Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images / Clive Rose

Foto: Getty Images / Clive Rose

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

 Foto: Getty Images
 Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
 Foto: Getty Images
 Foto: Getty Images
11
Fotogalerie

Vítězové a poražení po Velké ceně Japonska 2025

První vítězství Maxe Verstappena v letošní sezóně a úspěšný závod z pohledu některých nováčků.

Vítězové

Na stupně vítězů se dostali Verstappen, Norris a Piastri. 

Nejrychlejší zastávku mělo Ferrari, které Hamiltona přezulo za 2,18 s.

Vítězové

  • Max Verstappen
  • Andrea Kimi Antonelli
  • Isack Hadjar
  • Alexander Albon
  • Oliver Bearman

Pokračování 2 / 13

Max Verstappen

Byl to závod ve stylu Monaka, který patřil Verstappenovi a nováčkům. Jezdec Red Bullu našel řešení Velké ceny Japonska už v sobotu, kdy se mu jako jedinému v první desítce podařilo zajet své nejrychlejší sektory v jednom kole. A to ho vyneslo na pole position. 

V Suzuce se špatně předjíždělo, což ještě umocnila spíše nižší degradace pneumatik – a také možná konzervativnější přístup k závodu poté, co týmy neměly po pátku kvůli červeným vlajkám žádné údaje ohledně delších stintů.

Suzuka ale byla vždy o pozici na trati. Konec konců tam jezdec vyhrál ze třetího místa jen jednou, ze čtvrtého nikdy a z pátého také jen jednou. Když odmyslíme chaotické závody, vyhrávalo se v Suzuce většinou jen po startu z první řady. 

Verstappen neudělal žádnou chybu a dojel si pro letošní první vítězství. Navíc se ukázalo, jak důležitá je jeho konzistence – v šampionátu je nyní jen bod za Norrisem. 

V rozhovoru pro Viaplay si trochu utahoval ze svých nejbližších konkurentů.

„Jsem velmi spokojený s tím, co právě dělám. Ale říkám si, co by se stalo, kdybych seděl v tom druhém autě.“ Na dotaz, zda myslí McLaren, reagoval: „Ano, už byste mě neviděl!“ řekl Verstappen. „Už bys byl v Tokiu?!“ reagoval reportér. „Přesně tak!“ odpověděl Verstappen.

GettyImages-2208771723.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 3 / 13

Andrea Kimi Antonelli

Abychom si půjčili otřepanou frázi šéfů týmů – Antonelliho křivka učení je velmi strmá. Mercedes nemá vůz na boj o vítězství, takže Antonelli nevlétl do F1 jako to udělal jeho předchůdce Lewis Hamilton v roce 2007, ale jeho výsledky i celkový projev jsou zatím na velmi dobré úrovni.

Ve všech třech závodech dovezl vůz do cíle na bodech, v Japonsku těsně za týmovým kolegou. Navíc si vyzkoušel agresivnější strategii, kdy na na středních pneumatikách odjel 31 kol. Vyneslo ho to na 10 kol do čela závodu a následně mu to otevřelo cestu k nejrychlejšímu kolu závodu. V obou případech se do historie zapsal jako nejmladší člověk, kterému se to povedlo.

GettyImages-2208774080.jpg
Foto: Getty Images /  Clive Mason

Pokračování 4 / 13

Isack Hadjar

Hadjar se v kvalifikaci musel vypořádat s těsnými bezpečnostními pásy, ale nakonec to zvládl a dostal svůj vůz do třetí části kvalifikace. A ani tam neřekl poslední slovo – zajel sedmý nejrychlejší čas. V úvodu závodu se před něj dostal Hamilton, ale to bylo vše. Do cíle dojel Hadjar na osmém místě jako nejlepší ze středu pole a získal první body. 

Dobrý výsledek navíc přišel v zajímavou chvíli. Na domácí půdě Hondy, kde Hadjar zastínil jak Cunodu tak i Lawsona.

Jedna vlaštovka jaro nedělá, ale Hadjar podal solidní výkon ve všech třech víkendech. V Austrálii byl při svém debutu v kvalifikaci 11. Pak bohužel boural v zahřívacím kole, takže nevíme, kde by dojel v závodě. V Číně měl dobře rozjetý závod a skvělou kvalifikaci (7. před Cunodou), ale závod mu pokazil tým špatnou strategií. 

Právě přestup Cunody dodal situaci u Racing Bulls nový náboj. Tak nějak se předpokládalo, že Cunoda na konci roku odejde a jeho místo zaujme Arvid Lindblad. Nyní je ale zpět Lawson. Oba jezdci si to tak nejspíše rozdají o sedačku v příštím roce. 

GettyImages-2208773910.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 5 / 13

Alexander Albon

Alex Albon měl sice v průběhu Grand Prix Japonska náladu, jako kdyby si před závodem zkontroloval své akciové portfolio, ale s výsledkem může být spokojený. Podobně jako všichni ostatní na něj zadělal už v kvalifikaci, kde obsadil deváté místo, které mu nakonec patřilo také v cíli. Albon zatím Williams táhne. Získal už 18 bodů, což je o 6 více než vloni za celou sezónu. Sainz bodoval jen jednou – a to ještě po diskvalifikaci soupeřů. 

GettyImages-2208762795.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 6 / 13

Oliver Bearman

Pro Haas to byla tak trochu domácí velká cena, protože tým spolupracuje s Toyotou. Japonci by mu měli mimo jiné pomoci s vlastním simulátorem, aby se Haas nemusel spoléhat na ten od Ferrari, na který se tak často nedostane – hlavně ne o závodních víkendech.

Bearman si Suzuku vyzkoušel už vloni při testech v japonské super formuli a také, jak sám přiznal, na iRacingu. V kvalifikaci volil stopu, která ho zavedla blízko ke zdi na cílové rovince a vyplatilo se. Bearman překvapil i sám sebe, když se dokázal dostat do třetí části kvalifikace. V závodě neudělal žádnou chybu a dojel si pro bod za 10. místo. 

GettyImages-2208763360.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 7 / 13

Poražení

Závod dokončili všichni jezdci.

Poražení:

  • McLaren
  • Ferrari a Mercedes
  • Júki Cunoda
  • Carlos Sainz
  • Aston Martin
  • Liam Lawson

Pokračování 8 / 13

McLaren

Nic neukazuje vývoj McLarenu v posledních letech tak dobře jako Suzuka. Dvě umístění na stupních vítězů by tým před dvěma lety možná – a před třemi lety určitě – oslavoval do brzkých pondělních hodin. V neděli nálada tak veselá nebyla. Mclaren byl letos poprvé poražen a to navíc Verstappenem, se kterým je potřeba v souboji o titul vždy počítat.

V kvalifikaci nedokázali jezdci McLarenu poskládat kolo dohromady. V závodě pak byli oba blízko Verstappena po celou dobu závodu, ale nebylo jim to nic platné.

V prvních 20 kolech do zastávek v boxech se Verstappen Norrisovi nikdy nevzdálil na více než 2,3 sekundy. Poté, co zajeli do boxů i ostatní a čelo pole se pročistilo, byla ztráta v průběhu dalších 22 kol maximálně 1,563 sekundy!

Nejblíže byl ale Norris k Verstappenovi v boxech. Není divu. Zatímco mechanici McLarenu přezuli Norrise za 2,3 sekundy, u Red Bullu to chlapcům trvalo o sekundu déle. Norris se sice dostal vedle Verstappena, ale ten byl v rychlé stopě, a tak Norris jen pokosil trávník a poté se zase zařadil za Verstappena. 

Undercut McLaren nechtěl riskovat kvůli safety caru. Nepomohla mu ani malá vzdálenost mezi oběma vlastními jezdci, která znemožnila zastávky ve stejném kole a brzká zastávka Russella, kterého musel Piastri pokrýt.

Mohl použít týmovou režii? Měl to zkusit. Je spíše nepravděpodobné, že by se Piastri dostal do čela, ale pokud by se mu to podařilo, získal by tým o 7 bodů více, Red Bull o 7 méně (to je rozdíl 14 bodů!). Z pohledu Norrise by to ale bylo složitější. Verstappen by snížil ztrátu o 7 bodů méně, ale Piastri by na něj získal o 13 bodů více než získal a oba by tak měli stejný počet bodů (59). Je otázkou, kdo bude pro Norrise větší soupeř. Tým by měl ale vždy upřednostnit své zájmy.

Podle Stelly však byla vyšší rychlost Piastriho spíše „optickým klamem“. Norris se snažil dostat do dosahu DRS, ale přišel vždy o přilnavost. Pneumatiky pak kloužou, což vede k jejich přehřívání. Vždy se proto od Verstappena trochu vzdálil a následně to zkusil znovu. 

GettyImages-2208776472.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 9 / 13

Ferrari a Mercedes

Antonelliho jsme sice zařadili mezi vítěze, ale Mercedes jako tým řadíme mezi poražené. V prvních dvou závodech se Russell dostal na stupně vítězů –  i když někdy i se štěstím. V Japonsku dojel až za čtvrtým Leclercem.

Ferrari si sice odvezlo solidní body, ale stejně jako Mercedes nestačilo na Verstappena a jezdce McLarenu. V prvním stintu Leclerc ztrácel na Verstappena v průměru 0,25 sekundy na kolo. 

Sky Sports o víkendu uvedla, že se v paddocku spekuluje o tom, že má Ferrari nějaký problém se zadní části vozu, který mu brání vytěžit maximum z SF-25. Pokud se mu podaří problém brzy vyřešit, může se zlepšit, pokud ne, zazní tradiční věta o tom, že se musí soustředit na příští rok... 

GettyImages-2208781573.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 10 / 13

Júki Cunoda

Max Verstappen je v šampionátu druhý a v Poháru konstruktérů třetí. V prvních třech závodech nezískal druhý vůz žádné body. Cunoda už bodoval a tyto tři body mu zůstaly, ale Red Bullu je samozřejmě v batůžku nepřinesl.

Cunodův závod stejně jako u ostatních definovala kvalifikace, ve které vypadl už v Q2 a skončil 15. Poté si polepšil o jedno místo díky penalizaci Sainze. Po startu předjel Lawsona. Před Gaslyho se dostal díky undercutu, se kterým mu pomohla pomalejší zastávka jezdce Alpinu (4,8 s). 

Pokud se podíváme na víkend jako na celek, nebylo to možná tak špatné. Cunoda byl blízko Verstappena v trénincích a také v první části kvalifikace. V té druhé udělal chybu, která ovlivnila i jeho závod. 

GettyImages-2208778699.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 11 / 13

Carlos Sainz

Sainzovi se u Williamsu zatím ve srovnání s týmovým kolegou nedaří. V Číně sice získal bod, ale až po diskvalifikaci soupeřů.

Alex Albon letos dojel 5-7-9, Sainz boural-10-14. V kvalifikacích je to 6-10-9 pro Albona a 10-15-12 pro Sainze.

Sainzovi ublížila penalizace za blokování Hamiltona v kvalifikaci, ale ani bez ní by zřejmě na bodech nedojel.

GettyImages-2208762797.jpg
Foto: Getty Images /  Rudy Carezzevoli

Pokračování 12 / 13

Aston Martin

O páté místo v Poháru konstruktérů bude pořádný boj. Zapojí se do něj i Aston Martin, který ho získal vloni? Bodově ho táhne zatím Lance Stroll. Alonso v Melbourne boural, v Číně měl technické problémy. V Japonsku byl bodům zatím nejblíže a dokázal za sebou udržet red bull Júkiho Cunody, ale 11. místo mu asi příliš radosti neudělalo.

Stroll na tom byl tentokrát hůře. V kvalifikaci obsadil až poslední místo. Podle týmu ho v šesté zatáčce potkal poryv větru. Tým chtěl zkusit něco jiného a nasadil mu měkké pneumatiky. Neukázalo se to jako nejlepší nápad. Stroll jako jediný stavěl dvakrát a dojel se ztrátou jednoho kola na vítěze. 

GettyImages-2208779226.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 13 / 13

Liam Lawson

Lawson potřetí „debutoval“ v týmu z italské Faenzy. S letošním vozem neměl dříve žádnou zkušenost, takže soudit něco z výsledku v Japonsku je nesmysl. Přesto by mu dobrý výsledek samozřejmě psychologicky pomohl. Zatímco Hadjar se dostal do Q3, Lawson vypadl v Q2 a obsadil 14. místo.

V závodě zkoušel agresivní strategii, kdy na střední směsi odjel 33 kol – společně se Sainzem nejvíce ze všech. Nevyplatilo se to a Lawson byl v cíli až 17.

GettyImages-2208779389.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Doporučujeme

Články odjinud