Vozy budou na rovinkách pomalejší, nároky na brzdy ale vzrostou

Tloušťka brzdových kotoučů letos vzroste. Nároky na brzdy budou totiž větší.
Vozy budou na rovinkách pomalejší, nároky na brzdy ale vzrostou

Selský rozum by velel, že nároky na brzdy vzrostou tehdy, když budou vozy dosahovat vyšších rychlostí na rovinkách. Auto pak musí brzdit z vyšší rychlosti. 

Letos nás ale čeká přesný opak. Vozy F1 sice budou rychlejší v zatáčkách, ale na rovinkách bude rychlost spíše nižší. S větším přítlakem totiž přijde také větší odpor.

Přesto budou nároky na brzdy o dost větší. Maximální povolená tloušťka brzdových kotoučů kvůli tomu vzroste z 28 mm na 32 mm

Důvod? Formule 1 je hodně komplikovaná a v tomto ohledu tomu není jinak. Širší pneumatiky a větší přítlak znamenají, že jezdci budou brzdit později a tvrději. 

Vše, co potřebujete vědět o brzdách současných formulí

Vše, co potřebujete vědět o brzdách současných formulí

Mauro Piccoli z Brembo pro Motorsport.com vysvětlil, že nárůst brzdného momentu bude až 25 %. 

Kromě toho, že na brzdy bude vyvíjená větší síla v kratším čase je zde ještě jeden aspekt. Tratě se z pohledu brzd změní. V některých částech okruhu může jezdec skutečně brzdit z vyšší rychlosti. Stačí aby třeba první zatáčku projel díky vyššímu přítlaku a přilnavosti na plný plyn a do druhé zatáčky tak přijede rychleji než vloni. 

Větší velikost umožní také větší flexibilitu z hlediska chlazení. U Bremba dělali do disku 1200 chladicích otvorů, nově to bude 1500. 

Vzadu nepanuje shoda

Zadní brzdy jsou ale od nástupu hybridních pohonných jednotek ovlivněny systémem Brake-by-Wire. Tloušťka kotouče může být menší. 

Podle Bremba zatím 60 % týmů zůstává u 28 mm. Důvody budou i mimo oblast brzd — někteří využívají brzdy pro ohřev pneumatik apod.

Týmy, které přešly na 32 mm mohou kdykoliv tloušťku zmenšit. V případě týmů, které zůstaly u 28 mm to ale tak snadné nebude a zvětšení se neobejde bez výměny třmene.

Týmy budou s velikostí zadních disků experimentovat během testů. Mercedes se už na tuto oblast zaměřoval ke konci loňské sezóny. 

Foto: Getty Images / Clive Rose

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
10:07 | Je to oficiální: v testech v Abú Dhabí pojedou za Williams Kubica a Sirotkin.
21. listopadu | V Daytoně bychom kromě Alonso mohli vidět i Lance Strolla.
21. listopadu | Fernando Alonso je v Alcañiz. Na okruhu Motorland Aragón by měl testovat Ligier JS P217 týmu United Autosports, se… odkaz
21. listopadu | Spekulace o Kubicovi sílí... WIlliams ale popřel, že by jezdeckou sestavu potvrdil v Abú Dhabí.
18. listopadu | Hromadná nehoda Macau style... odkaz

GP Abú Dhabí 2017

Pátek 24. listopadu 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 25. listopadu 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 26. listopadu 2017
Závod 14.00