Vozy budou na rovinkách pomalejší, nároky na brzdy ale vzrostou

Vozy budou na rovinkách pomalejší, nároky na brzdy ale vzrostou

Tloušťka brzdových kotoučů letos vzroste. Nároky na brzdy budou totiž větší.

Selský rozum by velel, že nároky na brzdy vzrostou tehdy, když budou vozy dosahovat vyšších rychlostí na rovinkách. Auto pak musí brzdit z vyšší rychlosti. 

Letos nás ale čeká přesný opak. Vozy F1 sice budou rychlejší v zatáčkách, ale na rovinkách bude rychlost spíše nižší. S větším přítlakem totiž přijde také větší odpor.

Přesto budou nároky na brzdy o dost větší. Maximální povolená tloušťka brzdových kotoučů kvůli tomu vzroste z 28 mm na 32 mm

Důvod? Formule 1 je hodně komplikovaná a v tomto ohledu tomu není jinak. Širší pneumatiky a větší přítlak znamenají, že jezdci budou brzdit později a tvrději. 

Mauro Piccoli z Brembo pro Motorsport.com vysvětlil, že nárůst brzdného momentu bude až 25 %. 

Kromě toho, že na brzdy bude vyvíjená větší síla v kratším čase je zde ještě jeden aspekt. Tratě se z pohledu brzd změní. V některých částech okruhu může jezdec skutečně brzdit z vyšší rychlosti. Stačí aby třeba první zatáčku projel díky vyššímu přítlaku a přilnavosti na plný plyn a do druhé zatáčky tak přijede rychleji než vloni. 

Větší velikost umožní také větší flexibilitu z hlediska chlazení. U Bremba dělali do disku 1200 chladicích otvorů, nově to bude 1500. 

Vzadu nepanuje shoda

Zadní brzdy jsou ale od nástupu hybridních pohonných jednotek ovlivněny systémem Brake-by-Wire. Tloušťka kotouče může být menší. 

Podle Bremba zatím 60 % týmů zůstává u 28 mm. Důvody budou i mimo oblast brzd — někteří využívají brzdy pro ohřev pneumatik apod.

Týmy, které přešly na 32 mm mohou kdykoliv tloušťku zmenšit. V případě týmů, které zůstaly u 28 mm to ale tak snadné nebude a zvětšení se neobejde bez výměny třmene.

Týmy budou s velikostí zadních disků experimentovat během testů. Mercedes se už na tuto oblast zaměřoval ke konci loňské sezóny. 

Foto: Getty Images / Clive Rose

Doporučujeme

Články odjinud