Itálie slaví. Charles Leclerc možná trochu překvapivě vyhrál Velkou cenu Itálie. McLarenu vypálil rybník strategií. Red Bull mezitím hledá ztracenou formu.
Vítězové
Na stupně vítězů se dostali Charles Leclerc, Oscar Piastri a Lando Norris. Nejrychlejší zastávku měl Alpine, který Ocona přezul za 2,01 s.
Vítězové
- Charles Leclerc a Ferrari
- McLaren v Poháru konstruktérů
- Alex Albon
- Franco Colapinto
Pokračování 2 / 10
Charles Leclerc a Ferrari
Fratelli d'Italia, l'Italia s'è desta....
V Monze zazněla italská hymna včera hned dvakrát. O nějakých 192 hodin dříve to s Ferrari moc dobře nevypadalo. V kvalifikaci v Zandvoortu skončil Leclerc se ztrátou 9 desetin na Norrise a Scuderia tak potvrdila roli čtvrtého nejrychlejšího týmu.
V závodě pak ale obě ferrari ukázaly velmi konkurenceschopné tempo. Monza je odlišnou tratí a Ferrari se na ní dobře připravilo.
Kvalifikace byla opět určitým zklamáním a je to velká slabina současného Ferrari. Leclerc nakonec skončil „až“ čtvrtý. Po startu mu odpadl Russell a pak mu pomohl McLaren. Nejdříve spolu jezdci McLarenu tvrdě bojovali. Leclerc toho využil a dostal se před Norrise.
Monačan se prvních 9 kol dokázal Piastriho držet, ale ten mu poté poodjel, takže o šanci na undercut nemohla být řeč.
Po 15 kolech Leclerc přezul na tvrdé pneumatiky a na nich dojel do cíle. Nebyl to nejdelší stint – Ricciardo stavěl dokonce už po 11 kolech a navíc měl již použité tvrdé pneumatiky.
Po prvních zastávkách se jako klíčová ukázala solidní rychlost Ferrari. Leclerc se totiž před druhou zastávkou Piastriho udržel v jeho dosahu – ztrácel asi 5,5 sekundy. Když tak Piastri zastavil podruhé, propadl se i za Sainze a na Leclerca ztrácel přes 18 sekund.
Ferrari získalo solidní porci bodů, upevnilo třetí místo (na Mercedes má náskok 115 bodů) a nemusí být zcela ze hry o Pohár konstruktérů. To neříkáme na základě emocí z Monzy ale kvůli matematice – na Red Bull ztrácí rudí jen 39 bodů a včera jich získali 34.
Kolo |
Leclerc |
Piastri |
Rozdíl |
40 |
1:23.690 |
1:22.264 |
-1,426 |
41 |
1:23.611 |
1:22.066 |
-1,545 |
42 |
1:23.670 |
1:22.331 |
-1,339 |
43 |
1:23.867 |
1:22.092 |
-1,775 |
44 |
1:23.430 |
1:22.628 |
-0,802 |
45 |
1:23.731 |
1:23.675 |
-0,056 |
46 |
1:23.597 |
1:22.537 |
-1,060 |
47 |
1:23.676 |
1:22.253 |
-1,423 |
48 |
1:23.518 |
1:22.725 |
-0,793 |
49 |
1:23.467 |
1:22.945 |
-0,522 |
50 |
1:23.461 |
1:22.586 |
-0,875 |
51 |
1:23.555 |
1:22.424 |
-1,131 |
52 |
1:23.750 |
1:21.948 |
-1,802 |
53 |
1:23.268 |
1:21.943 |
-1,325 |
Pokračování 3 / 10
McLaren v Poháru konstruktérů
McLaren mezi vítěze řadit nelze (k tomu se ještě dostaneme). Tým ale opět získal solidní body a snížil ztrátu na Red Bull z 30 na pouhých 8 bodů. V posledních dvou závodech získal McLaren o 34 bodů více než Red Bull.
Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 4 / 10
Alex Albon
Williams mohl v Monze poprvé naplno využít balíček vylepšení, který přivezl v Zandvoortu – tam byl Albon diskvalifikován, takže startoval ze zadních pozic na okruhu, na kterém se nepředjíždí úplně snadno.
V Monze se Albon dostal do třetí části kvalifikace, kde obsadil 9. místo. Stejná pozice mu nakonec patřila i v cíli a to v závodě, kde nikdo ze špičky neodstoupil a neměl větší problémy.
Připomeňme, že to bylo letos teprve potřetí, co Williams bodoval. Na kontě má 6 bodů a 7 jich ztrácí na Alpine. Monza mu ale měla vyhovovat, takže uvidíme, jak na tom bude v dalších závodech.
Foto: Getty Images / Lars Baron
Pokračování 5 / 10
Franco Colapinto
Když naposledy závodil Argentinec ve F1, nebyl Colapinto ještě ani na světě. V Monze nahradil Logana Sargeanta a nevedl si vůbec špatně. Asi největší chybu udělal v kvalifikaci a stála ho možná postup do další části.
Do závodu startoval Colapinto z 18. místa a polepšil si o 6 míst. Samozřejmě mu pomohli soupeři – Cunoda odstoupil, Ricciardo, Hülkenberg dostali penalizace. Do cíle ale dojel necelých 14 sekund za Albonem.
Colapinto (i Albon) navíc odjel závod na velmi podobné strategii jako Leclerc – což pro něj určitě nebylo snadné. Musel se starat o své pneumatiky, se kterými měl jen minimum zkušeností.
Jedna vlaštovka jaro nedělá, takže uvidíme, jak se bude Colapintovi dařit v dalších závodech. Minimálně už ale vzbudil zájem doma v Argentině a James Vowles má mnoho telefonátů od argentinských sponzorů.
Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 6 / 10
Poražení
Závod nedokončil Júki Cunoda, který odstoupil kvůli následkům kolize.
Poražení
- Lando Norris a McLaren
- Red Bull
- Mercedes
- Kevin Magnussen
Pokračování 7 / 10
Lando Norris a McLaren
Lando Norris získal v Monze pole position a snížil ztrátu na Verstappena o 8 bodů. Reálně to ale mohlo být více. Norris opět přišel v prvním kole o vedení – tentokrát po poměrně ostrém souboji s Piastrim.
Max Verstappen nevyhrál už šest závodů v řadě. Během nich ale Norris vyhrál jen jednou. Dokonce má za poslední tři závody horší bilanci než Leclerc.
Není to tak dávno, co vypadalo relativně zbytečné, aby se McLaren soustředil na Norrise. V posledních závodech se ale Red Bull trápí a titul mezi jezdci nemusí být nereálný.
Oscar Piastri dojel na druhé pozici, ze které také startoval. Andrea Stella to popsal poměrně přesně – Leclerc byl v pozici, kdy mohl riskovat, což u McLarenu, který startoval z první řady, nebylo tak moc průchozí.
Je otázkou, zda by některý z jezdců dokázal dojet na jednu zastávku. Také ostatní jezdci ukázali, že by to bylo možné, ale McLaren byl zdá se agresivnější, pokud jde o přední pneumatiky. Samozřejmě tomu nepomohla ani motivace jezdců. Norris chtěl dojet Piastriho a ten zase vyhrát.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 8 / 10
Red Bull
Ztraceni. Nikoliv na ostrově nebo ve vesmíru ale ve formuli 1.
„(...) během šesti až osmi měsíců jsme v podstatě z dominantního auta přešli k autu, které se nedá řídit. To je pro mě hodně zvláštní a musíme naše auto opravdu obrátit vzhůru nohama,“ řekl Verstappen.
Red Bull má problémy se svým vozem. Není to ale až tak velké překvapení. Podobné problémy jsme viděli také u dalších týmů.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 9 / 10
Mercedes
Lewis Hamilton vyhrál druhý a třetí trénink. Někdo by mohl říct, že tréninky nic neznamenají, ale pokud se podíváme na výsledky za delší dobu, tak tým, který je silný v trénincích, je obvykle silný také ve zbytku víkendu. Existují samozřejmě výjimky a odmyslet musíme i tréninky na mokré trati apod.
Russell měl dobrou kvalifikaci a na startu mu patřilo třetí místo. Jeho naděje na pódium ale skončily už v první zatáčce, kterou musel projet rovně a poškodil si přední křídlo. Kvůli tomu musel už v 11. kole do boxů a jeho zastávka byla samozřejmě delší (10 sekund).
Hamilton si po kvalifikaci sypal popel na hlavu. V závodě byl pak trochu neviditelný.
Letošní sezóna je v mnoha ohledech zvláštní a jednou z podivností je forma Mercedesu, která je opravdu jako na horské dráze.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 10 / 10
Kevin Magnussen
Magnussen dokázal získat bod a to přesto, že dostal penalizaci 10 sekund. Kromě 1 bodu do šampionátů ale dostal také 2 trestné body a celkem jich má už 12, takže ho čeká zákaz startu v příštím závodě. To je také důvod, proč nelze zařadit jezdce Haasu mezi vítěze.
Zaslouží si Magnussen tento přísný trest? Jeho jízda je občas agresivní, za což dostal řadu trestů. Je ale otázkou, zda ho potrestat ještě jednou a to dokonce tak těžkým kalibrem, jako je zákaz startu v závodě.
Pro F1 by možná mělo smysl zavést systém žlutých a červených karet a přísně trestat zákazem startu některé skutečně nebezpečné a hlavně úmyslné manévry.
Foto: Getty Images / Mark Thompson