Vítězové
Na stupně vítězů se dostali Max Verstappen, Lando Norris a Lewis Hamilton. Nejrychlejší zastávku měl Red Bull, který Maxe Verstappena přezul za 1,92 s, což je druhá nejrychlejší zastávka v sezóně.
Vítězové
- Max Verstappen
- Lando Norris (?)
- Lewis Hamilton a Mercedes
- Alpine
Pokračování 2 / 13
Max Verstappen
Max Verstappen získal své letošní sedmé vítězství, ale bylo to třetí vítězství v řadě, které rozhodně nebylo snadné.
Verstappen skončil v kvalifikaci na druhém místě. Stejně jako Norris zajel ideální kolo – v posledním pokusu zajel své nejrychlejší sektorové časy. Na startu se sice do čela dostal Russell, ale pokud vedení převezme „outsider“, tak to není takový problém, jako když vede váš hlavní soupeř.
Pro Verstappena bylo důležité, že se dostal před Norrise. Neméně důležité ale bylo také to, že si velmi rychle poradil s Russellem.
Verstappen pak sice kvůli zastávkám v boxech o vedení přišel, ale opět ukázal trpělivost a dostal se postupně zpět do čela.
Nevíme, zda v posledním stintu jel skutečně naplno, nebo spíše kontroloval situaci s ohledem na výdrž pneumatik. Realita bude asi někde uprostřed...

Foto: Getty Images / Chris Graythen
Pokračování 3 / 13
Lando Norris (?)
Pokud startujete z pole position a dojedete jinde než na prvním místě, tak to úspěch samozřejmě není. Ale Norris může být i tak spokojen. V pěti ze šesti posledních závodů dojel na prvních dvou místech.
Norris věří, že o vítězství přišel na startu, kdy se propadl za Verstappena. Jestli tomu tak bylo, se už nedozvíme. V závodě to vypadalo, že F1 vyšla předpověď založena na závodních simulacích, podle které měly oba týmy v podstatě identickou rychlost.
Carlos Sainz se nechal slyšet, že McLaren má nyní nejlepší balíček, protože je rychlý všude, zatímco Red Bull má výkyvy (například na tratích s obrubníky se mu nedařilo).
Norris v prvním stintu nedokázal překonat Russella, což bylo podobně důležité jako nepovedený start. Jezdec Mercedesu měl ve 14. kole náskok 1,3 sekundy a poté zajel k mechanikům, kde ztratil zhruba 3 sekundy (zastávka trvala 5,4 s). Jakmile Russell zmizel, byl Norris více než 5 sekund za Verstappenem. Ztrátu v dalším kole snížil, ale Verstappen pak také zajel k mechanikům. Pokud by McLaren zavolal Norrise do boxů hned po Russellově nepovedené zastávce, dostal by se Norris před Russella a díky „undercut efektu“ by i snížil ztrátu na Verstappena. Ale nevíme, co by se dělo dál... dokázal by Verstappena stahovat?
Místo toho si Norris stint prodloužil, tím se „fázově“ posunul a na konci závodu tak měl čerstvější pneumatiky než Verstappen. Poslední stint začal se ztrátou 7,7 s, kterou postupně stahoval, ale nestačilo to.
Oba jezdci měli stejnou strategii z hledisky typů pneumatik, ale obrácenou z hlediska nasazení nových směsí. Norris nasadil novou měkkou pro start, Verstappen pro poslední stint. Rozdíl v zastávce byl 3 kola. Norris byl od 49. po 66. kolo v průměru o 3 desetiny rychlejší.
Je velmi pravděpodobné, že i v dalších závodech nás čeká souboj mezi Verstappenem a Norrisem, který lze přirovnat k překážkovému běhu. Rozdíly jsou malé a do soubojů obou tak mohou různými způsoby promlouvat překážky v podobě dalších jezdců. Je škoda, že nejde o souboj o titul. Norris je nyní druhý v šampionátu se ztrátou 69 bodů (2,7 závodu). Do hry by se dostal snad jen v případě dvou vypadnutí Verstappena.

Foto: Getty Images / Chris Graythen
Pokračování 4 / 13
Lewis Hamilton a Mercedes
Lewis Hamilton byl letos poprvé na stupních vítězů, takže mezi vítězi nemůže chybět. Závod pro něj nezačal nejlépe. Startoval ze třetího místa, ale na startu se dostal před něj a vlastně před všechny George Russell, jehož start připomínal start Alonsa v roce 2011. Španěl tehdy také startoval ze čtvrtého místa a dostal se do čela (i když z druhé strany).
Russell měl pak zmíněnou pomalou zastávku. U Hamiltona byla v pořádku (2,3 s), ale Sainzovi vyšel undercut a dostal se před něj. Ale ne na dlouho. Hamilton ho po chvíli překonal, což byl pro jeho závod klíčový moment.
Tím druhým byla strategie. Russell stavěl dříve (36. versus 43. kolo) než Hamilton a nasadil tvrdou směs. Hamilton nasadil měkkou. Jeho strategie byla stejná jako u Verstappena a Norrise.
Mercedes si z Barcelony odvezl další solidní body, získal pódium a potvrdil zlepšení, které jsme viděli v Kanadě. Navíc tentokrát na suché trati a zejména na trati, která je prověrkou aerodynamiky.

Foto: Getty Images / Chris Graythen
Pokračování 5 / 13
Alpine
Alpine byl ve Španělsku pátým nejlepším týmem a od začátku sezóny zaznamenal pěkné zlepšení. V prvním závodě obsadili jezdci poslední řadu, v tom druhém to bylo jen nepatrně lepší. Ve Španělsku se oba dostali až do Q3, kde porazili Alonsa i Piastriho, kterému smazali časy.
V závodě nakonec dojeli oba na posledních bodovaných pozicích, což je solidní, když uvážíme, že dojelo všech 20 jezdců.
Oba jeli stejnou strategii jako Russell. Jediným soupeřem pro ně byl Pérez. Za Oconem sice byl Hülkenberg, ale ten si vezl penalizaci a měl stejnou strategii. Pérez stavěl dokonce třikrát a Gaslyho předjel až v posledním kole. Nechybělo tak mnoho a výsledek pro Alpine mohl být ještě o něco lepší.

Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 6 / 13
Poražení
Závod dokončili všichni jezdci.
Poražení
- Ferrari
- FIA
- George Russell (?)
- Sergio Pérez
- Oscar Piastri
- RB
- Aston Martin
Pokračování 7 / 13
Ferrari
Na první pohled to tak možná nevypadá, ale pro Ferrari šlo o druhý nejhorší víkend sezóny. Oba jezdci sice dojeli, oba dokonce na solidních bodech, ale statistiky jsou neúprosné. Ferrari získalo jen 18 bodů. Horší to bylo jen v Kanadě, kterou raději ani nebudeme připomínat...
Vše začalo už v kvalifikaci. Nebylo překvapující, že jezdce Ferrari porazili Norris a Verstappen. Dostali se před ně ale také jezdci Mercedesu.
Ferrari rozdělilo strategie. Leclerc jel stejnou jako jezdci na pódiu, Sainz stejnou jako Russell.
V závěru závodu nebyl Leclerc daleko od Russella. Možná, kdyby byl závod o kolo, dvě delší... ale na to se nehraje.
Russella by Leclerc překonal jen kvůli tomu, že se trápil na tvrdé směsi. Ferrari dojelo tam, kde si dojet zasloužilo. Bylo až třetím týmem a výsledek je o pozici lepší kvůli tomu, že se Piastrimu nepovedla kvalifikace.
Kontakt v úvodu závodu byl už jen takovou třešinkou na nepříliš chutném dortu. Uvidíme, jak se bude rudým dařit v dalších závodech.
Jedním z hlavních problémů Ferrari je kvalifikace. Pokud chtějí bojovat o pódium, musí být v prvních dvou řadách. Pokud o vítězství.... kromě Miami (vliv SC) byla všechna letošní vítězství získána po startu z první řady.

Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 8 / 13
FIA
Diskutovalo se o tom, ale s blížicím se závodem to zapadlo. Leclerc a Stroll měli v posledním tréninku kontakt se soupeřem. Stroll dokonce přiznal, že úmyslný. Místo tvrdého trestu padla jen napomenutí – tedy nejmírnější možný trest.
Určitě není vhodné trestat každý drobný prohřešek nebo příliš zasahovat do tvrdých soubojů na trati. Není ale možné tolerovat, aby se jezdci na trati mstili tím, že najedou do soupeře. Když už nic jiného, není to dobrý signál pro mladé jezdce. Není to ale ani dobrý signál pro jezdce F1. Sportovní komisaři jim v sobotu řekli, že si mohou téměř beztrestně dovolit úmyslně do někoho najet. Nesmíme zapomínat, že jedním ze základních smyslů trestů ve F1 je efekt odstrašení.
Šlo sice o trénink, ale trochu to připomínalo incident, kterého se dopustil Sebastian Vettel vůči Hamiltonovi v Baku v roce 2017. Němec dostal 10 sekund stop and go a 3 trestné body. Sportovní komisaři uvedli, že manévry nebyly nebezpečné. Ale nebezpečný nebyl ani Vettelův manévr, protože se odehrál za safety carem.
Pokračování 9 / 13
George Russell (?)
George Russell je poražený s otazníkem. Čtvrté místo a porážka obou jezdců Ferrari není špatný výsledek. Vlastně je to nejlepší možný (týmový) výsledek. Russell možná mohl dojet třetí a Hamilton čtvrtý, ale to je tak asi vše.
Russell měl skvělý start. Nejen my jsme si vzpomněli na Alonsův start. Russell si jen spletl roky. V prohlášení mluvil o roce 2013, ale určitě myslel rok 2011. Vyzdvihnout musíme také jeho souboj s Landem Norrisem.
Měl pomalou zastávku a na konci mu nesedly tvrdé pneumatiky.
Pokračování 10 / 13
Sergio Pérez
Z Nizozemska je Max Verstappen, ale přezdívka bludný Holanďan by seděla na rodáka z mexického Jalisca. A nemyslíme tím jen závod v Katalánsku.
Grand Prix Španělska byla typický závod Péreze. Špatná kvalifikace (v tomto případě ještě umocněna penalizací), pak závod, kde se výrazněji nezlepší.
„Dnes jsme trochu bojovali s tempem a bylo velmi těžké předjet někoho v prvním stintu, zvláště ve špinavém vzduchu,“ řekl Pérez, který pak šel cestou tří zastávek. Nakonec dojel osmý, když v posledním kole předjel Gaslyho.
V cíli měl ztrátu téměř 1 minuty na Verstappena.

Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 11 / 13
Oscar Piastri
O Piastriho závodě se rozhodlo už v sobotu odpoledne. V kvalifikaci mu dvakrát smazali časy. Do závodu odstartoval z devátého místa. Celkově ale neměl tempo a dojel sedmý.

Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 12 / 13
RB
RB přivezl do Španělska velký balík vylepšení. V kvalifikaci ale obsadili jezdci předposlední řadu. V závodě nikdo nevypadl, a tak to měli oba na body daleko. Nejblíže k nim byl Ricciardo, který ale dojel 15. Cunoda dostal penalizaci za překročení rychlosti v boxech o 0,1 km/h!
Týmu se nedařilo od prvního tréninku, což potvrdil i šéf týmu Laurent Mekies. Pozitivem podle něj je, že získali mnoho dat. Uvidíme, co z nich získají v následujících dnech do Rakouska.

Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 13 / 13
Aston Martin
Alonso se dostal do Q3, což podle něj byl lepší výsledek, než na jaký měli. Forma astonů v závodě mu dává za pravdu. Astonu Martin se letos nedaří. Je jen stínem Astonu Martin ze začátku loňské sezóny.
Nejlépe to po závodě popsal šéf týmu Mike Krack: „Frustrující víkend pro tým, ale ne zcela nečekaný. Byl to závod, který musíme hodit za hlavu, na trati, která odhalila naše známé slabiny.“
„Chápeme oblasti, které je potřeba napravit, ale musíme být trpěliví, protože nepřijdou přes noc.“
Alonso před startem uváděl, že bude potřeba porazit jeden vůz, aby se dostal na body. Startoval sice z 10. místa, ale předpokládáme, že tím myslel Péreze, u kterého bylo pravděpodobné, že se před něj dostane. Před Alonsa se ale dostal i Hülkenberg, který měl dokonce penalizace.
Aston chystá do letní přestávky novinky, tak uvidíme, zda se dokáže zlepšit.

Foto: Getty Images / Peter Fox