru, v Nizozemsku ho zradila poloosa a Indy 500 Vanwall stejně jako většina stájí vynechal. Pak přišly výhry v Belgii, Německu a Itálii, což pomohlo Brooksovi na celkové třetí místo za Mosse a šampióna Hawthorna. Společně s Mossem a Stuartem Lewis-Evansem tak pomohl týmu k zisku poprvé vypsaného Poháru konstruktérů. Lewis-Evans ale při posledním závodě sezony v Maroku tragicky zahynul a Tony Vandervell se svou stájí formuli 1 opustil.

Brooks roku 1959 zamířil k Ferrari, pouze v Aintree startoval s vanwallem. Zaznamenal nejlepší sezonu kariéry, až do posledního závodu byl ve hře o titul. Skončil druhý v Monaku, vyhrál ve Francii a v Německu a sezonu zakončil třetím místem v USA. Jacka Brabhama, který řídil revoluční cooper s motorem vzadu, sice v závodě porazil a dostal se tak celkově na druhé místo před Mosse, ale titul udržel Australan.

Slabší vozy

Sen o angažmá u Lotusu se Brooksovi nesplnil. Nakonec závodil se soukromým cooperem týmu Yeoman Credit Racing a ve Francii startoval se starším vanwallem. Během sezony bodoval třikrát, ale nedostal se na stupně vítězů a v konečné klasifikaci šampionátu se nevešel do první desítky. Ve formuli 1 se rozloučil tam, kde začal, za volantem BRM. V nevydařené sezoně 1961 zajel alespoň nejrychlejší kolo v Aintree, byl pátý v Monze a na závěr kariéry díky třetímu místu v USA po dvou letech stanul na pódiu. V celkovém hodnocení uzavřel první desítku.

V pouhých devětadvaceti letech se Brooks rozhodl skončit. "Cítil jsem morální odpovědnost pečovat lépe o svůj život," komentoval své rozhodnutí. Po smrti Wolfganga von Tripse měl pocit, že vozy i okruhy nejsou bezpečné. Tony Brooks odjel 38 závodů, šest vyhrál, třikrát zajel pole position a třikrát nejrychlejší kolo. Získal 75 bodů. Zajímavostí je, že všechny závody, ve kterých vedl, nakonec vyhrál. Přestože byl stejně jako jeho otec vystudovaným zubařem, zůstal u automobilů. Ve Weybridge nedaleko legendární tratě Brooklands dlouhá léta provozoval vlastní opravnu, která nese jeho jméno dodnes. Roku 2011 byl uveden do Síně slávy prestižního časopisu Motor Sport.

Další článek: Frank Williams vidí svého nástupce v Adamu Parrovi

0:37 | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00