Výrobci motorů chtějí ve formuli 1 zachovat osmiválce, je to levnější řešení

Výrobci motorů chtějí ve formuli 1 zachovat osmiválce, je to levnější řešení

V rámci diskuzí o budoucích pohonných jednotkách formule 1 získal automobilovou federací prosazovaný čtyřválec opozici v podobě modernizovaného osmiválce, který týmy používají nyní.

Formule 1 má nasadit zcela nové motory v sezóně 2013. FIA prosazuje cestu snížení objemu, přeplňování a systémů na rekuperaci kinetické energie. Důvod je prostý, větší návaznost na produkci silničních aut a vstřícnější postoj k životnímu prostředí.

Pracovní skupina pro motory proto začala jednat o řadovém čtyřválci o objemu 1,6 litru s dvojitým přeplňováním, který by byl doplněn KERS, jenž umožňuje krátkodobé zvýšení výkonu pomocí rekuperované energie. Jenomže podle současných výrobců motorů F1 by náklady na vývoj takového agregátu dosáhly 100 miliónů eur, což je v době úsporných opatření neúnosné.

Návrh, podle kterého by byl odsunut příchod nových motorů na rok 2015, aby bylo možné tyto náklady rozložit do více let, byl federací zamítnut. Podle německého Auto Motor und Sport se proto Mercedes, Renault, Ferrari a Cosworth na jednání po GP Singapuru dohodly, že budou prosazovat zachování osmiválcových motorů.

Výrobci se přitom nebrání modernizaci osmiválců, aby došlo ke snížení spotřeby a vyhovění moderním trendům. Se spojením takových motorů s KERS také počítají. Náklady by ale vzhledem k již existujícímu základu v podobě aktuálně používaných agregátů byly nižší.

K velkým automobilkám se přidal Cosworth, i když na rozdíl od Mercedesu, Ferrari a Renaultu odhaduje, že by čtyřválec bylo možné vyvinout za cenu 20 miliónů eur, pokud by došlo k přísnému omezení parametrů, jako jsou otáčky a plnící tlak turba. Ale britský výrobce má mnohem méně prostředků než automobilky a veškeré náklady by musel přenášet prostřednictvím ceny motorů na své zákazníky, jimiž jsou nejméně majetné stáje startovního pole a Williams.

Na druhé straně Volkswagen, který se zajímá o vstup do formule 1 coby nový dodavatel motorů, stojí na straně FIA a jejího univerzálního čtyřválce, který by měl najít uplatnění v různých modifikacích i v dalších závodních sériích. Finální specifikaci motoru pro období od sezóny 2013 by FIA měla schválit v prosinci.

Doporučujeme

Články odjinud