Alonso díky druhému místu zabránil Red Bullu v zisku doublu. Pořadí v šampionátu na prvních dvou místech tak nabývá stále jasnějších kontur.
Okruh Monza není potřeba dlouze představovat. Jedná se o ikonickou trať, která je s formulí 1 spojena po celou dobu její historie. Posvátné místo pro tifosi, kteří tu rok co rok entusiasticky podporují Scuderii Ferrari. Monza je s náskokem vůbec nejrychlejší tratí v kalendáři. I z tohoto důvodu zdejší závody bývají nejkratšími v roce, co se času týče. Dnešní přiškrcené osmiválce sice monoposty nedokážou hnát do tak extrémních rychlostí jako před lety, maximální rychlost vozů se však přesto pohybuje kolem 340 km/h. Vzhledem k extrémní charakteristice okruhu nebylo žádným překvapením, že Pirelli pro Velkou cenu Itálie nominovalo dvě nejtvrdší směsi ze svého portfolia, a to oranžovou tvrdou a bílou středně tvrdou. Čekalo se, že dominovat bude strategie pouze jedné zastávky v boxech.
Kvalifikace proběhla za krásného slunečného počasí. Fanoušci Ferrari a odpůrci Red Bullu, potažmo Sebastiana Vettela, však neměli příliš mnoho důvodů k radosti. Vettel totiž s přehledem získal pole position. Fakt, že Řed Bull v současnosti disponuje nejlepším autem i na okruzích, kde se jezdí s nízkým přítlakem, potvrdil také Mark Webber, jenž obsadil druhé místo na roštu. Senzačně třetí byl Nico Hülkenberg ze Sauberu. Felipe Massa byl v kvalifikaci rychlejší než Alonso a na startu byl čtvrtý. Třetí řada patřila Alonsovi a Rosbergovi. Sedmý startoval budoucí pilot Red Bullu Daniel Ricciardo. Zbytek první desítky měl složení Sergio Pérez, Jenson Button (McLaren v Monze slaví rovných padesát let existence) a Jean-Éric Vergne. Zklamáním byl kvalifikační výsledek Lotusu (Räikkönen 11., Grosjean 13.) a Lewise Hamiltona (12. místo).
Na Monze jsme dlouhodobě zvyklí spíše na příjemně slunečné počasí. Předpovědi pro neděli však podávaly alarmující zprávy, podle kterých by v průběhu závodu mělo pršet. Nedlouho před začátkem závodu se na trať začaly snášet první dešťové kapky. Déšť po chvilce ustál a schylovalo se ke startu na hladkých pneumatikách. Nebezpečí deště však nebylo zažehnáno. Nad parkem kolem Monzy se vznášela tmavá mračna plná vody.
Start byl extrémně hektický. Vettel si sice i za cenu probrzdění pohlídal vedení, ale výborně odstartovaly vozy ferrari. Massa brzy poskočil na druhé místo, Alonso na čtvrté. Kousek za nimi ovšem létaly vzduchem části monopostů. Na jednu z kolizí doplatil Paul di Resta. Pořadí na konci prvního kola bylo Vettel, Massa, Webber, Alonso, Hülkenberg, Rosberg, Ricciardo, Pérez, Vergne a Hamilton. Kimi Räikkönen na konci prvního kola zajel do boxů pro nutné opravy.
Vettel se postupně snažil o svou klasickou taktiku a postupně se snažil budovat si náskok. To se mu ostatně dařilo. Alonso se snažil, seč mu síly stačily, a brzy po ostrém souboji předjel Marka Webbera. Při manévru z Webberova vozu odlétl kousek karbonu. V osmém kole se Alonso podle očekávání dostal před Massu, který svému kolegovi s předjížděním nečinil žádné problémy. Alonso potřeboval jet co nejrychleji, neboť hrozilo, že Vettel si vybuduje náskok, jenž by už prakticky nebylo možné stáhnout.
Vypjaté souboje na konci první desítky sváděli piloti Toro Rosso a Mercedesu. V desátém kole režie závodu rozhodla, že incident mezi Grosjeanem a di Restou bude prošetřován po závodě. Hamilton od týmu získal nepotěšující zprávu, podle které jedno z jeho kol postihl pomalý defekt. Musel tak uspíšit svou plánovanou zastávku v boxech. Webberovi se přestávalo za Massou líbit a začal na Brazilce vyvíjet tlak. V patnáctém kole skončily naděje pro Jeana-Érica Vergne, pro něhož tak kvůli technickým problémům skončila dobře rozjetá Velká cena Itálie předčasně.
Na prvních dvou místech bylo jasno. Vettel měl před Alonsem náskok necelých sedm sekund, pilot Ferrari se o svou pozici rovněž nemusel bezprostředně bát. Se snižující se hmotností spojenou se spotřebováváním paliva si Vettel brzy vyžádal přenastavení předního křídla. K tomu samozřejmě došlo při zastávce v boxech. První z plánovaných zastávek přišla ve 21. kole – přezouvací závody započal Romain Grosjean.
Lídr závodu Sebastian Vettel zajel k mechanikům ve 23. kole. Totéž o několik okamžiků později provedl také Webber. Red Bull dokázal oba piloty obsloužit v rozpětí několika vteřin. Massa doplatil na pozdější zastávku a zpět na trať se vrátil těsně za Australanem. Alonso sice vydržel na trati déle než Vettel, ovšem šance na předjetí Vettela uvadaly. Vettel byl totiž i po zastávce v boxech rychlejší. Ferrari provedlo zastávku bezchybně, avšak boje o první pozici se už muselo pomalu vzdát. Alonso se na trať vrátil na druhém místě a musel si dávat pozor na Webbera. Rozestup mezi prvním a druhým jezdcem se pohyboval kolem deseti sekund.
Räikkönen předváděl brilantní stíhací jízdu, avšak prakticky od začátku závodu jel na měkčí sadě pneumatik. Ve 31. kole si z páté pozice musel zajet pro tvrdé pneu. Nico Hülkenberg se s vozem pral, jak jen mohl, avšak udržet slibnou startovní pozici nebylo prakticky možné. Ve 35. kole se musel bránit dotírání ze strany Rosberga. Ten ovšem o chvíli později minul správný brzdný bod do první šikany a musel projet únikovou zónu.
Hamilton měl dlouhodobé problémy s rádiem. Nakonec se týmu podařilo povolat svého svěřence zpět do boxů. Odlišná strategie se však nevyvíjela úplně nejlépe. K Alonsovi se čím dál blíže dostával Mark Webber. Patnáct kol před cílem byl již bezpečně v DRS zóně. Webber měl ovšem problémy s převodovkou, a tak musel svou pozornost soustředit na více oblastí najednou. Piloti Lotusu se postupně dokázali prokousávat pořadím kupředu. Pohledný souboj sváděli především Räikkönen s Hamiltonem. Vítězem souboje byl nakonec druhý jmenovaný. O poslední bodované pozice bojovali piloti McLarenu, Mercedesu a Lotusu.
Vettel již neponechal nic náhodě a i přes různé technické problémy ke konci závodu si dojel pro vítězství. Na stupně vítězů ho doprovodil Alonso a Webber. Zbytek pořadí v první desítce vypadal následovně: Massa, Hülkenberg, Rosberg, Ricciardo, Grosjean, Hamiton a Button. Formule 1 se loučí s Evropou. Příštím závodem bude Velká cena Singapuru, která se koná 22. září 2013.
Fotogalerie (164 obrázků)
[MODXGalleryRef : 37247]
Velká cena Itálie 2013 - výsledky závodu
P. |
Jezdec |
Tým |
Kola |
Ztráta |
1 |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing-Renault |
53 |
Vítěz |
2 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
53 |
+5.4 s |
3 |
Mark Webber |
Red Bull Racing-Renault |
53 |
+6.3 s |
4 |
Felipe Massa |
Ferrari |
53 |
+9.3 s |
5 |
Nico Hülkenberg |
Sauber-Ferrari |
53 |
+10.3 s |
6 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
53 |
+10.9 s |
7 |
Daniel Ricciardo |
STR-Ferrari |
53 |
+32.3 s |
8 |
Romain Grosjean |
Lotus-Renault |
53 |
+33.1 s |
9 |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
53 |
+33.5 s |
10 |
Jenson Button |
McLaren-Mercedes |
53 |
+38.3 s |
11 |
Kimi Räikkönen |
Lotus-Renault |
53 |
+38.6 s |
12 |
Sergio Pérez |
McLaren-Mercedes |
53 |
+39.7 s |
13 |
Esteban Gutiérrez |
Sauber-Ferrari |
53 |
+40.8 s |
14 |
Pastor Maldonado |
Williams-Renault |
53 |
+49.0 s |
15 |
Valtteri Bottas |
Williams-Renault |
53 |
+56.8 s |
16 |
Adrian Sutil |
Force India-Mercedes |
52 |
+1 kolo |
17 |
Charles Pic |
Caterham-Renault |
52 |
+1 kolo |
18 |
Giedo van der Garde |
Caterham-Renault |
52 |
+1 kolo |
19 |
Jules Bianchi |
Marussia-Cosworth |
52 |
+1 kolo |
20 |
Max Chilton |
Marussia-Cosworth |
52 |
+1 kolo |
- |
Jean-Éric Vergne |
STR-Ferrari |
14 |
+39 kol |
- |
Paul di Resta |
Force India-Mercedes |
1 |
+52 kol |