Vettelův trest byl příliš přísný, uznal Whiting. Jiný ale dostat nemohl

Případ penalizace Sebastiana Vettela v německé Grand Prix připomněl, proč FIA pracuje na změnách v systému trestů.
Vettelův trest byl příliš přísný, uznal Whiting. Jiný ale dostat nemohl

Na začátku července prozradil nestálý steward Derek Warwick, že Mezinárodní automobilová federace pracuje na změnách v trestech pro jezdce. Hlavním důvodem je, že je současný systém neflexibilní a škála trestů malá, takže se ne vždy najde ten vhodný.

A přesně tento případ nastal v Německu, když si Vettel pomohl při předjíždění Buttona vyjetím mimo trať ve Spitzkehre. Po závodě stewardi připočetli 20 sekund k jeho výslednému času, čímž ho odsunuli z druhého na páté místo a připravili o osm mistrovských bodů.

"Ten trest byl velmi tvrdý," uznal ředitel závodu Charlie Whiting v rozhovoru pro Auto Motor und Sport. "Ale bohužel v současnosti nemáme na výběr. Kdyby k tomu incidentu došlo dříve v závodě, Vettel by dostal trest průjezdu boxy. Pokud ho nemůže absolvovat v závodě, automaticky se k jeho času přičte 20 sekund."

Pravidla jsou v tomto ohledu skutečně velmi jasná a stewardi neměli při volbě trestu na výběr. Nemohli ani přimhouřit oči nad tím, že Vettel při předjíždění opustil trať, protože i v tomto ohledu jsou pravidla jasná, a navíc po incidentu z Bahrajnu mezi Rosbergem a Hamiltonem FIA poslala týmům jasnou výstrahu, že ve všech dalších případech bude takové jednání nemilosrdně trestat. Pilot McLarenu tehdy také využil prostor vedle trati při předjetí soupeře z Mercedesu.

Podle Whitinga by v případě Vettela byl přiměřenější například pětisekundový trest. Proto FIA pracuje na změnách systému penalizací, aby měli stewardi větší výběr v závislosti na závažnosti prohřešku. Změny ale můžeme očekávat nejdříve v příštím roce.

Nutno ovšem dodat, že se Vettel mohl trestu velmi snadno vyhnout sám. Musel vědět, že se ocitl mimo trať, takže by mu stačilo pustit Buttona zpět před sebe a pokusit se o předjetí znovu později.

Další článek: McLaren posunul o další setinu rekord při výměně kol

14:33 | Zak Brown má důvod k oslavě. Jeho United Autosports vyhrál 24h Le Mans v kategorii LMP2.
10:43 | 45. narozeniny dnes slaví bývalý jezdec Williamsu či McLarenu a dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya... toho času v Le Mans.
19. září | FIA chce udělat "co bude v jejích silách", aby termín Le Mans v příštím roce nekolidoval se závodem F1.
16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10