FIA chce řešit jeden z hlavních problémů současných monopostů formule 1 – jejich velikost a hmotnost.
Pokud bychom si vzali vůz Michaela Schumachera z doby, kdy vládl formuli 1, a porovnali ho s letošním monopostem jeho syna Micka, zjistili bychom, že poměrně hodně přibral.
V té době byla minimální hmotnost vozu asi 600 kg, dnes je to téměř 800 kg. Vozy jsou také větší.
Formule 1 chce v roce 2026 nasadit nové pohonné jednotky, ale chce také menší a lehčí vozy.
„Je reálné, aby byly o něco lehčí,“ řekl technický šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis v rozhovoru pro The Race.
„Nepůjde o masivní změnu. Musíme vzít v úvahu, že rozdíl v hmotnosti oproti roku 2000 je asi 200 kg, což je obrovské číslo.“
Tombazis připouští, že existují oblasti, ve kterých bude obtížné najít úspory hmotnosti – například pohonná jednotka.
„Je tu asi 15, 20 kg kvůli složitějším systémům na vozech a asi 30 až 35 kg připadá na rozměry vozu. Auta jsou mnohem delší a širší, mají větší pneumatiky a tak dále.“
„Věříme, že v rozměrech vozu se skrývá příležitost. Chtěli bychom, aby vozy pro rok 2026 byly o dost kratší a pravděpodobně také o něco užší, a to vše přinese změnu hmotnosti.“
V roce 2026 přijdou nové pohonné jednotky. U nich sice zmizí MGU-H, ale celková role ERS vzroste ze 120 kW na 350 kW. To povede k větší hmotnosti, což připouští také Tombazis.
„Dojde ke zvýšení hmotnosti baterií, protože budeme používat více elektrický pohon, což trochu přidá na hmotnosti. Doufám, že výsledným efektem bude snížení hmotnosti, ale nebude to velký rozdíl.“