Vítejte v éře svatozáře. Co přinese letošní sezóna?

Rok 2018 nepřináší tak velké změny technických pravidel, jako tomu bylo v roce 2017.

Asi největšími změnami v oblasti technických pravidel bude povinné zavedení svatozáře a také konec T-křídel a žraločích ploutví. Povolený počet komponent pohonné jednotky klesá:

  • na tři: spalovací motor, MGU-H, turbo
  • na dvě: MGU-K, řídicí elektronika, baterie 
FIA změnila pravidla: penalizace budou zase o něco složitější

FIA změnila pravidla: penalizace budou zase o něco složitější

Svatozář

Svatozář mohou týmy odebírat od tří firem z Velké Británie, Německa a Itálie. Cena se pohybuje od 15 tisíc euro.

Kromě designu má svatozář vliv také na výkon auta. Aerodynamický vliv bude minimální a týmy už v testech v Abú Dhabí zkoušely nejrůznější křidélka, kterými by svatozář využily ke zlepšení proudění vzduchu a přítlaku. Povrch svatozáře bude nepochybně také využit pro reklamy sponzorů. 

Lídr šampionátu by mohl mít svatozář ve speciální barvě, navrhuje Todt

Lídr šampionátu by mohl mít svatozář ve speciální barvě, navrhuje Todt

Hlavní vliv je ale v oblasti hmotnosti. Svatozář jako taková má hmotnost asi 9 až 10 kg, ale musí být samozřejmě dobře upevněna, což se postará o dalších 6 kg. Eric Boullier to komentoval slovy, že je to těžké jako mrtvý osel (což se prý ve francouzštině tak říká).

Anorexie ve F1? Každé sousto bude kvůli svatozáři problém

Anorexie ve F1? Každé sousto bude kvůli svatozáři problém

Už v roce 2017 se minimální hmotnost zvýšila ze 702 kg na 728 kg kvůli širším vozům a větším pneumatikám. V navýšení už tehdy bylo počítáno se svatozáří, takže v letošním roce se minimální hmotnost zvýší jen o 6 kg na 734 kg.

21 závodů 

Letošní sezóna má 21 závodů. Vracíme se do Německa a Francie. Z kalendáře naopak vypadla Malajsie. Na přelomu června a července nás poprvé v historii čekají tři závodní víkendy po sobě. 

Kalendář F1 2018

Kalendář F1 2018

Čekání na poslední jméno

Známe jména 19 jezdců. Poslední volná sedačka zbývá u Williamsu. Ještě na začátku prosince to vypadalo na jeden z největších návratů v historii formule 1. Robert Kubica se ale podle nejnovějších spekulací návratu do F1 nedočká a favoritem je Sergej Sirotkin. 

Na co budeme letos zvědaví

Papírově bychom měli mít letos ještě napínavější a zajímavější sezónu. Do hry o tituly se kromě Mercedesu a Ferrari chce zapojit také Red Bull, který vloni nezačal sezónu nejlépe, ale na konci měl hodně dobrý vůz.

Jak už to tak chodí, žádný tým nemá v plánu se zhoršit. Velké zlepšení bychom měli očekávat u McLarenu, který přechází na motory Renault. Také tovární tým francouzské automobilky by se měl zlepšit. Force India to bude mít s obhajobou čtvrtého místa těžké a otazníky visí nad Williamsem. 

Klíčové otázky letošní sezóny

Na trati

  • Kdo získá tituly?
  • Dokáže McLaren získat stupně vítězů nebo vyhrát? Dokáže porazit Red Bull se stejným motorem?
  • Vyhraje poprvé po pěti letech závod někdo jiný než Mercedes, Red Bull nebo Ferrari? 
  • Jak se moc se zlepší Sauber s novou pohonnou jednotkou Ferrari a pod partnerstvím s Alfou Romeo?
  • Jaká bude výkonnost Toro Rosso s pohonnými jednotkami Honda?
  • Kolik letos uvidíme penalizací za překročení počtu komponent pohonné jednotky? 
  • Jaká bude spolehlivost jednotlivých výrobců?
  • Získá Marcus Ericsson první body od GP Itálie 2015?
  • Jak si povede Charles Leclerc?

Mimo trať 

  • Zůstane Kimi Räikkönen u Ferrari v roce 2019?
  • Prodlouží Daniel Ricciardo s Red Bullem? 
  • Oznámí Renault ukončení dodávek pohonných jednotek Red Bullu ke konci roku 2018 a přejde Red Bull k Hondě? 
  • Dohodne se Ferrari s Liberty Media nebo bude nadále hrozit odchodem z F1?
  • Vybere Liberty Media poprvé (staro)novou destinaci pro pořádání závodu? 

Foto: Getty Images / Mark Thompson 

Diskuze (40) Další článek: Hamilton maže příspěvky také na Twitteru
19. června | Ještě jsem nezačali ve Francii a už tu máme alokaci pneumatik pro Rakousko... odkaz
18. června | Podle Helmuta Marka není v současné době sedačka Hartleyho v ohrožení.
16. června | Ve Spa prodloužili smlouvu o další tři roky.
15. června | Před 25 lety zemřel James Hunt.
14. června | Hyperměkká bude i v Rusku. Kromě toho Pirelli nominuje ultraměkkou a měkkou... superměkkou tedy vynechá.

GP Francie 2018

Pátek 22. června 2018
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 23. června 2018
3. trénink 13.00–14.00
Kvalifikace 16.00–17.00
Neděle 24. června 2018
Závod 16.10