Po dlouhé koronavirové pauze, která trvala od 23. února, byla v belgickém Spa restartována sezona 2019/2020 světového vytrvalostního šampionátu FIA WEC. Lehce překvapivé vítězství získala v Ardenách posádka Toyoty #7.
Tovární prototypy Toyota TS050 Hybrid #7 a #8 nebyly pro šestihodinový závod ve Spa vzhledem k přísně nastavenému hendikepu za úspěch největšími favority na vítězství, v jejich prospěch však hrálo počasí.
Za silného deště odstartoval závod na belgickém okruhu za safety carem, po jehož zajetí zpět do boxů se vozy #8 a #7 rychle dostaly před Normana Nata, který do šestihodinovky startoval z pole position v kokpitu prototypu Rebellion R13 Gibson #1 bez hybridního pohonu.
Toyota #8 byla v Ardenách zpomalena hendikepem za úspěch na jedno kolo o 3,08 sekundy, Toyota #7, která vede šampionát, dokonce o 3,52 sekundy. Ve prospěch hybridních vozů na mokré trati však hrál pohon všech kol, kterému soukromé prototypy týmů Rebellion Racing a ByKolles v dešti nemohly konkurovat.
V první hodině závodu jel na čele Sébastien Buemi s Toyotou #8 před Mikem Conwayem v Toyotě #7, Švýcar ale vedení ztratil. Jeho Toyota #8 měla během první ze šesti hodin vytrvalostního podniku, jehož tradice sahá až do roku 1953, problémy s rekuperací energie v hybridním ústrojí. Z toho důvodu byl Buemi pomalejší při akceleraci a dovolil Conwayovi vybudovat rozhodující náskok sesterské Toyotě #7.
Britského pilota v kokpitu během dalšího průběhu závodu vystřídali ještě Kamuj Kobajaši a Jose Maria Lopez, kteří dokázali přečkat několik krizových okamžiků včetně návratu silného deště a safety caru na trať. Pro poslední stint se za volant opět vrátil Mike Conway, který dovezl Toyotu #7 na prvním místě do cíle s náskokem 34 sekund na sesterský prototyp #8 posádky Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima, Brendon Hartley.
Conway, Kobajaši a Lopez vyhráli v této sezoně už třetí závod a mají na svém kontě před posledními dvěma podniky v Le Mans a v Bahrajnu 137 bodů. Buemi, Nakadžima a Hartley 12 bodů ztrácejí.
Třetí místo ve Spa získali vítězové ze Šanghaje a z Austinu Gustavo Menezes, Norman Nato a Bruno Senna ze švýcarské privátní stáje Rebellion Racing. První jmenovaný americký pilot zajel na suché trati nejrychlejší kolo závodu 2:02.154. Rebelové mají nyní na kontě 106 bodů a zůstávají ve hře o titul mistrů světa. Ve zbývajících dvou závodech lze získat ještě 90 bodů.
Dominantní triumf i drama v LMP 2
Ve třídě LMP 2 se sobotní závod ve Spa týkal především nahánění dominantního prototypu Oreca 07 Gibson #22 týmu United Autosports, který získal pole position v páteční kvalifikaci.
Hrozbu pro britskou stáj, kterou spoluzaložil šéf McLarenu Zak Brown, představovaly především týmy Signatech Alpine a Racing Team Nederland, které spolu bojovaly převážně o druhé a třetí místo na stupních vítězů.
Souboj rozhodl osudový okamžik. Když seděl ve voze Alpine A470 #36 francouzský profesionál Thomas Laurent, tak Orecu holandské stáje pilotoval gentleman driver Frits van Eerd. Oba vozy současně ze dvou stran předjížděly v rychlé zatáčce Blanchimont pomalejší Ferrari ze třídy LMGTE - AM, van Eerd si po dokončení manévru nevšiml Laurenta po svém levém boku a vytlačil ho na mokrý trávník u trati.
Laurentův vůz následkem toho okamžitě ztratil grip a velkou rychlostí vletěl do bariéry z pneumatik. Zcela zničený protopy naštěstí mohl francouzský pilot opustit bez cizí pomoci a byl převezen do nemocnice k preventivnímu vyšetření. Podle televizních záběrů byl od nehody odvezen sanitkou jeden z traťových maršálů, který stál na svém postu blízko místa nehody.
Po restartu závodu si pro vítězství dojela posádka týmu United Autosports ve složení Paul di Resta, Phil Hanson, Filipe Albuquerque. Britský tým získal třetí vítězství v řadě a navýšil své vedení v šampionátu třídy LMP 2 před stájí Jackie Chan DC Racing.
Druhou příčku získali Nicolas Lapierre, Antonin Borga a Alexandre Coigny s Orecou švýcarské stáje Cool Racing, družina Fritse van Eerda, kterou kromě něj tvoří ještě Giedo van der Garde a Job van Uitert, obsadila místo třetí.
Porsche a Aston slaví v LMGTE - PRO
Třída LMGTE - PRO, která má ve WEC stejně jako královská kategorie LMP 1 status mistrovství světa, nabízela od zmoklého startu závodu těsné souboje všech tří účastnících se značek Ferrari, Aston Martin a Porsche.
S osychající tratí však začaly tovární vozy Ferrari 488 GTE EVO ztrácet na německou a britskou konkurenci a o triumf v závodě si to tak nakonec rozdaly voze Porsche a Aston Martin.
První vítězství sezony 2019/2020 po čtyřech druhých a jednom sedmém místě získali ve Spa vítězové páteční kvalifikace Michael Christensen a Kevin Estre s vozem Porsche 911 RSR-19 #92. V pořadí šampionátu se díky tomu dostali na druhé místo před jezdce Ferrari Jamese Calada a Alessandra Pier Guidiho.
Dánští lídři průběžného pořadí třídy LMGTE - PRO Marco Sorensen a Nicki Thiim z týmu Aston Martin Racing byli ve Spa druzí před týmovými kolegy domácím Maximem Martinem a Britem Alexem Lynnem.
Cena útěchy pro Ferrari v LMGTE - AM
Jediný úspěch zaznamenalo Ferrari a jeho tovární stáj AF Corse ve Spa ve třídě LMGTE - AM, kde zvítězil vůz 488 GTE EVO #83.
Jeho posádka Emmanuel Collard, Francois Perrodo, Nicklas Nielsen díky triumfu přetrhla sérii tří čtvrtých míst v řadě a zvýšila svůj náskok v čele jezdeckého pořadí kategorie před piloty britské stáje TF Sport Jonathanem Adamem, Charliem Eastwoodem a Salihem Yolucem.