Vox formulae: Jak by formuli 1 vylepšili čtenáři F1Sport?

Přinášíme první várku návrhů, které by z formule 1 dle čtenářů mohly vytvořit divácky atraktivnější podívanou. Co na ně říkáte?
Vox formulae: Jak by formuli 1 vylepšili čtenáři F1Sport?

David by provedl kroky, které by samotné závody ovlivnily nepřímo, avšak po stránce finanční a vývojové by se jednalo o revoluční záležitost. Neomezoval by testování a znovu povolil používání tabákové reklamy. Legislativní boje proti tabákovým výrobkům sice jsou do jisté míry pochopitelné, na druhou stranu se sponzory vyrábějícími jinou návykovou látku, tj. alkohol, zatím nikdo nemá vážnější problémy. Dvojí metr?

Miroslav Kozel z Brna se domnívá, že závody bývají příliš dlouhé. Pokud by byl členem vedení FIA, zasadil by se o to, aby závody byly výrazně zkráceny, případně rozděleny na dva (sprint, hlavní závod), jako tomu je v mnoha jiných závodních sériích. Dále bychom se mohli dočkat zrušení monopolu na dodávání pneumatik a odstraňování mnoha asfaltových únikových zón. Miroslav se domnívá, že tyto zóny přispívají k přehnaně častým penalizacím za jezdecké prohřešky. Zahrabáním se v kačírku by jezdec za chybu potrestal sám sebe.

karelpipa do naší redakce napsal hned celou řadu změn. Novinky by přinesl v oblasti pravidel technických i sportovních. Pokračoval by ve snahách snižovat aerodynamickou účinnost vozů. Trochu kontroverzně na někoho může působit zrušení pravidla udávajícího minimální výdrž komponentů vozu. karelpipa to vysvětluje tak, že vozy jsou nyní tak odolné, že možnost odpadnutí ze závodu se tím minimalizuje. Vývoj extra tuhých součástek pak také týmy stojí nemalé peníze. Po stránce řízení vozu by se karelpipa vrátil ke klasice - zjednodušil by volant, vrátil řadící páku a spojkový pedál. Systém DRS by bylo možno používat zcela dle jezdcova úsudku - piloti by tak nebyli omezováni pouze na předepsanou rovinku. 

Velkých změn by doznalo bodování - dvojité body by byly buď zrušeny, nebo by si každý jezdec mohl sám zvolit závod, ve kterém se mu posbírané body budou násobit dvěma. Dva body by získal vítěz kvalifikace, jeden pilot, který zajel nejrychlejší kolo závodu. Za každých sto kilometrů v čele závodu by si závodník mohl rovněž připsat bod. 

Asfaltové zóny by na okruzích výrazně ubyly. Zavedena by byla fixní kvóta na počet evropských závodů (50-60%). Každý tým by do závodu mohl nasadit od jednoho do čtyř vozů s tím, že body by získaly vždy maximálně dva. V neposlední řadě by karelpipa uvítal i více onboard záběrů.

Robajs vidí negativa současné formule 1 jasně - přílišné restrikce nejsou přirozené a královnu motorsportu přehnaně svazují. Ohledně snah učinit formuli 1 přívětivější k životnímu prostředí se shoduje s Berniem Ecclestonem. Problém netkví v tom, že by monoposty byly extrémní zátěží pro přírodu. Mnohem více zplodin vyprodukuje logistika. Letadla převážející týmy po závodech mnohonásobně převyšují znečištění, které vyprodukují závodní vozy.

drobek68 by radikálně očesal volant. Zmizela by naprostá většina tlačítek. Jak říká drobek68: "Dal bych jezdcům řadící páku, a ukažte panáčci, co umíte. Zrušil bych elektronické ovladače a ať elitní piloti F1 ukáží, jak dovedou dodržet povolenou rychlost v pitlane." Asfaltové zóny jsou trnem v oku velké části fanoušků formule 1. drobek68 patří k nim, a tak by za jeho vlády nad formulí 1 asfaltu hodně ubylo.

Jiří Netopil by rád viděl jiné pneumatiky, a to takové, které zvládnou ujet celou závodní vzdálenost. "Pilot by musel absolvovat dvě zastávky v boxech jako dnes, ale s tím rozdílem, že by na trati mohl jet celý závod na 100% a ne jak dnes, že se šetří všechno jen, aby dojeli," říká Jiří. S DRS by se mělo více nakládat dle charakteristik tratí - na některých je zbytečné, na některých prý zase příliš krátké (Abú Zabí). Tratě jako takové by měly doznat změn. Jiří Netopil by vyměnil projektanta nových okruhů: "Hermana Tilkeho už bylo dost, všechny tratě dělá stejně a drtivá většina je nudná."

Výše uvedené názory jsou zveřejněny v pořadí, v jakém nám byly zaslány. Děkujeme za ně! Ti z vás, kteří se také podělili o své návrhy, ale v tomto článku nejsou obsaženy, se nemusí bát - dojde na ně řada příště. Samozřejmě budeme i nadále zvědaví na vaše nápady, které můžete zasílat na mail michal.mikolas@f1sports.cz. Do předmětu e-mailu prosím uveďte "Vox formulae".

Další článek: Räikkönen: Rychlost Ferrari se neukáže ani v posledních testech

22:04 | Tak Norrisův druhý trénink neukončilo předčasně poškození podlahy (i když to měl také), ale problém s pohonnou jednotkou.
17:28 | Klíčové výsledky kvalifikace F2: Cunoda: 1. Mazepin: 2. Shwartzman: 4. Ilott: 9. Schumacher: 18.
17:25 | Schumacher a Nissany kolidovali v kvalifikaci formule 2.
16:58 | Podle Seidla se Sainz testu s Ferrari po Abú Dhabí nemůže zúčastnit. Test je určen pro mladé jezdce. Nakonec sice nastoupí Alonso a zřejmě Buemi a Kubica, ale i tak nebude umožněn start jezdcům, kteří letos závodili.

GP Sachíru

Pátek 4. prosince 2020
1. trénink Russell (54.546)
2. trénink Russell (54.713)
Sobota 5. prosince 2020
3. trénink 15.00–16.00
Kvalifikace 18.00–19.00
Neděle 6. prosince 2020
Závod 18.10