Šéf Mercedesu Toto Wolff se nechal slyšet, že jím vedený tým neměl vloni v rámci rozpočtového stropu prakticky žádnou rezervu.
Od roku 2021 musí týmy F1 dodržovat tzv. rozpočtový strop, do kterého se počítá především provoz týmu, vývoj i výroba. Do limitu se naopak nezahrnují například výdaje na provoz či pronájem motorů, platy jezdců či tří nejlépe odměňovaných členů týmu.
V současné době dosahuje rozpočtový strop hodnoty 135 milionů dolarů.
Dodržet rozpočtový stop bývá výzvou především pro velké týmy, které by neměly problém utratit i mnohem vyšší částky. A přestože každá stáj své rozpočty detailně plánuje, ne na vše se dá dopředu připravit. To se týká především účtů za opravy po nehodách, které jsou také zahrnovány do ročního limitu.
S ohledem na loňskou sezonu v tomto ohledu šéf Mercedesu Toto Wolff přiznal, že stáj z Brackley měla co dělat, aby se do povoleného limitu vešla.
„Bylo to velmi těsné. Je to spíše o tom, že přestřelíte začátek a pak začínáte šetřit,“ uvedl Wolff, jehož clova cituje německý magazín Auto Motor und Sport.
„Na konci roku jsme se museli obejít bez některých vylepšení v oblasti aerodynamiky i mechanických věcí, protože na výrobu příslušných dílů prostě nezbyly peníze. Nehody na konci sezony vás opravdu dostanou do problémů,“ popsal Rakušan, který zároveň připomněl nehody Antonelliho v Monze a Russella v Austinu a v Mexiku.
„V jednu chvíli jsme měli jen jednu sadu určitého typu křídla. V Mexiku jsme se pak nemohli vrátit ke staré aero specifikaci, protože nebyly k dispozici žádné náhradní díly. V rámci limitu nákladů prostě nezbyly peníze na nové,“ vysvětlil Wolff, který přesto i nadále zůstává zastáncem systému s rozpočtovým stropem.
„Rozhodně. Díky němu jsou týmy ziskové, a tím pádem je tento sport (finančně, pozn. red.) udržitelný,“ dodal.
Větší problémy měl zatím pouze Red Bull
Od chvíle, kdy byly zavedené rozpočtové stropy, se v tomto ohledu do křížku s pravidly dosud výrazněji dostal pouze Red Bull. Rakouský tým v roce 2021 překročil tehdejší limit ve výši 145 milionů dolarů o přibližně 1,25 procenta, za což dostal pokutu ve výši 7 milionů dolarů a trest v podobě omezení času na vývoj.
O tom, zda nějaký tým porušil finanční pravidla za rok 2024, by měla FIA informovat až v pozdější fázi letošního roku.