První vítězství Landa Norrise v Monaku, zklamaný Leclerc, dvě povinné zastávky v boxech a mnoho dalšího.
Vítězové
Na stupně vítězů se dostali Lando Norris, Charles Leclerc a Oscar Piastri.
Nejrychlejší zastávku mělo opět Ferrari. Leclerca přezulo za 2,0 sekundy, což je vyrovnání sezónního rekordu. V Džiddě mělo Ferrari zastávku také za 2,0 sekundy.
Vítězové
- Lando Norris
- Charles Leclerc
- Isack Hadjar a Racing Bulls
- Williams
- Esteban Ocon
Pokračování 2 / 13
Lando Norris
Norrisovi se v poslední době příliš nedařily kvalifikace, které samozřejmě jsou ve F1 důležité a letos to platí dvojnásob. V Monaku, kde je kvalifikace snad nejdůležitější, ale v poslední části kvalifikace zazářil. O desetinu sekundy, což je v kontextu letošní sezóny „velký náskok“ porazil Leclerca a v rekordním čase získal pole position.
Kvalifikace jezdců McLarenu
GP |
AUS |
CHN |
JPN |
BHR |
SAU |
MIA |
EMI |
MCO |
Oscar Piastri |
2 |
1 |
3 |
1 |
2 |
4 |
1 |
3 |
Lando Norris |
1 |
3 |
2 |
6 |
10 |
2 |
4 |
1 |
V první zatáčce sice po startu probrzdil, ale jestli první zatáčka přináší příležitost k předjíždění a v předešlých závodech hrála roli (pokaždé jinak), tak v Monaku se tam obvykle mění pořadí snad jen kolizí – někdy i hromadnou, jak ukázal hlavní závod F2.
Po první zatáčce už Norris kontroloval situaci. Leclerc by měl šanci snad jen v případě velké chyby – Norrise na trati, mechaniků v boxech nebo strategické. K tomu nedošlo a Norris si dojel pro vítězství.
Situace se změnila a ve Španělsku to bude on, kdo má „momentum“. Na Piastriho najednou ztrácí jen 3 body.

Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 3 / 13
Charles Leclerc
Druhé místo je skvělý výsledek, ale je to také první poražený. V kontextu letošní sezóny bylo druhé místo Leclerca skvělé. Výsledek navíc podpořil Hamilton pátým místem, takže si Scuderia odvezla slušné body.
Leclercovy emoce však během víkendu přešly z „naděje“, když vyhrál všechny tréninky, po „zklamání“, když skončil druhý v kvalifikaci.
V závodě už s tím nemohl moc dělat. Od Norrise sice byl ke konci závody místy jen pár desítek metrů, ale protože se jelo v Monaku, byl od vítězství světelné roky daleko.
Leclercovo zklamání nejspíše nepramenilo ani tak z toho, že jel doma, jako spíše z toho, že to byla letos možná jediná šance na vítězství. Ferrari má dobrou trakci a akceleraci, které se v ulicích Monte Carla hodily. Ve Španělsku to ale bude zřejmě návrat do reality – tedy pokud rozložením sil nezamávají přísnější testy flexibility předního křídla.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 4 / 13
Isack Hadjar a Racing Bulls
Racing Bulls byl jedním ze dvou „demoličních týmů“. Tentokrát to není narážka na nehody a létající karbon, i když v FP2 Hadjar skutečně boural, ale na ničení soupeřů jejich zpomalováním.
Na dobrý výsledek ale tým zadělal už v kvalifikaci, kde se oba jezdci dostali do Q3 (Lawson dokonce letos poprvé). Hadjar obsadil šesté místo a po penalizaci Hamiltona byl na startu pátý.
V závodě pak Lawson zdržoval soupeře. Hadjar absolvoval krátce po sobě dvě zastávky v boxech.
Lawson se sice obětoval pro tým, ale ne za cenu vlastního závodu. V cíli si dokonce o jedno místo polepšil poté, co musel Alonso odstoupit. Pro Lawsona šlo o letošní první body.
Jeho kolega Hadjar je zatím překvapením sezóny. Má na kontě dokonce už více bodů než Lawson a Cunoda dohromady.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 5 / 13
Williams
U Williamsu dotáhli zpomalovací strategii k dokonalosti a přivedli k šílenství George Russella. Nejdříve zdržoval Sainz a poté se role obrátila.
Asi nejefektivnější brzdící taktiku jsme viděli po prvním prohození pozic. Albon zajel do boxů a vrátil se před Sainze. Tým prohodil pozice. Albon následně začal brzdit Russella.
Těsně před svou zastávkou zajel Albon kolo v čase 1:15.303. V dalších kolech byl v průměru o 3,7 sekundy pomalejší! A to je Monako krátkou tratí. Na jiných okruzích by to odpovídalo zhruba 4,5 sekundám.
Sainz naopak jezdil normální časy a byl v průměru o 3 sekundy na kolo rychlejší. Během šesti kol si tak vyjel náskok 18 sekund a mohl absolvovat zastávku v boxech. Na trať se vrátil před Russellem.
Kolo |
Albon |
Sainz |
Rozdíl |
42 |
1:18.819 |
1:16.706 |
2,113 |
43 |
1:18.638 |
1:15.881 |
2,757 |
44 |
1:19.225 |
1:16.059 |
3,166 |
45 |
1:19.224 |
1:16.124 |
3,100 |
46 |
1:19.332 |
1:16.081 |
3,251 |
47 |
1:19.173 |
1:15.516 |
3,657 |
Pokračování 6 / 13
Esteban Ocon
Esteban Ocon ukončil bodový půst, který čítal tři závody, a získal letošní druhý nejlepší výsledek. Na něj zadělal už v kvalifikaci, kde se dostal do Q3.
V závodě pak měl dvě poměrně brzké zastávky. V cíli mu patřilo sedmé místo.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 7 / 13
Poražení
Závod nedokončil Pierre Gasly (kolize) a Fernando Alonso (pohonná jednotka)
Poražení
- Red Bull
- F1 a FIA
- Mercedes
- Fernando Alonso a Aston Martin
- Alpine
- Oliver Bearman
Pokračování 8 / 13
Red Bull
Obrubníky a nerovnosti. Red Bull se v Monaku trápil s problémy, se kterými měl potíže už dříve a vypadá to, že je stále plně nevyřešil. Verstappenovo čtvrté místo není tragédií, ale ani úspěchem.
Hůře je na tom tým jako celek. Cunoda vypadl v Q2 a bylo tak jasné, že snad jen zázrak mu pomůže se dostat na solidní body.
Zázrak sice opravdu přišel, ale na body Cunodovi nepomohl. Jeho vůz přežil náraz od Gaslyho. V cíli patřilo Cunodovi až 17. místo se ztrátou dvou kol!
Cunoda zkoušel zvláštní strategii, kdy stavěl na začátku závodu a pak na jeho konci.
„Uvízl jsem ve velkém provozu a připadalo mi to jako nejdelší závod v historii. Monako není zábavné, když jen sedíte nebo jedete sami, nemůžete si vytvořit svůj rytmus, když jste uvízli za ostatními,“ řekl Cunoda.
Po nehodě v Imole jezdí Cunoda se starší podlahou, ale podle jeho slov ho to zrovna v Monaku zřejmě příliš neovlivnilo.
Pokračování 9 / 13
F1 a FIA
Vloni došlo po startu ke kolizi jezdců Haasu a Péreze. Byla vyvěšena červené vlajka, během které jezdci přezuli a většina pak dojela až do cíle. Letos proto byla do pravidel zanesena novinka – v Monaku se bude stavět dvakrát.
Do závodu to sice přineslo prvek nejistoty – čekali jsme, jak se to vyvine, ale také umělý prvek s dosti nesportovními důsledky. Někteří zpomalovali soupeře, jiní stavěli dvakrát na konci závodu, Verstappen dokonce v nájezdu do posledního kola. Trochu to připomínalo nesmysl s bodem za nejrychlejší kolo, který ale už byl naštěstí zrušen. Bude zrušeno i pravidlo o dvou zastávkách? Uvidíme.
Monako je Monako. Nikdy se tam nebude snadno předjíždět a tradiční nudu narušují jen nehody, safety cary nebo jiné nečekané zápletky.
Je to možná nepopulární názor, ale Monako do kalendáře patří. Právě díky své nenapodobitelné výjimečnosti. Je to okruh, jehož každý jeden metr pozná snad každý fanoušek. Okruh, na kterém se neodpouští žádná chyba a kde má kvalifikace větší náboj, než na jiných tratích.

Foto: Getty Images / Steven Tee
Pokračování 10 / 13
Mercedes
Mercedes měl jednu z nejhorších kvalifikací ve své novodobé historii. Antonelli boural, Russellovi selhal motor.
Šance na body byla spíše minimální. Mercedes tomu ale sám moc nepomohl. Čekat se zastávkami až do konce závodu se sice mohlo teoreticky vyplatit, ale je zvláštní, že tým nerozdělil strategie a vsadil vše na jednu kartu.
Russell byl hodně frustrovaný týmovou prací Williamsu, až si zkrátil zatáčku. V týmovém rádiu pak přiznal, že to sice údajně neudělal až tak úmyslně (vyhýbal se pomalu jedoucímu Albonovi), ale pozici vracet nebude a počká si na trest. Ten přišel a byl to průjezd boxy – což byla jediná fáze závodu, kde Russella kromě omezovače rychlosti nikdo nezdržoval.
Záměrné porušení pravidla je poměrně velký hřích a to zejména od šéfa asociace GPDA.
Po závodě řekl, že by ho měl Albon pozvat na večeři a tu zaplatit, což se také stalo.
Pokračování 11 / 13
Feranando Alonso a Aston Martin
Alonso měl dobrou kvalifikaci, a protože se jelo v Monaku, vypadalo to, že ho o první letošní body může připravit jen chyba jeho nebo týmu. Nakonec to bylo jeho „premiérové“ selhání pohonné jednotky Mercedes u Astonu Martin.
Lance Stroll měl špatnou kvalifikaci a v závodě byl v záběrech tak málo, že si ani nejsme jistí, že v Monaku vůbec jel. Nakonec se ale blýskl manévrem, kterým se v posledním kole dostal pod tunelem před Hülkenberga. Bohužel to nebylo vysíláno přímém přenosu.
Aston odjel z Monaka s nulou a v šampionátu ho přeskočil Racing Bulls.
Pokračování 12 / 13
Alpine
Alpine se na monackých nerovnostech nedařilo, což se projevilo už v kvalifikaci. Vše nakonec v úvodu závodu korunoval Gasly, který najel na Cunodu a s poškozeným vozem musel zajel do boxů a odstoupit.
Pokračování 13 / 13
Oliver Bearman
O výsledku se v Monaku rozhoduje v sobotu, ale Bearman si o něm rozhodl už v pátek. V tréninku předjížděl pod červenou vlajkou, za což dostal pokles o 10 míst. Do závodu tak startoval až z posledního místa, s čímž se nedalo už moc dělat, i když strategii si pochvaloval.
Haas navíc dostal pokutu 5000 eur za to, že ho v neděli vyslal na trať (při nájezdu na rošt) se zapomenutým větrákem. Mechanik ho sice dohonil a větrák odstranil, ale sportovní komisaři byli v tomto ohledu nemilosrdní.

Foto: Getty Images / Clive Rose