Vítězové a poražení po Grand Prix São Paula 2024

Spanilá jízda Maxe Verstappena za vítězstvím v závodě i sezóně, skok Alpine i trápení všech ostatních.

Vítězové

Na stupně vítězů se dostali Max Verstappen, Esteban Ocon a Pierre Gasly.

Nejrychlejší zastávku měl Sauber, který Čoua přezul za 2,52 s.

Vítězové

  • Max Verstappen
  • Alpine
  • RB 

Pokračování 2 / 11

Max Verstappen

Letošní přestupný rok má celkem 8784 hodin. V neděli jsme viděli 2 hodiny, které byly pro letošní titul mezi jezdci zřejmě nejdůležitější.

Pochopitelně je to nadsázka, ale... Lando Norris měl před závodem ztrátu 44 bodů. Max Verstappen startoval formálně ze 17. místa. Pokud by se závod dojel tak, jak odstartoval, snížil by Norris ztrátu na 19 a v případě zajetí nejrychlejšího kola dokonce na 18 bodů a v Las Vegas by se mohl dostat do vedení.

Samozřejmě bylo jasné, že Verstappen má více než reálnou šanci se dostat na body. Jenomže nakonec to dopadlo úplně jinak a Verstappen svůj náskok navýšil o 18 bodů (v závodě).

Verstappenovi pomohla souhra okolností. Měl nový motor a pršelo. Poté, co déšť zesílil a boural Franco Colapinto, byl závod zastaven červenými vlajkami. Zatímco Norris přezul po 28 kolech, Verstappen mohl po 32 kolech přezout na startovním roštu zdarma. Jeho a jezdce Alpine to vyneslo vzhůru. Kromě toho měl Verstappen dostatek nových sad přechodných pneumatik, takže mohl oba stinty odjet na nových pneumatikách – což byl případ většího počtu jezdců ale z (konečné) první desítky jen Verstappena, Gaslyho a Hamiltona.

Po posledním restartu po nehodě Sainze se Verstappen ujal vedení, když předjel Ocona a během 27 kol si vyjel náskok téměř 20 sekund. V průběbu těchto 27 kol Verstappen 14krát posunul čas nejrychlejšího kola závodu.

Verstappen i jezdci Alpine měli štěstí, ale v tomto případě platilo, že mu šli hodně naproti. 

Verstappen startoval ze 17. místa, i když prakticky z 15., protože dva sloty (Albon, Stroll) byly volné.

Už po startu byl 11. Poté začal předjíždět:

  • 2. kolo: Hamilton (10. místo)
  • 5. kolo: Gasly (9. místo)
  • 6. kolo: Alonso (8. místo)
  • 10. kolo: Piastri (7. místo)
  • 11. kolo: Lawson (6. místo)

Poté se už zasekl za Leclercem. Soupeři před ním (včetně Leclerca), ale zajeli do boxů a poté přišly červené vlajky. 

Verstappen předvedl skvělý a bezchybný výkon, o kterém se bude ještě hodně dlouho mluvit. 

GettyImages-2182700585.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 3 / 11

Alpine

„Pokud bude pršet, může to přinést příležitosti a to je to, co musíme využít,“ řekl Esteban Ocon ve čtvrtek. 

V prvním závodě sezóny v Bahrajnu skončili jezdci Alpine na 18. a 17. místě. V dalších závodech se sice dostali občas na body, ale nejlepším umístěním byla 9. místa. V posledních pěti víkendech získali jen jeden bod – Gasly byl v Mexiku 10.

Před víkendem byl Alpine předposlední, ale existovala jistá šance že by mohl překonat Williams, na který ztrácel 3 body. Tato naděje ještě zesílila, když Gasly získal v sobotním sprintu 2 body. 

Pak ale přišla sobota a neděle a Francouzi byli jako ryby ve vodě (doslova). V kvalifikaci Ocon obsadil skvělé 4. místo, Gasly to měl na body poněkud dál – byl 13. Před závodem ale odpadli dva soupeři, takže reálně odstartoval z 11. místa.

Max Verstappen sice předjížděl, ale ostatní jezdci už poněkud méně. Systém DRS byl zakázán. Ocon držel 4. místo. Před zastávkami v boxech se dostal před Cunodu a Russell s Norrisem zajeli do boxů. Ocon se tím dostal do vedení. Pak přišly červené vlajky... 

Gasly měl dobrý start a dostal se na 9. místo. V 5. kole ho překonal Verstappen (čekal někdo, že je to souboj jezdců na pódiu?).

V 16. kole Alonso chyboval, vyjeli mimo trať a Gasly se tak dostal na 9. místo. Poté měli kontakt Piastri a Lawson a následně zajeli soupeři před Gaslym do boxů.

Alpine to na vodě jelo a především oba jezdci neudělali žádné větší chyby. Díky bodovému přídělu se Alpine dostal na šesté místo v Poháru konstruktérů. Rozhodně „skok roku“. 

BWT Alpine Formula One Team - 2024 Formula 1 São Paulo Grand Prix, Sunday.jpg
Foto: BWT Alpine Formula One Team

Pokračování 4 / 11

RB

Pro tým RB byla Velká cena São Paula závodem smíšených pocitů. Cunoda startoval do závodu ze třetího místa, Lawson z pátého. V cíli závodu byl Cunoda sedmý a Lawson devátý. 

Z hlediska počtu bodů to byl úspěšný víkend – jedná se o druhý nejvyšší počet získaných bodů pro tým v sezóně. V Miami se na tom ale podílelo čtvrté místo Ricciarda ze sprintu. Nyní to bylo v sezóně poprvé, kdy v závodě bodovali oba jezdci. V šampionátu ale tým ztratil pozici ve prospěch Alpine. 

Před Cunodu se krátce před zastávkou v boxech dostal Ocon. Poté Cunoda doplatil na červené vlajky, po kterých se propadl na 6. místo. Po restartu se propadl na osmé místo, ale v cíli závodu si polepšil o jedno místo kvůli penalizaci pro Piastriho. Jezdcec McLarenu měl v závodě kontakt s Lawsonem. Pro něj to s ohledem na jeho zkušenosti nebyl snadný závod, ale dokázal dojet na bodech.

GettyImages-2182703136.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 5 / 11

Poražení

Do závodu neodstartovali Alex Albon (jeho vůz byl po nehodě v kvalifikaci až příliš poškozený) a Lance Stroll (nehoda v zahřívacím kole).

Hülkenberg byl diskvalifikován kvůli návratu na trať s pomocí maršálů. Sainz a Colapinto bourali.

Poražení

  • Lando Norris a McLaren
  • Ferrari
  • Williams
  • Sergio Pérez
  • Aston Martin

Pokračování 6 / 11

Lando Norris a McLaren

Max Verstappen měl sice štěstí, ale výsledku šel naproti. Lando Norris měl smůlu, ale také on šel svému špatnému výsledku naproti.

V kvalifikaci získal pole position, ale na startu o první místo přišel. Před Russella se nedokázal dostat, což bylo pro další vývoj závodu poměrně důležité. 

Po zastávce v boxech se propadl na 5 místo. Teprve po zastávkách se před Russella dostal, ale pak přišly červené vlajky. 

Norris byl čtvrtý a hypoteticky mohl minimalizovat škody a dostat se alespoň před Gaslyho. Místo toho se vydal mimo trať a propadl se zase za Russella. Po dalším restartu (Sainzova nehoda) měl opět výlet a propadl se na sedmé místo. Na konečnou šestou pozici mu pomohl Piastri, který ho podruhé o víkendu pustil před sebe.

Podle McLarenu ale nešlo o jezdecké chyby, ale o technické problémy s brzdami – konkrétně se zablokováním brzd. 

Jedinou dobrou zprávou pro McLaren je, že získal o 7 bodů více než Ferrari, takže posílil na prvním místě v Poháru konstruktérů. Red Bull sice získal naopak o pět bodů více, ale ztrácí 49 bodů. 

GettyImages-2182684939.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 7 / 11

Ferrari

Po dvou vítězstvích a skvělých víkendech přišla studená sprcha. Obrazně i doslova. Ferrari to ve srovnáním se skvělým výkonem v Mexiku a zejména v Austinu nejelo – na Interlagosu a ještě méně na mokrém Interlagosu. 

Sainz boural v kvalifikaci a také později v závodě.

Leclerc byl jediný, kdo dokázal Verstappena udržet za svými zády. Po červené vlajce držel 4. místo, ale ve 46. kole chyboval a Russell se tak dostal před něj.

GettyImages-2182676382.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 8 / 11

Williams

Williams odjíždí z Brazílie s hromadou šrotu. V kvalifikaci bourali oba jezdci. Alex Albon poté ani neodstartoval do závodu. Colapinto pak boural v závodě i podruhé.

Nutno říct, že Colapinto až dosud neměl žádné zkušenosti s jízdou ve voze F1 na mokré trati a dvakrát boural třeba i mnohem zkušenější Sainz.

GettyImages-2182681504.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 9 / 11

Sergio Pérez

Vlastně ani nevíme, zda jsou výkony Sergia Péreze ještě důležité. Red Bull už možná rozhodl o jeho budoucnosti, a pokud jde o Pohár konstruktérů... Red Bull je stále ve hře o titul a zcela reálně o druhé místo. Rozdíl mezi druhým a třetím místem je ale jen v oblasti financí a také možností využívat aerodynamický tunel. Vzhledem k tomu, že nás čekají velké změny pravidel, může být paradoxně lepší skončit na třetím místě.

Pérez měl relativně solidní sprint. V kvalifikaci ale vypadl v Q2. V závodě se pak po startu roztočil a skončil na posledním místě. Mexičan jako většina startovního pole stavěl v boxech a společně s jezdci RB to zkoušel na mokrých pneumatikách. Pak přišla červená vlajka. 

V závodě měl opět souboj a opět kontakt s Lawsonem a po restartu udělal chybu, čímž se propadl za Hamiltona mimo body.

GettyImages-2182702830.jpg
Foto: Getty Images / Clive Mason

Pokračování 10 / 11

Mercedes

Mercedes dovezl oba vozy na bodech, ale výsledek byl určitě zklamáním na obou stranách garáže. Hamilton eufemisticky řečeno nebyl spokojený se svým autem.

Russell měl dobrý start, dostal se do vedení a dokázal udržet Norrise za svými zády. Jezdec McLarenu ho překonal až po zastávce v boxech. Pak přišla červená vlajka. Po restartu udělal Norris chybu, a tak Russell dojel čtvrtý – za jezdci, kteří stavěli až pod červenou vlajkou.

GettyImages-2182672938.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 11 / 11

Aston Martin

Aston Martin zažil děsivý víkend. Do sprintu startovali oba jezdci z boxů. V kvalifikaci oba bourali.

Vozy se podařilo opravit, ale v zahřívacím kole vyjel Lance Stroll z tratě a boural. Drobný kontakt by mu umožnil pokračovat v závodě, ale Stroll se vydal do kačírku, kde pro něj víkend skončil. 

Alonso měl relativně solidní závod a sahal po bodech (bodu), ale po zajetí safety caru po Sainzově nehodě se dostal mimo trať.

Alonso si stěžoval na brzdy a také na bolest zad způsobenou poskakováním. V parc fermé se pak jen těžce dostával ze svého vozu (viz video níže). 

Aston Martin musí hodit za hlavu nejen tento závod ale celou sezónu a hledět vstříc zářivější budoucnosti v nové továrně s Adrianem Neweym za rýsovacím prknem. 

Doporučujeme

Články odjinud