Vozy budou na rovinkách pomalejší, nároky na brzdy ale vzrostou

Tloušťka brzdových kotoučů letos vzroste. Nároky na brzdy budou totiž větší.
Vozy budou na rovinkách pomalejší, nároky na brzdy ale vzrostou

Selský rozum by velel, že nároky na brzdy vzrostou tehdy, když budou vozy dosahovat vyšších rychlostí na rovinkách. Auto pak musí brzdit z vyšší rychlosti. 

Letos nás ale čeká přesný opak. Vozy F1 sice budou rychlejší v zatáčkách, ale na rovinkách bude rychlost spíše nižší. S větším přítlakem totiž přijde také větší odpor.

Přesto budou nároky na brzdy o dost větší. Maximální povolená tloušťka brzdových kotoučů kvůli tomu vzroste z 28 mm na 32 mm

Důvod? Formule 1 je hodně komplikovaná a v tomto ohledu tomu není jinak. Širší pneumatiky a větší přítlak znamenají, že jezdci budou brzdit později a tvrději. 

Vše, co potřebujete vědět o brzdách současných formulí

Vše, co potřebujete vědět o brzdách současných formulí

Mauro Piccoli z Brembo pro Motorsport.com vysvětlil, že nárůst brzdného momentu bude až 25 %. 

Kromě toho, že na brzdy bude vyvíjená větší síla v kratším čase je zde ještě jeden aspekt. Tratě se z pohledu brzd změní. V některých částech okruhu může jezdec skutečně brzdit z vyšší rychlosti. Stačí aby třeba první zatáčku projel díky vyššímu přítlaku a přilnavosti na plný plyn a do druhé zatáčky tak přijede rychleji než vloni. 

Větší velikost umožní také větší flexibilitu z hlediska chlazení. U Bremba dělali do disku 1200 chladicích otvorů, nově to bude 1500. 

Vzadu nepanuje shoda

Zadní brzdy jsou ale od nástupu hybridních pohonných jednotek ovlivněny systémem Brake-by-Wire. Tloušťka kotouče může být menší. 

Podle Bremba zatím 60 % týmů zůstává u 28 mm. Důvody budou i mimo oblast brzd — někteří využívají brzdy pro ohřev pneumatik apod.

Týmy, které přešly na 32 mm mohou kdykoliv tloušťku zmenšit. V případě týmů, které zůstaly u 28 mm to ale tak snadné nebude a zvětšení se neobejde bez výměny třmene.

Týmy budou s velikostí zadních disků experimentovat během testů. Mercedes se už na tuto oblast zaměřoval ke konci loňské sezóny. 

Foto: Getty Images / Clive Rose

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
23. února | Zajímavé... Kubica nastoupí už do prvních předsezónních testů. Konkrétně v úterý a ve středu odpoledne.
22. února | Renault bude partnerem španělské fotbalové ligy.
22. února | McLaren ukáže nový vůz v pátek v 8:00 našeho času.
22. února | Šéf skupiny Fiat Chrysler si opět vydělal téměř deset milionů eur | odkaz odkaz

Prezentace vozů 2018

Tým Datum
Haas 14. února
Williams 15. února
Red Bull 19. února
Sauber 20. února
Renault 20. února
Ferrari 22. února
Mercedes 22. února
McLaren 23. února
Force India 26. února
Toro Rosso 26. února

Testy

První
26. února 09.00–18.00
27. února 09.00–18.00
28. února 09.00–18.00
1. března 09.00–18.00
Druhé
6. března 09.00–18.00
7. března 09.00–18.00
8. března 09.00–18.00
9. března 09.00–18.00