Vrtulník letí, neletí? Ředitelství závodu odmítlo riskovat

Vrtulník letí, neletí? Ředitelství závodu odmítlo riskovat

Bizarní situace nastala během úvodního tréninku na Velkou cenu USA. Ten musel být zastaven, protože heliport určený pro zdravotní vrtulník byl prázdný. Pro vlastně?

Legendární šéflékař Sid Watkins začal po neakceptovatelných následcích havárií během víkendů formule 1 vykonávat na konci sedmdesátých let svou veledůležitou roli. Právě díky němu je dnes již běžné mít v srdci okruhu velké ceny lékařské centrum schopné nejen zachraňovat životy, ale pomáhat se zdravotními komplikacemi i ostatních členů padoku, například novinářů. Dalším zavedeným opatřením se stala permanentní přítomnost lékařského vrtulníku, který v případě potřeby přepraví zraněného pilota do patřičně vypravené nemocnice, se kterou je možnost přijetí urgentního případu v důsledku havárie vozu formule 1 vždy předem domluvena.

Přílet vrtulníku na okruh v Austinu znemožnila hustá mlha. Jakékoli jízdy jsou pozastaveny, pokud s ohledem na podmínky nemůže vrtulník vzlétnout a možnost přepravy pacienta je tak nedostupná. Naposledy se tak stalo při Velké ceně Indie kvůli hustému smogu. Také proto byl posunut začátek úvodního tréninku v Texasu.

Když mlha opadla a nebe se rozjasnilo, ředitel závodu Charlie Whiting nechal trénink zahájit, i když nebyla helikoptéra na místě. Whiting tak učinil na základě informace, že vrtulník již odstartoval a je na cestě na okruh.

Jenomže v této chvíli došlo k poruše na anténě helikoptéry a ta se kvůli ztrátě komunikace musela v nouzovém režimu vrátit na základnu. Nebylo velkým problémem opatřit náhradní vrtulník, ale ten v tu chvíli nedostal povolení pro přelet vzdušným prostorem civilního letiště, které leží v těsném sousedství závodní tratě. A to byl moment, kdy se ředitel závodu rozhodl již neriskovat, zastavit tréninkové jízdy a počkat, dokud se vrtulník neobjeví na místě.

Ten nakonec dorazil a tréninky mohly po delším zdržení pokračovat. Událost mohla zvenčí vypadat jako velký organizační zmatek, opak byl ale pravdou - to když vedení závodu v případě nenadálé technické komplikace muselo společně s pořadateli a se záchrannými složkami po určitou dobu improvizovat. Určitě se jednalo o komplikace (a případnou kritiku) menší, než kdyby se vše odehrálo obráceně: v případně nutnosti urgentního převozu zraněného pilota by nebylo čím. To by byl větší malér než drobné zdržení.

Opatřením, zavedeném pro sobotní jízdy, je, že vrtulník zůstal na okruhu přes noc.

Doporučujeme

Články odjinud