Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images 

Foto: Getty Images 

 Foto: Getty Images / Joe Portlock

Foto: Getty Images / Joe Portlock

 Foto: Getty Images 

Foto: Getty Images 

 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto: Getty Images 
10
Fotogalerie

Všechno zlé je k něčemu dobré. Ferrari pomůže v revolučním roce berlička pro malé týmy

Ferrari se letos nedaří. Z hlediska pořadí to může být nejhorší sezóna za poslední desítky let.

Ferrari je aktuálně až šesté v Poháru konstruktérů. Na Renault sice ztrácí 34 bodů, což je teoreticky dosažitelné za jeden závod, ale asi ne s letošním vozem.

Za poslední tři závody získalo Ferrari 19 bodů, McLaren 18 bodů, Racing Point 38 bodů a Renault 43 bodů.

Je velmi reálné, že Ferrari skončí na šestém místě, možná dokonce na sedmém, protože nelze vyloučit, že ho dožene i AlphaTauri.

Pokud se Ferrari nezlepší, čeká ho nejhorší výsledek od sezóny 1980. Jody Scheckter a Gilles Villeneuve tehdy získali jen osm bodů (bodování bylo jiné) a Ferrari skončilo desáté. Dobrá zpráva pro tifosi – o dva roky později získalo Maranello titul!

Jak se říká, všechno zlé je k něčemu dobré. Sportovní pravidla v příštím roce zavedou aerodynamický handicap a Ferrari bude těžit z něčeho, co je určené spíše pro menší týmy. 

Týmy pracují při vývoji se dvěma nástroji. Prvním je počítačové proudění kapalin (CDF). Na něm inženýři vidí, jak proudí vzduch okolo vozu nebo části vozu. Je k němu potřeba velkého výpočetního výkonu.

Druhým je aerodynamický tunel, ve kterém se pracuje se zmenšeným modelem vozu. 

Používání obou nástrojů je omezeno. Například u aerodynamického tunelu definují omezení tři parametry. Pokud začne vítr foukat rychlostí nad 5 m/s, je to jedno spuštění tunelu, po překročení 15 m/s začne běžet čas foukání (trochu volněji překládáme). Jakmile rychlost větru snížíte, čas foukání sice neběží, ale stále vám běží čas obsazení tunelu

Aby to bylo složitější, počítá to FIA v periodách, které mají 8 týdnů (není teď důležité proč).

Pro rok 2021 byly stanoveny reference (a náš přepočet na týdení hodnoty):

  • Počet spuštění tunelu: 320 (40 týdně)
  • Čas foukání: 80 hodin (10 týdně)
  • Čas obsazení: 400 hodin (50 týdně)

Rok bude rozdělen na dvě části. Od 1. ledna do 30. června bude platit aerodynamický handicap na základě konečného pořadí v Poháru konstruktérů v předešlé sezóně. Od 1. července do 31. prosince bude platit handicap podle pořadí, které bylo platné k 30. červnu daného roku.

Příklad: pokud Ferrari letos skončí na šestém místě, bude podle tabulky níže pracovat v první polovině příštího roku s handicapem 102,5 %. Pokud se příští rok zlepší a bude v poslední červnový den například čtvrté, bude ve druhé polovině příštího roku pracovat s handicapem 97,5 %.

Od roku 2022 se handicap mění. Příští rok bude s ohledem na vývoj zcela nových vozů mírnější. Pokud se tak Ferrari v příštím roce výrazně nezlepší, bude v roce 2022 těžit z pravidla ještě více.

Pokud Mercedes vyhraje, bude moci v průběhu osmi týdnů v příštím roce spustit tunel 288krát, Ferrari (šesté) 328 krát. Foukat bude moci Mercedes 72 hodin, Ferrari 92 hodin.

Aerodynamický handicap

Pořadí v šampionátu 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Rok 2021 (%) 90 92,5 95 97,5 100 102,5 105 107,5 110 112,5
Rok 2022 až 2025 (%) 70 75 80 85 90 95 100 105 110 115

Doporučujeme

Články odjinud