Villeneuve: Omezení komunikace je dětinské

Kanaďan by ji buď zcela povolil, nebo zcela zakázal.
Villeneuve: Omezení komunikace je dětinské

Formule 1 se zavedením pravidla omezujícího rádiovou komunikaci dostala do směšné situace, takový je názor mistra světa z roku 1997 Jacquese Villeneuvea.

FIA se rozhodla pomocí článku 27.1 sportovních regulí omezit tok některých informací, kvůli kterým závodníci před fanoušky působili jako loutky ovládané z boxové zdi. Mnohem přísněji tak dohlíží na znění, které říká, že „závodník musí vůz řídit sám a bez pomoci“.

Velká cena Evropy v Baku však odhalila úskalí tohoto nařízení, když se Lewis Hamilton ocitl na trati s motorem ve špatném režimu. Jelikož mu tým nesměl sdělit, jak problém napravit, trvalo obhájci titulu dlouhých 12 kol, než měl k dispozici znovu plný výkon. Nemohl se tak již zapojit do bitvy o vedoucí pozice.

„Tohle nové pravidlo se mi nelíbí,“ řekl na adresu regule Villeneuve. „Buď to rádio povolite, nebo ho zakažte, nemůžete mít něco mezi, kdy můžete říkat jedno, ale nesmíte říkat druhé, to je směšné.

Ty zprávy, které jsme během závodu slyšeli, byly dětinské. Musíte se prostě rozhodnout, buď to povolíte, nebo to zakážete. Nedělejte něco napůl, protože to nefunguje.“

Omezení rádiové komunikace: Wolff volá po změně

Omezení rádiové komunikace: Wolff volá po změně

Villeneuve se se svojí kritikou pustil také do systému DRS, kvůli kterému bylo předjíždění na dlouhé hlavní rovince v Baku podle něj příliš snadné.

„Místo toho, aby byla nějaká akce, máme DRS,“ řekl. „OK, předjíždí se, ale postrádá to nějakou přípravu, že by si jezdec ten manévr chystal. A příští rok stále DRS budeme mít.

Je to zvláštní, protože s vozy pro příští rok se budete moci lépe za někým vyvézt, takže DRS nebude potřeba. Ale pořád máme pneumatiky Pirelli, které nemají rády agresivní jízdu. Jakmile se tedy jezdec dostane do provozu, zničí si gumy a pak je to těžké.

Jezdci musí všechno šetřit, musí šetřit motor, šetřit pneumatiky, šetřit palivo, takže se vlastně k útoku ani nedostanou.

Zbavit se DRS by dost pomohlo, protože pak by to jezdce nutilo na DRS nespoléhat. Vidíte, že se někteří ani nebrání, protože to nemá smysl.“

Foto: Getty Images / Jonathan Ferrey

Další článek: FIA odmění slušné jezdce

10:33 | Kevin Magnussen by mohl zamířit do americké IMSA...
10:03 | Sportovní ředitel Red Bullu Jonathan Wheatley měl před závodním víkendem v Bahrajnu pozitivní test na COVID-19.
9:07 | Robert Kubica zítra v prvním tréninku nahradí Räikkönena
25. listopadu | Toto Wolff neočekává, že Hamilton podepíše novou smlouvu před koncem sezóny.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10