Vettel vyhrál v Číně, triumf Red Bullu korunoval druhý Webber

[GP Číny - závod]

Ani třetí závod letošní sezóny, Velká cena Číny, nepřinesl standardní průběh. Zatímco v Austrálii se cílem projelo za safety carem a Malajsie byla ukončena předčasně, v Šanghaji se díky velkému dešti za safety carem dokonce startovalo.

S tím má dobré zkušenosti pilot Red Bullu Sebastian Vettel, který zažil start z pole position za bezpečnostním vozem i při svém prvním vítězství loni v Monze. Stejné situace využil k druhé výhře kariéry i nyní v Číně. Hned za ním skončil jeho týmový kolega Mark Webber. Tvůrce úspěšných williamsů a mclarenů z 90. let a nyní technický ředitel Red Bullu Adrian Newey se tak po letech opět dočkal vítězství vozu své konstrukce, ale bohužel si ho nemohl vychutnat přímo na místě činu. Po schválení difuzorů totiž do Číny vůbec neodcestoval. Zůstal v továrně, aby se mohl v klidu věnovat návrhu modifikace vozu, na kterém by šly využít dvoupatrové difuzory.

Robert Kubica a Timo Glock do závodu startovali z boxů. Jezdci na prvních třech místech Vettel, Alonso a Webber nemohli uplatnit svou původně naplánovanou strategii ujet po startu s lehkým vozem svým soupeřům a v boxech poprvé zastavit okolo desátého kola. Nejméně natankovaný Alonso dokonce musel do depa ještě v době, kdy safety car kroužil po trati. Někteří jezdci se podívali mimo trať, například Felipe Massa nebo Adrian Sutil. Díky širokým asfaltovým výběhovým zónam se však bylo možné bez větších potíží vrátit zpět.

Z jezdců na bodovaných pozicích zamířil do boxů jako první již v šestém kole Nico Rosberg. O kolo později ho následoval Fernando Alonso. Vzápětí zajel safety car do boxové uličky a v okolí Šanghaje se konečně začalo naplno závodit. Tempo ihned začaly diktovat oba red bully v pořadí Vettel - Webber. Za nimi následovaly brawny Barrichella a Buttona, Trulli, Räikkönen, Hamilton a Buemi.

Zatímco Vettel svým pronásledovatelům poměrně rychle ujížděl, o nejhezčí souboje se starali Räikkönen, Hamilton a Buemi, kteří si mezi sebou několikrát vyměnili pořadí. Hamilton s Buemim se na chvíli ocitli také mimo trať. Mezi bojující jezdce se zapojil také Massa, který předjel Räikkönena. Vzápětí Hamilton předvedl hodiny a klesl až na jedenácté místo za Kovalainena. Vzhledem k podmínkám na trati však byly rozestupy nadále velmi těsné.

Trulli byl evidentně pomalejší než jezdci za ním, takže jakmile přestali chybovat, začali ho postupně předjíždět. Nejdříve se to podařilo Buemimu a poté i Massovi, Räikkönenovi, Hamiltonovi i Kovalainenovi. Závodním polem se pak propadal i dál.

V patnáctém kole zajel do boxů Webber, vzápětí ho následoval Vettel. Obě zastávky proběhly hladce. Do vedení se nakrátko podíval Jenson Button.

V druhé polovině závodního pole docházelo i ke kontaktům. Drobnou kolizi mezi sebou měli například Němci Glock s Heidfeldem, ale mnohem hrozivěji vypadající nehodu předvedli Kubica s Trullim. Polák před vjezdem do boxů najel Italovi až skoro na záda. Trulli pak absolvoval celé kolo s poničeným vozem bez zadního křídla, než v garáži definitivně odstoupil. Kubica po výměně nosu pokračoval v nevydařeném závodě, ve kterém musel v závěru měnit nos ještě jednou.

Kvůli odstraňování úlomků z obou vozů vyjel v devatenáctém kole na trať opět safety car. Do boxů postupně zamířili z vedoucích pozic Button i Barrichello. Buemi stačil narazit do Vettela a poškodit si přední křídlo. Němec však pokračoval bez další újmy. v jedenadvacátém kole odstoupil pro technickou závodu ze třetího místa Massa.

Od třiadvacátého kola se znovu závodilo, Hamilton opět předjel Räikkönena a dostal se na čtvrté místo. Činil se i jeho týmový kolega Kovalainen, který předjel Barrichella. Do tempa se opět dostal i Alonso, který po předjetí Nakadžimy bojoval s Buemim o osmé místo.

Okolo 30. kola bojovali Webber s Buttonem o druhé místo. Oba při té příležitosti také postupně vyjeli z tratě. Hamilton zamířil na svou první zastávku v boxech až ve 34. kole a vrátil se na osmém místě. O kolo později ho následoval Kovalainen. Räikkönen, který absolvoval první zastávku o pár kol dříve, se pohyboval až ve druhé desítce. Alonso se díky své druhé zastávce propadl až za body.

Druhé zastávky vedoucích pilotů již pořadí neovlivnily. V čele zůstal Vettel před Webberem, Buttonem a Barrichellem. Hamilton poněkolikáté vyjel mimo trať a jeho páté místo zaujal Kovalainen. Mezitím se Rosberg rozhodl zariskovat s přechodnými pneumatikami, ale tah nevyšel. Skvěle jel Sutil, který se pohyboval na osmém a po další chybě Hamiltona i sedmém místě. Vypadalo to, že získá pro tým Force India historické body, nicméně nestalo se tak. Po vyjetí z tratě rozbil vůz o bariéru z pneumatik. Z nepěkně vypadající nehody vyvázl naštěstí nezraněn.

V závěru už se na prvních místech nic nezměnilo. Jezdci projeli cílem v pořadí Vettel, Webber, Button, Barrichello, který zajel nejrychlejší kolo závodu, Kovalainen a Hamilton. Sedmé místo nakonec navzdory několika kolizím a startu z boxů vybojoval Glock, osmý skončil nováček Buemi. Red Bull se tak dočkal prvního vítězství v historii a hned doublu. Pro Vettela to byla druhá výhra v kariéře. Opět za deště při startu za safety carem.

V šampionátu jezdců nadále vede Button (21 bodů) před Barrichellem (15), třetí je díky dnešnímu vítězství Vettel (10) se stejným bodovým ziskem jako čtvrtý Glock (10), Webber má bodů 9,5. V poháru konstruktérů je v čele Brawn GP (36), na druhé místo se již posunul Red Bull (19,5) před Toyotu (18,5). McLaren už je čtvrtý (8), ale nadále s velkou ztrátou. Ferrari zatím nebodovalo.

Příští závod se jede již za týden jako Velká cena Bahrajnu.

 GP Číny 2009

P.   Jezdec Tým Čas
1 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:57:43,485 h 
2 Mark Webber RBR-Renault +10,9 s
3 Jenson Button Brawn-Mercedes +44,9 s
4 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes +1:03,7 min
5 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes +1:05,1 min
6 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +1:11,8 min
7 Timo Glock Toyota +1:14,4 min
8 Sébastien Buemi STR-Ferrari +1:16,4 min
9 Fernando Alonso Renault +1:24,3 min
10 Kimi Räikkönen Ferrari +1:31,7 min
11 Sébastien Bourdais STR-Ferrari +1:34,1 min
12 Nick Heidfeld BMW Sauber +1:35,8 min
13 Robert Kubica BMW Sauber +1:46,8 min
14 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes +1 kolo
15 Nico Rosberg Williams-Toyota +1 kolo
16 Nelson Piquet Renault +2 kola
17 Adrian Sutil Force India-Mercedes +6 kol
- Kazuki Nakajima Williams-Toyota +13 kol
- Felipe Massa Ferrari +36 kol
- Jarno Trulli Toyota +38 kol

Doporučujeme

Články odjinud