První závod je za námi. Komu se dařilo a komu ne na deštěm zmáčené trati v Albert Parku?
Vítězové
Na stupně vítězů se dostali Lando Norris, Max Verstappen a George Russell.
Nejrychlejší zastávku mělo Ferrari. Leclerca přezulo za 2,32 s.
Vítězové
- Lando Norris
- Max Verstappen
- George Russell
- Andrea Kimi Antonelli
- Nico Hülkenberg
- Alexander Albon
Pokračování 2 / 14
Lando Norris
McLaren v Austrálii nakonec potvrdil roli favorita. Obsadil první řadu a to (podle ideálních kol) s náskokem 0,256 s na Russella a téměř tří desetin na Verstappena.
McLaren byl možná jediný tým, který nechtěl v neděli déšť. Ten ale přišel a poměrně zásadním způsobem ovlivnil celý závod. Kvůli tomu jsme také neviděli skutečné závodní tempo McLarenu, které mělo být nebezpečnější než kvalifikační rychlost.
Norris dobře odstartoval a prakticky po celý závod kontroloval situaci – snad až na 45. kolo, kde se oba jezdci McLarenu vydali mimo trať. V případě Norrise se ale jednalo o drobný výlet.
Norris si dojel v prvním závodě pro letošní první vítězství a minimálně týden se bude moci pyšnit titulem lídr šampionátu.

Foto: McLaren
Pokračování 3 / 14
Max Verstappen
Vlastně to byl tradiční víkend Maxe Verstappena. Nebo jeden z těch tradičních scénářů z poslední doby.
V pátek to vypadalo, že Verstappen bude rád, když postoupí z Q1 (nadsázka), v sobotu si vyjel třetí místo, po startu byl druhý. A pak... Verstappen má prostě dost často i štěstí, ale ve F1 platí, že štěstí musíme jít naproti a to Verstappen umí. Bez chyby to tentokrát nebylo. Verstappen se v 17. kole dostal drobně mimo trať a propadl se zpět za Piastriho. Pokud by nedošlo k tomu, k čemu v závěru závodu došlo, dojel by patrně třetí.
V cíli závodu to bylo velmi těsné. Na Norrise ztratil jen 0,895 sekundy. Rozdíly ale samozřejmě ovlivnily výjezdy safety caru.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 4 / 14
George Russell
George Russell si dojel pro třetí místo, na které zadělal už v kvalifikaci. Jeho ideální kolo bylo dokonce rychlejší než Verstappenovo, ale nedokázal své nejlepší sektorové časy poskládat do jednoho kola – ono se to nepovedlo ani Verstappenovi, ale Russellovi ještě o něco méně.
Po většinu závodu byl za Verstappenem. Russell neměl na Verstappena a ani na McLaren. Pomohl mu dlouhý výlet Piastriho, díky kterému se dostal na stupně vítězů. O víkendu ale neudělal větší chybu a díky němu i skvělému nedělnímu výkonu Antonelliho si Mercedes z Melbourne odvezl stejný počet bodů jako McLaren.

Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 5 / 14
Andrea Kimi Antonelli
Antonellimu nevyšla kvalifikace. Kvůli údajně poškozenému vozu (po vlastní chybě) vypadl v první části. V samotném závodě ale dosáhl maxima.
Na začátku závodu bojoval s Hülkenbergem. Předjel ho, pak se roztočil, a tak ho musel předjet znovu. Jezdce Sauberu potkal i v boxech, za což dostal penalizaci, kterou ale po žádosti o přezkum sportovní komisaři zrušili.
Antonelli byl rozhodně „nováčkem závodu“. Přežil chaotický závod, ve kterém chybovali ostatní nováčci i zkušení matadoři a polepšil si o 12 míst. Uvidíme, jak mu to půjde v dalších závodech po startu z lepší než 16. pozice.

Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 6 / 14
Nico Hülkenberg
Hülkenberg vypadl v první části kvalifikace, což také znamenalo, že ho porazil kolega Bortoleto, který se do Q2 dostal. V závodě to ale byl jiný příběh.
Na začátku bojoval s Antonellim. Tým poté udělal vše správně, Hülkenberg těžil z odstoupení soupeřů a dostal se až na sedmé místo, které po posledním restartu udržel. Do cíle tak dovezl více bodů, než získal Sauber za celou loňskou sezónu!

Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 7 / 14
Alexander Albon
Interní souboj Albona a Sainze může patřit mezi ty nejzajímavější. V Austrálii to dopadlo podstatně lépe pro Albona, který získal v kvalifikaci šesté místo.
V závodě Sainz boural, Albon neudělal žádnou větší chybu. Nakonec z toho bylo páté místo a velmi důležité body pro Williams. Získal jich 10, vloni za celou sezónu 17.

Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 8 / 14
Poražení
Závod nedokončili Liam Lawson, Gabriel Bortoleto, Fernando Alonso, Carlos Sainz, Jack Doohan kvůli nehodě. Isac Hadjar do něj po nehodě v zahřívacím kolem ani neodstartoval.
Poražení
- Oscar Piastri
- Ferrari
- Júki Cunoda
- Liam Lawson
- Carlos Sainz
- Nováčci (kromě Antonelliho)
Pokračování 9 / 14
Oscar Piastri
Australan před víkendem prodloužil smlouvu s týmem, ačkoliv ta předešlá platila až do konce příštího roku. V kvalifikaci před domácímu fanoušky jen těsně nestačil na Landa Norrise. Na startu se před něj dostal Verstappen. V 17. kole ale Verstappen udělal drobnou chybu a Piastri tak byl znovu druhý. Ve 45. kole ale na mokré trati vyjely oba vozy McLarenu mimo trať. Piastri se po návratu roztočil, málem se srazil s Verstappenem a skončil na trávě. Z ní se ale dokázal dostat. V závěru předvedl pěkný manévr na Lewise Hamiltona. Dva body na domácí trati ale byly slabou útěchou.
Pokračování 10 / 14
Ferrari
Lewis Hamilton už ví, co to znamená závodit za Ferrari. V pátek vypadalo Ferrari silně, ale kvalifikaci bylo až čtvrté nejrychlejší za McLarenem, Mercedesem a Red Bullem (dle ideálních kol). Objevily se problémy s přehříváním pneumatik. Leclercovo sedmé místo bylo dokonce nejhorší startovní pozicí Ferrari (myšleno postavení rychlejšího z obou ferrari) v Melbourne od roku 2012.
Po startu jsme nebyli daleko od toho, aby byly palcové titulky v dnešním italském tisku ještě palcovější. Oba rudé vozy se totiž málem srazily.
Hamilton se sžíval s inženýrem, Leclerc přemýšlel o tom, kde se v jeho voze vzalo tolik vody a oba jeli pro solidní body, i když mimo stupně vítězů.
Pak ale začalo pršet a oba jezdci zůstali na trati déle. Není chybou Ferrari, že se rozhodlo riskovat – ačkoliv loterie s počasím (stavět dříve / vydržet na trati) obvykle nevychází. Chybou bylo, že Ferrari nechalo na trati oba jezdce. I ve světě rychlých vozů je dobré diverzifikovat! Jezdci Ferrari stavěli pro přechodné pneumatiky jako poslední společně s Cunodou.
Hamilton byl pak ještě v závěru závodu předjet Piastrim. Při manévru jako bonus přišel o bočnici předního křídla.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 11 / 14
Júki Cunoda
Vlastně k tomu není moc co dodat. Cunoda zajel do boxů ve stejném kole jako jezdci Ferrari. Než začalo pršet, bojoval právě s Leclercem, kterého dokonce v 43. kole překonal. Nakonec dojel mimo body.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 12 / 14
Liam Lawson
Týmový kolega je váš největší soupeř. V případě Red Bullu je ale situace poněkud specifická. Od týmového kolegy Maxe Verstappena se ani nečeká, že ho bude porážet nebo se mu vyrovná. Musí ale dovážet solidní body pro Pohár konstruktérů a ideálně také obírat o body soupeře.
Lawson letos nahradil Sergia Péreze. Tým mu dal přednost před Cunodou. První kvalifikace se mu ale nepovedla a v závodě boural. Tým tomu však šel naproti. V době, kdy se Lawson roztočil, byli kromě něj na hladkých pneumatikách už jen jezdci Ferrari, Cunoda a Ocon.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 13 / 14
Carlos Sainz
Na premiéru v barvách Williamsu bude chtít Sainz asi zapomenout.
Kvalifikace pro něj dopadla solidně. Dostal se do Q3, což u Williamsu možná čekal málokdo. Albon ho ale porazil, což se ovšem v prvním závodě nebo v prvních závodech dalo očekávat. Sainz řekl, že mu potrvá půl roku než se s vozem sžije.
Hned na začátku závodu ale Sainz boural za safety carem.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 14 / 14
Nováčci (kromě Antonelliho)
Pro nováčky to nebylo snadné. Melbourne není jednoduchá trať, jezdci před vstupem do F1 na ní obvykle nemají odjeto nic nebo málo (nyní se to ale zlepšilo, protože i tam jezdí F3/F2). Ale především pršelo a když prší a blízko je kačírek a zdi, máte problém...
Bearman v prvním tréninku boural, do druhého nenastoupil, ve třetím se roztočil, v kvalifikaci měl technický problém. Závod ale dokončil a získal tak alespoň cenné zkušenosti.
Hadjar boural v zaváděcím kole, což sám označil za trapné. V konečném důsledku je jedno, kdy a kde bouráte. Nehody za safety carem nebo v zaváděcím kole mohou vypadat trapně, ale dochází k nim v okamžiku, kdy jezdec nemá dostatečně zahřáté pneumatiky a brzdy.
Boural také Doohan, který si tak zapsal první malé mínus ve snaze o udržení sedačky.
Bortoleto až do roztočení předvedl v rámci víkendu poměrně solidní výkon. Při nehodě si poškodil zavěšení, které se ale zlomilo ještě před nárazem do zdi, takže bylo spíše příčinou než důsledkem. Mohlo jít o následek kontaktu s obrubníkem nebo roztočení se. Brazilec si také stěžoval na své brzdy.


Foto: Getty Images / Clive Mason, Mark Thompson