Výročí Stepneygate

Za více než šedesátiletou historii formule 1 jsme byli svědky mnoha kontroverzních událostí a sportovních afér. Jen málokterá z nich se ale vyrovná té z roku 2007, v níž sehrály hlavní roli týmy McLaren a Ferrari.
Výročí Stepneygate

Dostala přezdívku 'Stepneygate' - podle jednoho z jejích hlavních strůjců - a poprvé se o ní v médiích začalo psát na začátku léta 2007, tedy přesně před pěti lety. U příležitosti tohoto výročí si v dnešním speciálu celou špionážní aféru připomeneme.

22. června světové zpravodajské servery poprvé informovaly o tom, že Ferrari podalo trestní oznámení na jednoho ze svých zaměstnanců, kterého podezřívalo ze sabotáže. Jednalo se o Nigela Stepneyho, který byl v té době u italské stáje zodpovědný za vývoj výkonnosti týmu. Zprvu se předpokládalo, že to souvisí s incidentem z Velké ceny Monaka téhož roku, kdy byl v nádržích vozů Ferrari objeven záhadný bílý prášek, který byl posléze nalezen také v kapsách Stepneyho kalhot. Původní odhady ale nebyly úplně přesné, neboť celá tato kauza měla daleko větší rozsah, než by se mohlo zdát, a začala o poznání dříve než týdnem před Velkou cenou Monaka.

Na počátku toho všeho stála Stepneyho nespokojenost s pracovním zařazením u Ferrari. Ten během zimní přestávky žádal vedení, aby jej přesunulo na některou z jiných pozic. Vyhověno mu však nebylo, a tak Britovi nezbývalo nic jiného než ve své funkci zůstat. Rozhodl se proto hledat nové angažmá u jiného týmu, konkrétně pak u Hondy, přičemž jeho záměrem bylo s sebou přetáhnout také další kolegy. Mezi nimi byl i Mike Coughlan z McLarenu, s nímž se důvěrně znal. Byl to totiž právě šéf vývoje McLarenu Coughlan, kterému Stepney těsně před začátkem nové sezony pověděl o systému pohyblivých podlah vozů Ferrari. Stáj z Wokingu následně během Velké ceny Austrálie žádala FIA o souhlas aplikování stejného systému i na svůj monopost, což federace okamžitě zamítla a zareagovala na to zpřísněním zátěžových testů. Tím pádem muselo Ferrari tuto podlahu zcela přepracovat.

Stepney se posléze s Coughlanem na jaře téhož roku několikrát sešel a snažil se jej přesvědčit, aby společně s ním přešel k Hondě. Během těchto schůzek pak předal inženýrovi McLarenu také 780stránkový dokument patřící Ferrari.

O tom, že se celá záležitost týká i jiného týmu než jen Scuderie, se zpočátku vůbec nevědělo. Vše vyšlo na povrch až z kraje července, kdy policie zabavila onen zmíněný dokument v bytě Mika Coughlana. Na tuto skutečnost ji upozornil jeden ze zaměstnanců obchodu s kopírovacími službami, u kterého nechala Coughlanova manželka získané materiály naskenovat. To pochopitelně vyvolalo v paddocku formule 1 obrovský rozruch a do celé kauzy se vložila také FIA, která začala vyšetřovat, zda nedošlo k porušení Mezinárodního sportovního kodexu. Ve stejné době podalo Ferrari u londýnského soudu žalobu na Mika Coughlana. Soudní řízení bylo ale posléze zastaveno, neboť se obě strany dohodly, že budou společně spolupracovat a Coughlan italské stáji popíše, jak byl do případu zapojen. Mezitím Mezinárodní automobilová federace oznámila, že se tým McLaren bude ještě v průběhu července zodpovídat ze svých činů před Světovou radou motorsportu (WMSC).

Zasedaní se nakonec uskutečnilo 26. července a jeho verdikt byl vskutku překvapivý. Bylo zřejmé, že se tým z Wokingu nachází ve velice nepříznivé situaci. Na veřejnost totiž prosáklo, že kromě Couglana vědělo o dokumentech Ferrari ještě několik dalších lidí, mj. i výkonný ředitel stáje Jonathan Neale. McLaren byl shledán vinným z porušení článku 151c Mezinárodního sportovního kodexu. WMSC se ovšem podle svých slov nepodařilo prokázat, že by Britové dokumentů Ferrari jakkoliv využili, a tak McLaren vyvázl pouze s podmínkou, že pokud se v budoucnu zneužití těchto dokumentů prokáže, hrozí mu vyloučení ze sezon 2007 i 2008.

A protože rozhodnutí Světové rady motorsportu rozpoutalo ve světě F1 horlivé debaty o jeho správnosti, předal tehdejší prezident federace Max Mosley tuto záležitost k Mezinárodnímu odvolacímu soudu FIA, kde se mohlo k celé kauze vyjádřit také Ferrari. Termín jeho konání byl stanoven na 13. září.

Ještě před tím, než k zářijovému slyšení došlo, se ale objevily nové důkazy, podle kterých přišlo s tajnými dokumenty Ferrari do styku daleko více lidí, než jak McLaren zpočátku avizoval, a to včetně jeho jezdců Fernanda Alonsa a Pedra de la Rosy. Podle všeho si oba Španělé prostřednictvím e-mailů přeposílali důvěrné údaje o rudých vozech a následně je dokonce testovali na simulátoru. FIA se tak rozhodla celou kauzou znovu zabývat v rámci zasedaní Světové rady motorsportu. Zároveň slíbila jezdcům imunitu, pokud s ní budou spolupracovat.

O tom, kdo na nové důkazy federaci upozornil, se dlouho spekulovalo. Podle některých to mohl být sám Alonso, jenž byl u McLarenu velmi nespokojený a snažil se tímto způsobem vyvázat ze svého tříletého kontraktu. Nebylo totiž žádným tajemstvím, že si dvojnásobný šampión s vedením McLarenu nerozuměl a z britského týmu chtěl předčasně odejít. Alonso měl údajně těsně před závodem v rámci Velké ceny Maďarska o těchto důkazech říci Ronu Dennisovi. Ano, té Velké ceny Maďarska, které předcházela ona nechvalně známá kvalifikace. A tyto domněnky posléze potvrdil i samotný Dennis, neboť jak sám řekl, byl to on, kdo na Alonsův podnět oslovil FIA ohledně nových důkazů. Na to reagovala federace opětovným otevřením případu v rámci Světové rady motorsportu.  

Dennis nesl nastalou situaci velmi těžce a byl si dobře vědom, co jeho týmu hrozí. Možná i proto byl po závodě v Itálii, který se konal jen čtyři dny před druhým slyšením WMSC a ve kterém si jezdci McLarenu dojeli na domácí půdě Ferrari pro duble, dojat tak, až mu na stupních vítězů vyhrkly z očí slzy.

Byly to zároveň poslední stupně vítězů, na něž některý z členů týmu z Wokingu (kromě pilotů) v této sezoně vystoupal. Světová rada motorsportu totiž na svém zasedaní přihlédla k novým důkazům a na základě nich se rozhodla McLaren potrestat, a to vyloučením z Poháru konstruktérů v témže ročníku a navíc ještě rekordní pokutou ve výši 100 milionů dolarů. Jeho jezdcům získané body zůstaly, aby tak nebyl ovlivněn napínavý průběh šampionátu. K tomu všemu museli Britové federaci předložit ještě technickou dokumentaci svého vozu pro další sezonu a hrozilo jim, že pokud se prokáže, že některou z tajných informací Ferrari užili při návrhu monopostu pro rok 2008, bude týmu uložen trest i v tomto ročníku.

McLaren ještě nějakou dobu po usnesení rozsudku zvažoval, zda se proti němu odvolá. 21. září ale oznámil, že v zájmu formule 1 žádné další kroky neučiní.

Po sportovní stránce byla 'Stepneygate' uzavřena v prosinci 2007 poté, co se McLaren omluvil Ferrari a zastavil vývoj některých částí jeho vozu pro nadcházející sezonu. Tím chtěl předejít případným podezřením ze strany italské stáje. V červenci 2008 pak formálně skončila i civilní soudní pře, kterou mezi sebou McLaren a Ferrari vedly v Itálii a Velké Británii.

Co se týče hlavních aktérů bezpochyby jedné z největších afér uvnitř formule 1 v celé její historii, Mike Coughlan společně s několika dalšími inženýry týmu z Wokingu poslali Italům finanční odškodnění v celkové výši přes 600 tisíc eur. S Nigelem Stepneym vedlo Ferrari soudní řízení ještě další dva roky. Stepney byl obviněn ze špionáže, sabotáže (případ bílého prášků kolem nádrží maranellských vozů při VC Monaka) a také z pokusu o ublížení na zdraví, pokud by Kimi Räikkönen v důsledku sabotáže v monackém závodě havaroval. Za tyto činy mu byl udělen trest v podobě dvaceti měsíců vězení. Jak ale říká italský zákon, trest může být značně zredukován, pokud odsouzený žil do té doby spořádaným životem. Stepney tak nakonec vyvázl s pokutou, která činila 600 tisíc euro, a s podmínkou.

Zatímco Stepney ve formuli 1 již nepůsobí, Coughlana po jeho dvouletém zákazu činnosti zaměstnal před letošní sezonou Williams. 

Diskuze (49) Další článek: Räikkönen: Před sezónou bych to nečekal, ale pódia mi už nestačí
15:15 | Podle Mercedesu Hamilton kvůli poškození předního křídla po kontaktech s Oconem a Verstappenem přišel o 0,4 s na kolo. Hamilton po těchto kontaktech zajel ve 47. z 50 kol nejrychlejší kolo závodu.
6. prosince | Update o Fittipaldim po včerejší nehodě ve F2. Jeho bratr Pietro Fittipaldi uvedl: Má zlomeninu na pravé patě, ale naštěstí jsou věci mnohem lepší, než jsme všichni očekávali. Děkuji FIA, týmu a veškerému lékařskému personálu zde v Saúdské Arábii.
5. prosince | Théo Pourchaire uveřejnil na twitteru, že je celkově v pořádku, ale neví, zda za týden pojede. Enzo Fittipaldi je podle něj zraněný.

GP Abú Dhabí 2021

Pátek 10. prosince 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 11. prosince 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 12. prosince 2021
Závod 14.00