Vrátí se ve Spa dominance Red Bullu s otevřeným DRS? Pokud ano, potvrdí se hlavní hypotéza | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Vrátí se ve Spa dominance Red Bullu s otevřeným DRS? Pokud ano, potvrdí se hlavní hypotéza

Red Bull zejména na začátku sezóny překvapil velkým nárůstem rychlosti s otevřeným DRS. V posledních závodech se však výhoda vytratila.

Red Bull měl na začátku sezóny velkou výhodu s otevřeným DRS. Rychlost vozu s otevřeným DRS byla větší než u soupeřů. Lewis Hamilton dokonce řekl, že RB19 je nejrychlejší auto, které kdy viděl.

Hodně se spekulovalo o tom, v čem je výhoda Red Bullu a zda se mu náhodou nepodařilo najít v současných pravidlech skulinku.

V poslední době téma utichlo. Do hry ho znovu vrátil Lewis Hamilton, který v Maďarsku pro Sky Sports řekl, že výhoda Red Bullu s otevřeným DRS je pryč. Není to ale jen názor Hamiltona. Potvrzují ho také data. Red Bull už na rovinkách s otevřeným DRS nedominuje. Rychlost s otevřeným i zavřeným DRS je podobná třeba Mercedesu, který v Maďarsku získal pole position.

Leží výhoda ve spodním křídle?

Kam se výhoda poděla? Souvisí nějak s vylepšeními Red Bullu, nebo tajně zasáhla FIA, která objevila něco, co není v souladu s pravidly?

Podle Motorsport.com, který se odvolává na inženýry, je možná vysvětlení mnohem jednodušší a méně konspirativní. 

DRS je sice na zadním křídle, ale reálná výhoda Red Bullu je níže – v oblasti tzv. spodního křídla, které se vrátilo se změnami pravidel v roce 2022. Podrobnosti najdete v článku o tehdejších změnách

Spodní křídlo pomáhá dodat dodatečný přítlak ke stabilizaci zadní části vozu, protože funguje ve spojení s difuzorem. Má to ale i nevýhodu v podobě většího odporu vzduchu.

Red Bullu se patrně podařilo postavit vůz, u kterého podlaha a difuzor generují více přítlaku, než je tomu u konkurenčních vozů. Na mnoha tratích si tak může dovolit jednoduché spodní křídlo, zatímco soupeři jezdí s dvojitým spodním křídlem.

Red Bull tak jezdí s jiným procentem odporu v zadní části vozu. Spodní křídlo se u RB19 na celkové úrovni odporu podílí menší mírou. Jakmile se otevře DRS na zadním křídle, odpor klesne více než u soupeřů, kteří pak jen nevěřícně sledují, jak je Verstappen objíždí. 

Na některých tratích (Monako, Maďarsko) se ale hodí více přítlaku a naopak odpor vzduchu není takový problém. Na těchto tratích byl i RB19 osazen složitějším dvojitým spodním křídlem. Výhoda s otevřeným DRS se pak logicky vytratila.

Očekává se, že se ve Spa Red Bull vrátí k jednoduššímu spodnímu křídlu a jeho výhoda by se tak měla vrátit. Samozřejmě v případě, že bude sucho a bude dovoleno DRS používat.

Doporučujeme

Články odjinud