A tak ho tu máme. 2012. Nemám na mysli katastrofický film Rolanda Emmericha. Ten máme v DVD knihovně už nějaký ten měsíc.
Rok 2011 byl náročný. Ještě silněji se projevil trend snahy
dělat za méně, ale aby to vypadalo lépe. Takového efektu lze (ale pouze jen
částečně) dosáhnout určitými optimalizačními kroky. Spíše se ale setkáváme se
snahou oblbnout lidi tak, aby si mysleli, že si kupují kvalitu stejné úrovně.
Velmi výstižně to v rozhovoru pro Českou pozici vyjádřil
Marek Rejman, pořadatel FMX Gladiator Games.
„Marketing velkých firem je nyní postaven hlavně na slevách.
Kup si jeden, dostaneš druhý zdarma – to je totální shit a jsem z toho
znechucený. Trh je dnes zoufalý. Chybí nápady, jak lidi zaujmout a držet je u
sebe. Všichni myslí jen na to, co bude zítra, a nezajímá je, co bude za rok…
…Venku mladé sporty běžně sponzorují velké automobilky,
banky. Hodně a dlouhodobě. U nás ne, tady se všechno dělá napůl, jen rychle
někam nalepit své logo a pak jít zase o dům dál. Hlavně ať to vypadá cool.“
Tým F1sport, a vlastně mohu říci celý tým, který se podílí
jak na provozu webů F1sport.cz, MotoGpsport.cz a televizních přenosech F1, je pod
tlakem právě takových sil. Je to pochopitelné: ti, kteří takříkajíc sedí na
penězích, jich pouští méně a méně, protože jich méně a méně mají k dispozici.
Rozpočty klesají, ale návštěvnost a sledovanost musí růst.
To vede k nesmírně velkému riziku: budeme ve snaze
splnit tento nesnadný úkol inklinovat k tomu, že budeme na webu nebo v televizi
publikovat příspěvky, jejichž primární cíl není sdělit informaci tak, aby byla
poskytnuta v přijatelně objektivní míře. Ale spíše takové, které lidé už jen z principu
jejich zvědavosti nebo žízni po skandálně, sexuálně a tragicky orientovaných
tématech donutí zvýšit číslo v Google Analytics nebo na peoplemetrech.
Abyste mě špatně nepochopili: atraktivita sdělování obsahu a
volba zajímavých témat je důležitá. Vy, lidé, si to moc přejete, ačkoli někteří
z vás hodně nahlas a často tvrdí opak.
Je to ale o rozumném kompromisu. Osobně jsem přesvědčen, že
najít takový kompromis je možné. V tom ostatně problém nevidím. Spíše se trochu
bojím, že velká část lidstva už rezignovala na snahy jej vůbec hledat. A ještě horší by bylo, kdyby
důvodem takové rezignace byla ztráta poptávky po rozumné kvalitě.
Vstupujeme do roku 2012 s nadějí a přesvědčením, že to
tak není. F1sport je nadále jediným webem v českých luzích a slovenských
hájích, který je přítomen na drtivé většině velkých cen přímo nebo skrze své
spolupracovníky. Má vybudovanou síť kontaktů do jádra komunity F1 tak, že jsme
schopni v záplavě polopravd a uměle vytvarovaných obsahů vybrat si ty pravdivé a ověřit jejich původ.
Jako první na světě jsme přišli s tím, že z týmu Brawn
se stane Mercedes. Informovali jsme vás o tom, že Jenson Button podepsal
smlouvu s McLaren na tři roky ještě před tím, než se před novináři ‚prokecl‘ Martin Whitmarsh. Informovali jsme o opci Ferrari na Roberta Kubicu
nebo o zákulisí sporu jeho managementu s představiteli Renaultu o
připravenosti na začátek sezony 2012. Prozradili jsme jako první, kolik a v jakých
režimech muselo Ferrari vyplatit Kimiho Räikkönena, když se s ním potřebovalo
rozloučit o rok dříve.
Věřím, že navzdory katastroficko-negativním zprávám všude
kolem bude rok 2012 dobrým rokem. Nestane se tak ale samo od sebe. Přispět musí
každý individuálně. Svým nasazením, přispěním toho, na co má každý dotyčný
nadání a schopnosti. A přes určitou frázovitost takových pojmů je, a jsem o tom
stále přesvědčen, důležité bojovat za udržení základních lidských a
společenských hodnot: stačí začít u pouhé slušnosti k druhým, a je jedno,
zda to jsou lidé, které potkáváte na ulici, v práci nebo ‚virtuálně‘ na
internetu. Spolehlivost. A stačí začít tím, že si splníme to, co si dohodneme,
nebo že budeme tam a onde v dohodnutou dobu. Nadhled. Ve světě široké
škály barev, nálad a vkusů si stačí pro začátek uvědomit, že to není ten můj
názor, který je jediný správný. A takto bych mohl pokračovat, ale mojí rolí
není moralizovat.
Na prahu roku 2012 slibuji, že budeme nadále usilovat o to, aby i
tuto sezonu F1 a MotoGP jste si s námi patřičně užili. Aby, když už
nebudete mít možnost se na velkou cenu vypravit přímo, jste měli pocit, že se
nám podařilo vás tam částečně dostat skrze naše zpravodajství.
Za celý tým a všechny mé spolupracovníky vám upřímně přeji hodně zdraví a náladové pohody.