Víkend v Abú Zabí rozhodne o klíčové budoucnosti FOTA

"Vznikla podezření, podle kterých některé týmy dohodu nedodržují. Týmy si jednoduše přestaly věřit."

Velká cena Abú Zabí vozů formule 1. Její vítěz bude důležitý, podobně jako vítěz každé velké ceny, ale o titulu mistra světa je již rozhodnuto. Jak mezi jezdci, tak mezi týmy. Závod ve Spojených arabských emirátech ale bude důležitý událostmi v pozadí. Asociace týmů formule 1 (FOTA) bude de facto rozhodovat o své budoucnosti. FOTA, která před dvěma lety hrála klíčovou roli v záchraně formule 1 takové, jakou ji známe dnes.

Ve formuli 1 jsou klíčové tři instituce: držitel komerčních práv na formuli 1, který je získal pochybnou smlouvou na sto let od (druhé důležité instituce) Mezinárodní automobilové federace (FIA), pořadatelem šampionátu. Třetí institucí, byť lehce virtuální, jsou týmy. FOTA jako taková má sílu do té míry, pokud dokáže držet pohromadě. Smlouvy a účastnické podmínky jsou dány ve vztahu k jednotlivým týmům F1, ne k FOTA jako celku, který nemá žádný právně-smluvní základ.

Fenomén, který před nedávnem šampionát ohrozil, byla eskalace nákladů. Hrozbu umocnila finanční krize, která rozevřela nůžky mezi tím, co je potřeba pro úspěch ve formuli 1, a co si jednotlivé týmy mohou dovolit. Automobilky, které využívaly formule 1 jako propagační platformy (BMW, Honda, Toyota) spíše než prostředí, ve kterém je potřeba zajistit živobytí (Williams), ze dne na den soutěž na základě rozhodnutí statutárních orgánů soutěž z ničeho nic opustily, čímž jen potvrdily slova bývalého prezidenta FIA Maxe Mosleyho o tom, že automobilky nemají žádný zájem na rozvoji F1, chtějí na ní jen parazitovat. Vyhlásil jim válku, která vyústila v odchod automobilek a také odchod samotného Maxe Mosleyho. Přinesla ale klíčovou Dohodu o omezení nákladů (RRA – Resource Restriction Agreement), kterou se pod váhou těžkých pokut zavázaly týmy F1 řídit. Jenomže když vám ubude nepřítel, začnete si podprahově hledat jiného.

Vznikla podezření, podle kterých některé týmy dohodu nedodržují. Ta nebyla doposud potvrzena, ale byla natolik silná, že ohrozila jednotu FOTA. Týmy si jednoduše přestaly věřit. Jejich situace není jednoduchá: zájmy týmů typu Ferrari jsou hodně odlišné od zájmů týmů typu Hispania Racing, který shodou okolnosti prohlásil, že pro něj členství ve FOTA nemá význam a z asociace vystoupil. Dohoda o omezení nákladů je klíčovým důvodem existence FOTA. První verze RRA, která vznikla před dvěma lety, přirozeně obsahuje nedostatky, jako je například možné využití zdrojů partnerského týmu. Například McLaren technologicky podporuje tým Force India – využitím aktivit malého týmu může silný tým získat výhodu oproti jiným a virtuálně se přehoupnout přes limity dané RRA, ačkoli formálně dohody dodržuje.

Tyto a další elementy je potřeba v nové verzi RRA doladit. Pokud se to nepovede, představitelé Ferrari, nejvlivnějšího týmu v celé soutěži, hovoří o tom, že v takovém případě nemá existence FOTA smysl. To by mělo za následek oslabení její role a přesun těžiště zájmů směrem k FIA a držiteli komerčních práv. Jejich obsahem je zejména profit, který má negativní vliv na atraktivitu soutěže, za níž FOTA v posledních dvou letech bojuje.

Vytvoření FOTA zachránilo soutěž v tom smyslu, že dokázalo ponížit náklady týmů o mnoho desítek procent. Znovuvytvořily tak smysl existence tradičních stájí nepodporovaných automobilkami, jako je například Sauber, který na pospas osudu nechala mnichovská továrna BMW, nebo Williams, jehož existence na platformě F1 stojí. Už se nepodařilo zachránit týmy jako Arrows, Prost nebo Minardi. Ale podařilo se otevřít dveře novým nadějím v podobě Teamu Lotus (v příštím roce ponese název Team Caterham), Virgin Racing (v roce 2012 adoptuje jméno ruské automobilky Marussia), anebo Hispania Racing, která nadále osciluje na pokraji existence.

Jasně že v Abú Zabí o nadcházejícím víkendu půjde o to, kdo se postříká šampaňským na konci závodu, ale pozornost ekonomického světa se bude soustředit na zákulisní jednání, která budou před objektivy kamer náležitě skryta.

Další článek: Ferrari upravilo přední křídlo, aby se neopakovaly Massovy problémy

14:06 | Sebastian Vettel dává do aukce "duhovou" helmu, kterou měl v Turecku. Dražba začne na jeho webu po závodě. Má jít o jedinou Vettelovu helmu z doby u Ferrari, která se dostane do soukromých rukou.
10:01 | Před 45 lety zemřel společně s pěti dalšími členy svého týmu při letecké nehodě Graham Hill. Vraceli se z testu na okruhu Paula Ricarda. Hill byl prvním a je stále jediným držitelem trojité koruny.
17:30 | McLaren potvrdil, že Sainze vyřadil problém se zadními brzdami.
28. listopadu | Alex Albon po včerejší nehodě mění šasi.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink Verstappen (1:28.355)
Kvalifikace Hamilton (1:27.264)
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10