Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images /

Foto: Getty Images /

 Foto: Getty Images / Peter Fox

Foto: Getty Images / Peter Fox

 Foto: Getty Images / Peter Fox

Foto: Getty Images / Peter Fox

 Foto: Getty Images / Peter Fox

Foto: Getty Images / Peter Fox

Sergio Pérez se svatozáří během tréninku na GP Japonska. Foto: Getty Images / Clive Rose

Sergio Pérez se svatozáří během tréninku na GP Japonska. Foto: Getty Images / Clive Rose

Daniil Kvjat, trénink na GP USA Foto: Getty Images / Peter Fox

Daniil Kvjat, trénink na GP USA Foto: Getty Images / Peter Fox

 Foto: Getty Images / Mark Thompson
 Foto: Getty Images / Mark Thompson
 Foto: Getty Images / Mark Thompson
 Foto: Getty Images / Mark Thompson
11
Fotogalerie

Vítejte v éře svatozáře. Co přinese letošní sezóna?

Rok 2018 nepřináší tak velké změny technických pravidel, jako tomu bylo v roce 2017.

Asi největšími změnami v oblasti technických pravidel bude povinné zavedení svatozáře a také konec T-křídel a žraločích ploutví. Povolený počet komponent pohonné jednotky klesá:

  • na tři: spalovací motor, MGU-H, turbo
  • na dvě: MGU-K, řídicí elektronika, baterie 

Svatozář

Svatozář mohou týmy odebírat od tří firem z Velké Británie, Německa a Itálie. Cena se pohybuje od 15 tisíc euro.

Kromě designu má svatozář vliv také na výkon auta. Aerodynamický vliv bude minimální a týmy už v testech v Abú Dhabí zkoušely nejrůznější křidélka, kterými by svatozář využily ke zlepšení proudění vzduchu a přítlaku. Povrch svatozáře bude nepochybně také využit pro reklamy sponzorů. 

Hlavní vliv je ale v oblasti hmotnosti. Svatozář jako taková má hmotnost asi 9 až 10 kg, ale musí být samozřejmě dobře upevněna, což se postará o dalších 6 kg. Eric Boullier to komentoval slovy, že je to těžké jako mrtvý osel (což se prý ve francouzštině tak říká).

Už v roce 2017 se minimální hmotnost zvýšila ze 702 kg na 728 kg kvůli širším vozům a větším pneumatikám. V navýšení už tehdy bylo počítáno se svatozáří, takže v letošním roce se minimální hmotnost zvýší jen o 6 kg na 734 kg.

21 závodů 

Letošní sezóna má 21 závodů. Vracíme se do Německa a Francie. Z kalendáře naopak vypadla Malajsie. Na přelomu června a července nás poprvé v historii čekají tři závodní víkendy po sobě. 

Čekání na poslední jméno

Známe jména 19 jezdců. Poslední volná sedačka zbývá u Williamsu. Ještě na začátku prosince to vypadalo na jeden z největších návratů v historii formule 1. Robert Kubica se ale podle nejnovějších spekulací návratu do F1 nedočká a favoritem je Sergej Sirotkin. 

Na co budeme letos zvědaví

Papírově bychom měli mít letos ještě napínavější a zajímavější sezónu. Do hry o tituly se kromě Mercedesu a Ferrari chce zapojit také Red Bull, který vloni nezačal sezónu nejlépe, ale na konci měl hodně dobrý vůz.

Jak už to tak chodí, žádný tým nemá v plánu se zhoršit. Velké zlepšení bychom měli očekávat u McLarenu, který přechází na motory Renault. Také tovární tým francouzské automobilky by se měl zlepšit. Force India to bude mít s obhajobou čtvrtého místa těžké a otazníky visí nad Williamsem. 

Klíčové otázky letošní sezóny

Na trati

  • Kdo získá tituly?
  • Dokáže McLaren získat stupně vítězů nebo vyhrát? Dokáže porazit Red Bull se stejným motorem?
  • Vyhraje poprvé po pěti letech závod někdo jiný než Mercedes, Red Bull nebo Ferrari? 
  • Jak se moc se zlepší Sauber s novou pohonnou jednotkou Ferrari a pod partnerstvím s Alfou Romeo?
  • Jaká bude výkonnost Toro Rosso s pohonnými jednotkami Honda?
  • Kolik letos uvidíme penalizací za překročení počtu komponent pohonné jednotky? 
  • Jaká bude spolehlivost jednotlivých výrobců?
  • Získá Marcus Ericsson první body od GP Itálie 2015?
  • Jak si povede Charles Leclerc?

Mimo trať 

  • Zůstane Kimi Räikkönen u Ferrari v roce 2019?
  • Prodlouží Daniel Ricciardo s Red Bullem? 
  • Oznámí Renault ukončení dodávek pohonných jednotek Red Bullu ke konci roku 2018 a přejde Red Bull k Hondě? 
  • Dohodne se Ferrari s Liberty Media nebo bude nadále hrozit odchodem z F1?
  • Vybere Liberty Media poprvé (staro)novou destinaci pro pořádání závodu? 

Foto: Getty Images / Mark Thompson 

Doporučujeme

Články odjinud