Vítězové, poražení a diskvalifikováni po Velké ceně Číny 2025

Vítězství Oscara Piastriho, zpackaná strategie u Racing Bulls, nenápadný sběratel bodů a trofejí Russell a diskvalifikace tří jezdců.

Vítězové

Na stupně vítězů se dostali Oscar Piastri, Lando Norris a George Russell. 

Nejrychlejší zastávku mělo Ferrari, které přezulo Leclerca za 2,05 s.

Vítězové

  • Oscar Piastri a McLaren
  • George Russell
  • Max Verstappen
  • Haas
  • Alexander Albon
  • Lance Stroll

Pokračování 2 / 13

Oscar Piastri a McLaren

Piastri byl rychlejší než Norris už v páteční kvalifikaci pro sprint. V sobotu to zopakoval a po svém prvním startu z pole position si dojel pro zasloužené vítězství. Norris měl sice v pozdější fázi závodu problémy s brzdami, ale je nepravděpodobné, že by bez nich Piastriho ohrozil. Odvedl však dobrou práci v tom, aby vůz dovezl na druhé pozici. 

Australan teď může litovat incidentu z Melbourne, kdy se po vyjetí a pokusu o návrat na trať za deště roztočil a skončil na trávě. Pokud by dojel druhý, měl být o 16 bodů více a byl v čele šampionátu s náskokem 6 bodů na Norrise. Ale na kdyby se ve F1 nejezdí a před námi je ještě 22 závodních víkendů. 

McLaren získal double a upevnil pozici v čele šampionátu. Zcela bezchybný víkend to ale nebyl – sprint se týmu povedl o dost méně. 

GettyImages-2206475733.jpg
Foto: Getty Images / Meg Oliphant

Pokračování 3 / 13

George Russell

10 z 10. Tak ohodnotil výkon George Russella Toto Wolff. Naše hodnocení by bylo asi podobné. Je otázkou, zda Russella nemotivuje příchod Antonelliho, o kterém všichni mluví jako o velkém talentu. 

Na úspěch v Číně zadělal Russell už v kvalifikaci, kde obsadil druhé místo, i když reálně zajel až čtvrtý nejrychlejší čas – na rozdíl od jezdců McLarenu a Verstappena dokázal své nejrychlejší sektorové časy zajet ve stejném kole. Mimochodem... kromě něj se to v první desítce povedlo už jen jeho týmovému kolegovi. 

V závodě se díky undercutu dostal zpět před Norrise, ale v současné době Mercedes na McLaren nemá, a tak o druhou pozici zase přišel. Je ale poměrně reálné, že se dříve nebo později letos Mercedes nějakého vítězství dočká.

GettyImages-2206480146.jpg
Foto: Getty Images / Meg Oliphant

Pokračování 4 / 13

Max Verstappen

Verstappen zatím nemá vůz k tomu, aby bojoval o titul. Nedostal se ani na stupně vítězů. V Číně ale dokázal opět minimalizovat škody a odjet domů s 18 body, což je jen o jeden bod méně, než za víkend získal Lando Norris. A pak že sprinty nejsou důležité! 

V kvalifikaci navíc z pohledu ideálních kol ztratil na pole position jen 0,141 s.

GettyImages-2206487296.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 5 / 13

Haas

From zero to hero. V Haasu nebyla po Austrálii zrovna dobrá nálada. Při cestě z Číny to ale bude jiná písnička. 

Oba jezdci po závodě chválili svůj tým, za práci, kterou odvedl. Na skvělém výsledku ale měli lví podíl také oni. 

Esteban Ocon jel po startu z 11. místa podobnou strategii jako špička, i když stavěl o něco dříve (po 11 kolech).

Bearman startoval ze 17. místa a tak zkoušel něco jiného. Startoval na tvrdých a později přešel na střední pneumatiky. Odlišná strategie se postarala o rozdíl ve srovnání s jezdci okolo, a tak Bearman dokázal předjíždět – dostal se třeba před Lawsona a předvedl krásný souboj s Gaslym. V té době měl jezdec Alpine 30 kol staré tvrdé pneumatiky, zatímco Bearman 14 kol staré střední. Bearman byl jezdcem, který v závodě získal nejvíce pozic. 

Předjížděl ale také Ocon. Mimo jiné se dokázal (i se dvěma koly mimo trať) dostat před mercedes v rukou Antonelliho, který měl ale poškozenou podlahu.

Jinými slovy... Haas měl dobrou rychlost, dobrou strategii (u Racing Bulls by mohli vyprávět) a dokázal využít příležitost. 

Ocon dojel sedmý, Bearman byl desátý a to v závodě, ze kterého odstoupil jen jeden jezdec. Pochopitelně jim poté pomohly diskvalifikace jezdců Ferrari. Z Číny si tak odvezli solidní porci bodů. 

GettyImages-2206470156.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 6 / 13

Alexander Albon

Sainz se na body dostal paradoxně díky diskvalifikaci jezdců svého bývalého týmu. Rychlejším z jezdců byl ale po celý víkend Alex Albon, který do cíle dojel na devátém místě. Albon zůstal na středních pneumatikách na trati déle než špička, což ho dokonce na jedno kolo vyneslo do čela závodu. 

V cíli z toho bylo nakonec asi maximum možného. Kromě prvních čtyř týmů totiž před ním dojel jen Esteban Ocon. 

GettyImages-2206485567.jpg
Foto: Getty Images / Meg Oliphant

Pokračování 7 / 13

Lance Stroll

Lance Strolla jsme chtěli dát mezi vítěze už minule, ale přednost dostali jiní jezdci. Tentokrát ho už zmínit musíme.

Stroll se kvalifikoval na 14. místo – s ohledem na formu Astonu Martin to bylo na body mnohem dál než jen 4 místa. Stroll zvolil agresivní strategii, kdy startoval na tvrdých pneumatikách, na kterých odjel 36 kol. Zvládl to dobře, ale na body to nestačilo – na ně se dostal až po diskvalifikaci jezdců Ferrari a Gaslyho. Výsledku šel ale naproti a předvedl dobrý výkon.

GettyImages-2206483229.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 8 / 13

Poražení

Závod nedokončil Fernando Alonso, který odstoupil kvůli problémům s brzdami.

Poražení

  • Ferrari
  • Liam Lawson
  • Racing Bulls
  • Alpine
  • Fernando Alonso

Pokračování 9 / 13

Ferrari

Velká cena Číny 2025 se zapsala do historie Ferrari, ale asi jinak, než by si fanoušci rudých přáli. Poprvé v historii byli oba jezdci Ferrari diskvalifikováni.

Okamžitě se objevily určité posměšné narážky na Hamiltona a jeho příchod k „Itálům“, ale sedminásobný mistr světa byl kvůli stejnému důvodu (opotřebení kluzné desky) diskvalifikován také v Austinu v roce 2023, když ještě závodil za Mercedes. Kromě hrbolaté tratě hrál tehdy roli i fakt, že se jel víkend se sprintem – stejně jako v Číně. Týmy mají jen jeden trénink a tedy méně dat. Tehdy ale platil režim parc fermé už od pátku. V současné době je po sprintu dočasně přerušen.

Čína také ukázala, jak rychle se může situace změnit. V pátek Hamilton vyhrál sprintovou kvalifikaci a první místo udržel také ve sprintu. V neděli se ale trápil, a tak sám navrhnul, že by před sebe pustil Leclerca – tato část rádiové komunikace ale v televizním vysílání nebyla. 

Změny provedené po sprintu zřejmě nezpůsobily jen větší opotřebení desky ale také rozhodily vyvážení, které bylo „úplně mimo“, jak to popsal sám Hamilton.

Pokud by nedošlo k diskvalifikaci, dojeli by jezdci Ferrari na 5. a 6. místě, což bylo asi jejich maximum. 

GettyImages-2206483856.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 10 / 13

Liam Lawson

Jel Liam Lawson svůj poslední závod za Red Bull? Začalo se o tom spekulovat už po kvalifikaci. V Austrálii byl Lawson 18., v Číně v obou kvalifikacích poslední.

V závodě jel na dvě zastávky. V cíli byl poslední – na konečné 12. místo se dostal díky diskvalifikacím a penalizacím soupeřů. 

Lawson po závodě zopakoval, že auto má velmi úzké provozní okno. „Čím více jezdíme, tím více věcí zkoušíme a učíme se z toho, bohužel dnes to nešlo správným směrem.“

Dostane v Japonsku další prostor pro učení a zkoušení, nebo ho nahradí Cunoda? Uvidíme. Red Bull nemá problém měnit jezdce uprostřed sezóny a má výhodu dvou týmů. Pokud ale Lawson zůstane, bude pro něj víkend v Japonsku i tak klíčový. Je to první letošní okruh, který Lawson dobře zná, což by mu mohlo pomoci.

Na druhou stranu je RB21 složitý vůz, který na rozdíl od svých předchůdců nemá na boj o tituly. Je tedy otázkou, zda by Cunoda v RB21 dopadl výrazně lépe. 

GettyImages-2206487922.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 11 / 13

Racing Bulls

Júki Cunoda zatím podává velmi dobré výkony, ale špatně si nevede ani Isack Hadjar, který v kvalifikaci obsadil sedmé místo.

V Austrálii připravila Cunodu o dobrý výsledek „strategie“, kdy zůstal za deště na hladkých pneumatikách déle. V Číně jeli oba jezdci na dvě zastávky, což se ukázalo jako špatné rozhodnutí. Cunodovi se navíc ke konci závodu rozpadlo přední křídlo a Hadjara vytlačil z trati Doohan.

GettyImages-2206473401.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 12 / 13

Alpine

Po dvou chaotických víkendech máme jen jeden tým bez bodu – Alpine. Jack Doohan dostal penalizaci a Gasly byl diskvalifikován.

Gasly zkoušel agresivní strategii, kdy odjel nejdelší stint na tvrdých pneumatikách, což mu ve výsledcích (do diskvalifikace) pomohlo, ale pokud se kvalifikujete na 16. místo, je to na body daleko.

GettyImages-2206333305.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 13 / 13

Fernando Alonso

Fernando Alonso zatím zažívá velmi špatný začátek sezóny. Ve sprintové kvalifikaci Strolla porazil, ale Kanaďan skončil hned za ním. V kvalifikaci na závod to bylo obráceně. Ze závodu pak musel Alonso odstoupit kvůli problémům s brzdami. V Austrálii boural, a tak je zatím se dvěma DNF bez bodu a oficiálně v podstatě i „mimo pořadí“ v šampionátu.

GettyImages-2205975734.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Doporučujeme

Články odjinud