Případ penalizace Sebastiana Vettela v německé Grand Prix připomněl, proč FIA pracuje na změnách v systému trestů.
Na začátku července prozradil nestálý steward Derek Warwick, že Mezinárodní automobilová federace pracuje na změnách v trestech pro jezdce. Hlavním důvodem je, že je současný systém neflexibilní a škála trestů malá, takže se ne vždy najde ten vhodný.
A přesně tento případ nastal v Německu, když si Vettel pomohl při předjíždění Buttona vyjetím mimo trať ve Spitzkehre. Po závodě stewardi připočetli 20 sekund k jeho výslednému času, čímž ho odsunuli z druhého na páté místo a připravili o osm mistrovských bodů.
"Ten trest byl velmi tvrdý," uznal ředitel závodu Charlie Whiting v rozhovoru pro Auto Motor und Sport. "Ale bohužel v současnosti nemáme na výběr. Kdyby k tomu incidentu došlo dříve v závodě, Vettel by dostal trest průjezdu boxy. Pokud ho nemůže absolvovat v závodě, automaticky se k jeho času přičte 20 sekund."
Pravidla jsou v tomto ohledu skutečně velmi jasná a stewardi neměli při volbě trestu na výběr. Nemohli ani přimhouřit oči nad tím, že Vettel při předjíždění opustil trať, protože i v tomto ohledu jsou pravidla jasná, a navíc po incidentu z Bahrajnu mezi Rosbergem a Hamiltonem FIA poslala týmům jasnou výstrahu, že ve všech dalších případech bude takové jednání nemilosrdně trestat. Pilot McLarenu tehdy také využil prostor vedle trati při předjetí soupeře z Mercedesu.
Podle Whitinga by v případě Vettela byl přiměřenější například pětisekundový trest. Proto FIA pracuje na změnách systému penalizací, aby měli stewardi větší výběr v závislosti na závažnosti prohřešku. Změny ale můžeme očekávat nejdříve v příštím roce.
Nutno ovšem dodat, že se Vettel mohl trestu velmi snadno vyhnout sám. Musel vědět, že se ocitl mimo trať, takže by mu stačilo pustit Buttona zpět před sebe a pokusit se o předjetí znovu později.