Vítězem Velké ceny Austrálie a lídrem šampionátu se stal Kimi Räikkönen!

Lotusu a Räikkönenovi se i díky brilantní strategii podařilo přemoci Ferrari i Red Bull a společně si dojeli pro vítězství. Druhý dojel Alonso, třetí Vettel.
Vítězem Velké ceny Austrálie a lídrem šampionátu se stal Kimi Räikkönen!

A máme to za sebou. Sezona 2013 odstartovala tradiční Velkou cenou Austrálie. Konala se jako obvykle na okruhu v Melbourne, který je známý jako dějiště nesmírně napínavých, ale i chaotických závodů, ve kterých nebývá nouze o kolize a také občasný výjezd safety caru. Na okruhu Albert Park (obklopujícím stejnojmenné jezero) se závodí od roku 1996, měří 5 303 metrů a čítá 16 zatáček. Trať jako taková není nikterak převratně rychlá ani náročná na techniku, i tak je však pro jezdce velkou výzvou, a to mimo jiné i tím, že se nejedná o dráhu, která by se využívala po celý rok. Asfalt proto nepatří k těm nejpřilnavějším. Navíc bariéry se v mnoha místech nachází proklatě blízko dráhy, čímž se Melbourne podobá městskému okruhu. Australané formuli 1 milují, a tak fanoušci v ochozech umí vykouzlit příjemnou atmosféru.

Před závodem se spekulovalo o tom, že výraznou roli může hrát stejně jako v sobotní a nedělní kvalifikaci počasí. V kvalifikačních bojích byl nejúspěšnější Red Bull – Vettel na pole position, Webber druhý. Příjemně překvapil Mercedes – Lewis Hamilton se poprvé v barvách stříbrných šípů předvedl třetím místem. Do druhé řady se společně s ním postavil Felipe Massa, třetí řada patřila Fernandu Alonsovi a Nico Rosbergovi. Úvodní desítku na roštu doplnili Räikkönen, Grosjean, di Resta a Jenson Button. McLaren vůbec zažíval nepříliš vydařený vstup do sezony. Buttonův nový kolega Sergio Pérez nepostoupil z druhé části kvalifikace a na roštu stál na patnáctém místě.

Jaký tedy byl první závod sezony 2013? Startovalo se na suché trati (Nico Hülkenberg z boxové uličky), většina jezdců zvolila superměkkou směs pneumatik (výjimkami byli Sutil, Ricciardo, Pérez a Maldonado), kterou Pirelli pro závod zvolilo společně se střední směsí. Start se vůbec nevydařil Marku Webberovi, naopak výborně se odlepily oba vozy Ferrari. Vettel si v pohodě udržel vedení. Na konci prvního kola bylo pořadí na čele následující – Vettel, Massa, Alonso, Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Webber. Vypadalo to, že Hamiltonovi vůz na suchu příliš neseděl a zuby nehty se držel své pozice před Räikkönenem. Ve druhém kole již Fin pilota Mercedesu dokázal překonat. Technické problémy Hülkenberga se nepodařilo odstranit, a tak se mladý Němec stal prvním odstoupivším dnešní velké ceny.

Jenson Button brzy zajel do boxů pro přezutí na tvrdší směs. Jeho pneumatiky ze třetí části kvalifikace již byly téměř nepoužitelné, a tak se musel snažit probíjet se ze samotného konce pole. Brzy ho následoval také Mark Webber. Životnost superměkkých pneumatik není kdovíjaká. Vettel si stále držel první místo, nicméně Ferrari mu sekundovalo více než důstojně. Velice blízko byl také Räikkönen. Vettel v osmém kole ovšem rovněž zajel pro střední směs pneumatik. Zřejmě i v jeho případě červené pneu došly na konec své životnosti. O kolo později byl u mechaniků také Massa. Na trať se vrátil až za Vettelem, jehož náskok se mírně zvětšil.

Současně k mechanikům zamířili také Alonso s Räikkönenem, a to v kole číslo deset. Pořadí na špičce zůstalo tedy po první vlně zastávek v boxech neměnné. Virtuálně byl ve vedení závodu Vettel před Massou, Alonsem a Räikkönenem. Všichni se brzy prokousali přes pomale jedoucího Sergia Péreze, který stále čekal na svou první zastávku u mechaniků. Mezi posledními, kdo z bodovaných pozic zamířil do pitlane, byli piloti Mercedesu. Zdá se, že jsou letos jeho vozy vůči pneumatikám o poznání šetrnější než před rokem. V sedmnáctém kole kroužil na prvním místě navrátilec Adrian Sutil, neměl však na kontě ještě žádný pitstop. Hned za ním se pohybovala velká trojka Vettel, Massa, Alonso.

Ve dvacátém kole se Alonso vrátil do boxů a nasadil čerstvou sadu střední směsi. Vettel ho o kolo později napodobil. Společně s úřadujícím mistrem světa si nové pneu poručil také Sutil. A přineslo to velkou změnu! Vettel se nestihl na trať vrátit před Alonsem. Massa se rozhodl jinak a setrval na trati. Netrvalo to ale dlouho, čerstvou sadu pneumatik si převzal ve 24. kole. První byl rázem Kimi Räikkönen. Alonso na Vettela působil jako rudý hadr na býka a pilot Red Bullu s útokem na svého velkého rivala nechtěl čekat dlouho. Mezitím se Maldonado nedohrabal k mechanikům, zůstal uvězněn v kačírku. Oba dva se mezitím dotáhli na Rosberga. Toho ovšem zastihla sportovní tragédie. Svůj vůz pro technickou poruchu odstavil v páté zatáčce. Massovi nová sada pneu zřejmě úplně nesedla a propadl se za Sutila. V té době byly očekávány velmi slabé dešťové srážky. Tato situace nahrávala vedoucímu muži, kterým byl Räikkönen – v případě deště by mohl teoreticky jet na nižší počet zastávek. A dešťové kapky se vskutku ukázaly, a to již ve třicátém kole.

Krásný souboj předváděli Alonso s Hamiltonem, následně Hamilton silně probrzdil a zamířil k mechanikům. K Alonsovi se tak poměrně výrazně přiblížil Sebastian Vettel. Výborně se držel Adrian Sutil, který jel stále čtvrtý! Ze zmiňovaných několika kapek žádná průtrž mračen nebyla, a tak piloti mohli setrvat na slickách. Räikkönen byl ve 35. kole podruhé v boxech, na trať se vrátil na pátém místě. To už se ale u některých pilotů schylovalo již ke třetí vlně zastávek. Započal ji Felipe Massa. Vettel vzápětí udělal totéž. Alonso na sebe nenechal dlouho čekat a rovněž si nechal nazout čerstvou směs. Ve vedení byl opět Räikkönen, u kterého se spekulovalo o tom, že by už teoreticky nemusel znovu do boxů, čímž by jeho šance na vítězství skutečně rapidně vzrostly!

Ve třetím sektoru začal být mezitím asfalt opět mírně vlhký. Piloti museli mít oči na stopkách. Ricciardo, domácí pilot, který si chvíli držel dokonce nejrychlejší kolo závodu, byl nucen zajet do garáže kvůli nespecifikovaným potížím technického rázu. Räikkönenovi chvíli trvalo, než se prokousal před Sutila, nicméně poté již měl před sebou volnou dráhu a cesta za vítězstvím byla, samozřejmě v případě, že by Fina nezradily pneumatiky, téměř volná! Musel se však ubránit Alonsovi, jenž měl poměrně výrazně čerstvější pneumatiky. I přesto se však pilotu Lotusu dařilo Alonsovi mírně ujíždět!

Alonso již v závěru se svou ztrátou nemohl nic udělat. Po famózním výkonu tak zvítězil Kimi Räikkönen a stal se lídrem šampionátu. Na stupních vítězů ho doprovázeli Fernando Alonso společně se Sebastianem Vettelem. Zbytek bodů připadl Massovi, Hamiltonovi, Webberovi, Sutilovi, di Restovi, Buttonovi a Grosjeanovi. Šampionát jezdců má pochopitelně stejnou podobu jako výsledky dnešního závodu. 

Fotogalerie (140 obrázků)

GP Austrálie 2013 - neděle

Velká cena Austrálie - závod:

P. Jezdec Tým Kola Ztráta
1 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 58 vítěz
2 Fernando Alonso Ferrari 58 +12.4s
3 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 58 +22.3s
4 Felipe Massa Ferrari 58 +33.5s
5 Lewis Hamilton Mercedes 58 +45.5s
6 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 58 +46.8s
7 Adrian Sutil Force India-Mercedes 58 +65.0s
8 Paul di Resta Force India-Mercedes 58 +68.4s
9 Jenson Button McLaren-Mercedes 58 +81.6s
10 Romain Grosjean Lotus-Renault 58 +82.7s
11 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 58 +83.3s
12 Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 58 +83.8s
13 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 57 +1 kolo
14 Valtteri Bottas Williams-Renault 57 +1 kolo
15 Jules Bianchi Marussia-Cosworth 57 +1 kolo
16 Charles Pic Caterham-Renault 56 +2 kola
17 Max Chilton Marussia-Cosworth 56 +2 kola
18 Giedo van der Garde Caterham-Renault 56 +2 kola
- Daniel Ricciardo STR-Ferrari 39 +19 kol
- Nico Rosberg Mercedes 26 +32 kol
- Pastor Maldonado Williams-Renault 24 +34 kol
- Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 0 +58 kol
Další článek: Grosjean: Byla to pro mě jedna z nejsložitějších kvalifikací