"Vznikla podezření, podle kterých některé týmy dohodu nedodržují. Týmy si jednoduše přestaly věřit."
Velká cena Abú Zabí vozů formule 1. Její vítěz bude
důležitý, podobně jako vítěz každé velké ceny, ale o titulu mistra světa je již
rozhodnuto. Jak mezi jezdci, tak mezi týmy. Závod ve Spojených arabských
emirátech ale bude důležitý událostmi v pozadí. Asociace týmů formule 1
(FOTA) bude de facto rozhodovat o své budoucnosti. FOTA, která před dvěma lety
hrála klíčovou roli v záchraně formule 1 takové, jakou ji známe dnes.
Ve formuli 1 jsou klíčové tři instituce: držitel komerčních
práv na formuli 1, který je získal pochybnou smlouvou na sto let od (druhé
důležité instituce) Mezinárodní automobilové federace (FIA), pořadatelem šampionátu.
Třetí institucí, byť lehce virtuální, jsou týmy. FOTA jako taková má sílu do té
míry, pokud dokáže držet pohromadě. Smlouvy a účastnické podmínky jsou dány ve
vztahu k jednotlivým týmům F1, ne k FOTA jako celku, který nemá žádný
právně-smluvní základ.
Fenomén, který před nedávnem šampionát ohrozil, byla
eskalace nákladů. Hrozbu umocnila finanční krize, která rozevřela nůžky mezi
tím, co je potřeba pro úspěch ve formuli 1, a co si jednotlivé týmy mohou
dovolit. Automobilky, které využívaly formule 1 jako propagační platformy (BMW,
Honda, Toyota) spíše než prostředí, ve kterém je potřeba zajistit živobytí (Williams),
ze dne na den soutěž na základě rozhodnutí statutárních orgánů soutěž z ničeho
nic opustily, čímž jen potvrdily slova bývalého prezidenta FIA Maxe Mosleyho o
tom, že automobilky nemají žádný zájem na rozvoji F1, chtějí na ní jen
parazitovat. Vyhlásil jim válku, která vyústila v odchod automobilek a také
odchod samotného Maxe Mosleyho. Přinesla ale klíčovou Dohodu o omezení nákladů
(RRA – Resource Restriction Agreement), kterou se pod váhou těžkých pokut
zavázaly týmy F1 řídit. Jenomže když vám ubude nepřítel, začnete si podprahově
hledat jiného.
Vznikla podezření, podle kterých některé týmy dohodu
nedodržují. Ta nebyla doposud potvrzena, ale byla natolik silná, že ohrozila
jednotu FOTA. Týmy si jednoduše přestaly věřit. Jejich situace není jednoduchá:
zájmy týmů typu Ferrari jsou hodně odlišné od zájmů týmů typu Hispania Racing,
který shodou okolnosti prohlásil, že pro něj členství ve FOTA nemá význam a z asociace
vystoupil. Dohoda o omezení nákladů je klíčovým důvodem existence FOTA. První
verze RRA, která vznikla před dvěma lety, přirozeně obsahuje nedostatky, jako je
například možné využití zdrojů partnerského týmu. Například McLaren
technologicky podporuje tým Force India – využitím aktivit malého týmu může
silný tým získat výhodu oproti jiným a virtuálně se přehoupnout přes limity
dané RRA, ačkoli formálně dohody dodržuje.
Tyto a další elementy je potřeba v nové verzi RRA
doladit. Pokud se to nepovede, představitelé Ferrari, nejvlivnějšího týmu v celé
soutěži, hovoří o tom, že v takovém případě nemá existence FOTA smysl. To
by mělo za následek oslabení její role a přesun těžiště zájmů směrem k FIA
a držiteli komerčních práv. Jejich obsahem je zejména profit, který má
negativní vliv na atraktivitu soutěže, za níž FOTA v posledních dvou
letech bojuje.
Vytvoření FOTA zachránilo soutěž v tom smyslu, že
dokázalo ponížit náklady týmů o mnoho desítek procent. Znovuvytvořily tak smysl
existence tradičních stájí nepodporovaných automobilkami, jako je například Sauber,
který na pospas osudu nechala mnichovská továrna BMW, nebo Williams, jehož
existence na platformě F1 stojí. Už se nepodařilo zachránit týmy jako Arrows,
Prost nebo Minardi. Ale podařilo se otevřít dveře novým nadějím v podobě Teamu
Lotus (v příštím roce ponese název Team Caterham), Virgin Racing (v roce 2012
adoptuje jméno ruské automobilky Marussia), anebo Hispania Racing, která nadále
osciluje na pokraji existence.
Jasně že v Abú Zabí o nadcházejícím víkendu půjde o to,
kdo se postříká šampaňským na konci závodu, ale pozornost ekonomického světa se
bude soustředit na zákulisní jednání, která budou před objektivy kamer náležitě
skryta.