Vozy budou na rovinkách pomalejší, nároky na brzdy ale vzrostou

Tloušťka brzdových kotoučů letos vzroste. Nároky na brzdy budou totiž větší.

Selský rozum by velel, že nároky na brzdy vzrostou tehdy, když budou vozy dosahovat vyšších rychlostí na rovinkách. Auto pak musí brzdit z vyšší rychlosti. 

Letos nás ale čeká přesný opak. Vozy F1 sice budou rychlejší v zatáčkách, ale na rovinkách bude rychlost spíše nižší. S větším přítlakem totiž přijde také větší odpor.

Přesto budou nároky na brzdy o dost větší. Maximální povolená tloušťka brzdových kotoučů kvůli tomu vzroste z 28 mm na 32 mm

Důvod? Formule 1 je hodně komplikovaná a v tomto ohledu tomu není jinak. Širší pneumatiky a větší přítlak znamenají, že jezdci budou brzdit později a tvrději. 

Technika | Doporučujeme

Vše, co potřebujete vědět o brzdách současných formulí

Mauro Piccoli z Brembo pro Motorsport.com vysvětlil, že nárůst brzdného momentu bude až 25 %. 

Kromě toho, že na brzdy bude vyvíjená větší síla v kratším čase je zde ještě jeden aspekt. Tratě se z pohledu brzd změní. V některých částech okruhu může jezdec skutečně brzdit z vyšší rychlosti. Stačí aby třeba první zatáčku projel díky vyššímu přítlaku a přilnavosti na plný plyn a do druhé zatáčky tak přijede rychleji než vloni. 

Větší velikost umožní také větší flexibilitu z hlediska chlazení. U Bremba dělali do disku 1200 chladicích otvorů, nově to bude 1500. 

Vzadu nepanuje shoda

Zadní brzdy jsou ale od nástupu hybridních pohonných jednotek ovlivněny systémem Brake-by-Wire. Tloušťka kotouče může být menší. 

Podle Bremba zatím 60 % týmů zůstává u 28 mm. Důvody budou i mimo oblast brzd — někteří využívají brzdy pro ohřev pneumatik apod.

Týmy, které přešly na 32 mm mohou kdykoliv tloušťku zmenšit. V případě týmů, které zůstaly u 28 mm to ale tak snadné nebude a zvětšení se neobejde bez výměny třmene.

Týmy budou s velikostí zadních disků experimentovat během testů. Mercedes se už na tuto oblast zaměřoval ke konci loňské sezóny. 

Foto: Getty Images / Clive Rose

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
21. května | Alonso v tréninku celkově 6.
21. května | Bourdais zažil přetížení 118 G.
21. května | Nico Rosberg bude podruhé otcem.
20. května | Alonso průběžně třetí v kvalifikaci na Indy 500. Pořadí není důležité. Dnes se jen rozdělí jezdci na TOP9 a zbytek.
20. května | .... zatím to nevypadá, že by se začalo jezdit dříve než po 22. hodině.

GP Monaka 2017

Čtvrtek 25. května 2017
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 27. května 2017
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 28. května 2017
Závod 14.00

Nejčtenější články

ŽIVĚ: Tréninky na Indy 500

ŽIVĚ: Tréninky na Indy 500

Tréninky na Indy 500 pokračují dnes i po kvalifikacích.

včera | | 291 N/A
Indy 500: V pondělí pokračovaly v Indianapolis tréninky

Indy 500: V pondělí pokračovaly v In…

Průběžné zpravodajství z tréninků a kvalifikací na 101. ročník Indy 500.

včera | | 88 N/A
Indy 500: Alonso postoupil mezi 9 nejlepších, Bourdais těžce boural

Indy 500: Alonso postoupil mezi 9 ne…

Fernando Alonso se v neděli popere s dalšími osmi jezdci o pole position.

21.  5.  2017 | | 131 N/A
Alonsa čekají čtyři nejděsivější kola v životě

Alonsa čekají čtyři nejděsivější kol…

Fernando Alonso skončil v Indianapolis ve čtvrtek na čtvrtém místě. V pátek ho čeká příprava na kvalifikaci.

19.  5.  2017 | | 20 N/A
V Indianapolis začíná zkrácená kvalifikace

V Indianapolis začíná zkrácená kvali…

V Indianapolis pršelo. Nyní se čeká, až ovál uschne. Kvalifikace by měla začít po 22. hodině času a může pokračovat i po půlnoci.

20.  5.  2017 | | 50 N/A