Další vítězství Piastriho, Leclerc na pódiu, Verstappen s jedním bodem a bodové žně Nica Hülkenberga.
Vítězové
Na stupně vítězů se dostali Oscar Piastri, Lando Norris a Charles Leclerc.
Nejrychlejší zastávku měl Sauber, který přezul Bortoleta za 2,13 s.
Vítězové
- Oscar Piastri a McLaren
- Charles Leclerc a Ferrari
- Nico Hülkenberg
- Isac Hadjar
- Fernando Alonso
Pokračování 2 / 12
Oscar Piastri a McLaren
Před Španělskem vstoupily v platnost přísnější pravidla ohebnosti předního křídla. Musíme si počkat pár závodů, abychom viděli, zda to má nějaký vliv, ale zatím to tak nevypadá.
McLaren předvedl nejdominantnější víkend v této sezóně – ne z hlediska náskoku v cíli závodu, ale z pohledu kontroly. Vyhrál všechny tréninky, části kvalifikace, zajel nejrychlejší kolo závodu a měl double. Jen Piastriho připravily tři zastávky Verstappena o grand slam.
Piastri zajel v kvalifikaci ideální kolo, poté kontroloval závod od začátku do konce. McLaren získal maximum bodů a musel by se stát zázrak, aby letos přišel o titul. Aktuálně má náskok 197 bodů. Kromě svých dobrých výsledků, ale těží samozřejmě také z boje mezi Mercedesem, Ferrari a Red Bullem.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 3 / 12
Charles Leclerc a Ferrari
Lewis Hamilton chtěl v Barceloně na pódium. Nakonec se na něj dostal Leclerc. Monačan neměl ideální kvalifikaci, což bylo do značné míry způsobeno tím, že v Q3 zajel jen jedno rychle kolo a šetřil pneumatiky pro závod.
Pro Leclerca byl klíčový start. V prvním kole se dostal před oba mercedesy a byl za trápícím se Hamiltonem, který ho pak pustil. Monačan měl samozřejmě štěstí na výjezd safety caru. Díky němu se dostal před Verstappena na třetí místo.
Ferrari získalo ve dvou závodech 51 bodů, zatímco Mercedes a Red Bull jen 12, respektive 13 bodů. Italská stáj se díky tomu ze čtvrtého místa dostala na druhé. Má to ale i negativní důsledky – brzy se budou přepočítávat parametry pro CFD a aerodynamický tunel.

Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 4 / 12
Nico Hülkenberg
Nico Hülkenberg dojel na pátém místě. Oproti startu si polepšil o 10 míst.
Už na startu to vypadalo, jako kdyby řídil Audi. V kvalifikaci skončil na 15. místě, dokonce ho porazil Bortoleto. Ve druhém kole ale byl už desátý.
Do boxů zajel už po 9 kolech a následně absolvoval poměrně dlouhý stint na střední – dokonce ze všech jezdců nejdelší (36 kol). Před vyjetím safety caru byl na devátém místě. Jedno místo vydělal odstoupením Antonelliho.
Hülkenberg a Sainz byli jediní, kdo během safety caru nasadil nové měkké pneumatiky. Postupně se dostal před Hadjara i Hamiltona. Další pozici získal poté, co kolem něj virtuálně proletěl penalizovaný Verstappen.
V cíli z toho bylo 10 bodů, což je stejně, jako získal Sauber od začátku loňské sezóny do Španělska!

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 5 / 12
Isack Hadjar
Jedna vlaštovka jaro nedělá, ale u Hadjara je těch vlaštovek už poměrně dost. Jezdec Racing Bulls bodoval v posledních třech závodech. Ve Španělsku zadělal na dobrý výsledek tradičně už v kvalifikaci, kde se dostal do Q3.
Před výjezdem safety caru byl sedmý, ale po restartu se před něj dostal Hülkenberg. Na sedmou pozici se pak vrátil po penalizaci Verstappena.
Teď jen může doufat, že ho Red Bull nebude chtít posadit do svého vozu.

Foto: Getty Images / David Ramos
Pokračování 6 / 12
Fernando Alonso
Fernando Alonso nemůže mezi vítězi chybět, vždyť získal první body! Původně to měl být jen jeden bod, nakonec to byly po penalizaci Verstappena body dva.
Alonso se dostal do Q3, kde ale absolvoval jen jeden pokus a postupně popadal na poslední 10. místo. V závodě se dostal mimo trať v páté zatáčce. V závěru závodu se dokázal dostat před Bortoleta a Lawsona, kteří pod SC nepřezouvali.

Foto: Getty Images / David Ramos
Pokračování 7 / 12
Poražení
Závod nedokončili Kimi Antonelli (pohonná jednotka) a Alex Albon (následky kolize).
Poražení:
- Max Verstappen
- Júki Cunoda
- Kimi Antonelli a technika Mercedesu
- Williams
- Lewis Hamilton
Pokračování 8 / 12
Max Verstappen
McLaren sice předvedl přesvědčivý výkon, ale Max Verstappen kousal – dokud párkrát nezakopl a nepřišel o všechny zuby.
Red Bull proti McLarenu nasadil strategii se třemi zastávkami. Byla poměrně riskantní. Pro jakokoliv strategii potřebujete pnaumatiky. Vždy je ale nutné mít jednu sadu v rezervě – pro případ defektu nebo safety caru. Verstappen sice měl jednu sadu měkkých, ale podle týmu už měla na kontě hodně kol, a tak tým volil mezi tím zůstat na trati (což by se nevyplatilo) nebo nasadit tvrdou (což se také nevyplatilo). Nakonec zvolil jako jediný tým tvrdou směs.
Co následovalo už víme – vodopád frustrace, který začal nasazením tvrdých pneumatik, pokračoval kontaktem s Leclercem, soubojem s Russellem, vracením pozice Russellovi a dalším kontaktem, za který dostal Verstappen penalizaci a propadl se na 10 místo.
Verstappen po závodě odcestoval do Prahy a na Instagramu napsal příspěvek, ve kterém naznačil, že se kolize s Russellem neměla stát.
Do závěru GP Španělska můžeme zabodnout špendlík, protože to možná byl jeden z rozhodujících momentů sezóny.
Ale zpět v čase. Verstappen jel na tři zastávky, McLaren na dvě a čekali jsme, kdy se tyto dva přístupy protnou.
Verstappen zajel k mechanikům potřetí po 47 kolech. V té době měl poměrně velkou ztrátu na Norrise – asi 4,3 s. Na druhou stranu jel Norris na 26 kol starých středních. Norris stavěl o kolo později. Na trať se vrátil něco přes sekundu před Verstappenem, který ale už měl zahřáté pneumatiky a rychle se dotáhl. Na předjetí to však nebylo.
Verstappen ztratil možná jednu nebo dvě desetiny hned na výjezdu z boxů, kde potkal.... týmového kolegu Júkiho Cunodu. Ale ani tak by se nevrátil před Norrisem.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 9 / 12
Júki Cunoda
Red Bull má problém, o kterém se zatím moc nemluví. Kdo bude příští rok jezdit vedle Maxe Verstappena? Tým může doufat, že s novými pravidly dojde k resetu, a také druhý jezdec bude podávat solidní výkony.
Od Cunody samozřejmě nemohl nikdo očekávat, že bude hned bojovat o pódia. Sezóna ale běží a Cunoda stále čeká na nějaký dobrý výsledek. Pro Red Bull zatím získal jen 7 bodů.
Ve Španělsku skončil v kvalifikaci poslední a co je nejhorší... nevěděl proč. Prostě byl pomalý. V závodě to pak stejně jako Verstappen zkoušel na tři zastávky, ale v cíli byl až na 13. místě.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 10 / 12
Kimi Antonelli a technika Mercedesu
Vloni George Russell vystřelil jako raketa a po startu ze čtvrtého místa byl první. Tentokrát se propadl o dvě místa. Během druhé zastávky se dostal díky undercutu před Hamiltona a poté svedl už dost známé souboje s Verstappenem. Nakonec z toho bylo 4. místo a další slušné body.
Antonelli nedokončil závod kvůli problémům s pohonnou jednotkou – konkrétně po ztrátě tlaku oleje. Pro Antonelliho to bylo druhé letošní odstoupení kvůli technickému problému. Pro Mercedes šlo pak o třetí problém s pohonnou jednotkou ve dvou víkendech – v Monaku musel odstoupit Alonso a v kvalifikaci měl problém Russell.

Foto: Getty Images / David Ramos
Pokračování 11 / 12
Williams
Williams zažil patrně nejhorší letošní závod. Sainz měl špatnou kvalifikaci a startoval ze 17. místa. V úvodu závodu si poškodil přední křídlo. V závodě pak podle svých slov bojoval s přehříváním motoru.
Albon se kvalifikoval na 11. pozici a k bodům to měl blízko. Na startu ale přišel o tři místa – podle jeho slov po problému se spojkou. Také si poškodil přední křídlo. A ne naposledy. Po druhé nehodě s Lawsonem, za kterou dostal penalizaci, musel se závodu odstoupit.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 12 / 12
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton ve Španělsku rozléval frustraci. V pátek označil vůz za neřiditelný. V neděli zase řekl, že to byl jeho nejhorší závod. V obou případech reagoval Fred Vasseur, který slova Hamiltona bagatelizoval s tím, že to nebylo tak hrozné a jde o první slova jezdce, který právě vystoupil z auta.
V závodě se Hamilton potýkal s nedostatkem přilnavosti a rychlosti. Už v úvodu závodu musel před sebe pustit Leclerca, který nakonec dojel na pódiu, zatímco Hamiltona v závěru závodu předjel Hülkenberg na čerstvých pneumatikách.

Foto: Getty Images / David Ramos