Vettel vyhrál už popáté v řadě, korunovace se ale odkládá

Sebastian Vettel dokázal zvítězit i v Suzuce. Druhý dojel Mark Webber, třetí Romain Grosjean. Alonsovo umístění ale zatím nedovoluje Vettelovi slavit titul.
Vettel vyhrál už popáté v řadě, korunovace se ale odkládá

Konichiwa! Suzuka patří k nejoblíbenějším a technicky nejnevyzpytatelnějším okruhům v kalendáři formule 1. Zároveň se však řadí k velmi rychlým závodním drahám. Kupříkladu zatáčka 130R je vůbec nejrychlejší v kalendáři a za normálních okolností se projíždí rychlostí přes 300km/h. Poslední léta navíc ukazují, že se tu velmi daří monopostům stáje Red Bull. Oči všech se tak zaměřily na Sebastiana Vettela. Šestadvacetiletý Němec totiž již dnes mohl získat svůj čtvrtý titul v řadě a dokázat, že v sezoně 2013 neměl vážnou konkurenci. Šampionem se však v Japonsku mohl stát pouze za jistých podmínek – musel zvítězit a Fernando Alonso nesměl dojet na lepším než devátém místě. První podmínku Vettel splnil, avšak Alonso mu radost neudělal. Vettelova korunovace se tak o chvíli odkládá.

Kvalifikace rozdala karty následovně – Mark Webber zlomil své letošní kvalifikační prokletí a získal svou první pole position v sezoně. Vettel byl i kvůli patáliím s KERS druhý. Druhá řada připadla Lewisovi Hamiltonovi a Romainovi Grosjeanovi. Felipe Massa pátým místem prokázal, že mu Suzuka svým charakterem sedí. Na šestém místě na roštu stál Nico Rosberg. Zbytek první desítky zaplnili Hülkenberg, Alonso, Räikkönen a Button. Pirelli pro tento závod nominovalo dvě nejtvrdší směsi ze svého portfolia. Důvody jsou jasné – zejména první sektor je nekončící sérií poměrně rychlých, na sebe navazujících zatáček, a tak pneumatiky nemají příležitost k ochladnutí a odpočinutí si. Proto je tu míra opotřebování obvykle značná.

Japonsko je známé častými vytrvalými a silnými dešti. To však nebyl případ letošního závodu. Na závodníky a nadšené fanoušky čekalo slunečné subtropické počasí. Mark Webber opět nepředvedl povedený start. Naopak skvěle se z roštu odlepil Romain Grosjean a do první zatáčky vjížděl na prvním místě. Lewis Hamilton se potýkal s poškozením vozu – utrpěl defekt pravé zadní pneumatiky při předjíždění Vettela a musel do boxů pro novou gumu. Podezření měl i Vettel, podle Red Bullu však jeho monopost neměl žádný vážnější problém. Hned po startu došlo ke kolizi na chvostu pole a ze závodu odstoupili van der Garde a Bianchi. Pořadí na konci čtvrtého kola mělo podobu Grosjean, Webber, Vettel, Rosberg, Massa, Alonso, Hülkenberg, Pérez, Gutiérrez a Button.

O kolo později se mohlo začít používat DRS a Kimi Räikkönen toho chtěl okamžitě využít k předjetí Jensona Buttona. První pokus ovšem nebyl úspěšný. O kolo později se mu to již bez větších problémů dostalo a vyskočil tak na bodované pozice. V první dvouzatáčce se Sebastian Vettel dopustil menší chyby a na okamžik se podíval mimo trať. Tým raději Vettelovi doporučil, ať svou snahu nepřehání a raději šetří pneumatiky. Alonsovi se přestalo za Massou líbit a postupně na něho začal dotírat. Hamilton v devátém kole odstoupil ze závodu – problémy s vozem byly větší, než se mohlo na první pohled zdát. Ferrari tak získalo šanci poodskočit Mercedesu na druhém místě v Poháru konstruktérů.

Ve dvanáctém kole Mark Webber započal první sérii zastávek v boxech. Očekávalo se, že každý pilot pojede minimálně na dvě zastávky. O několik vteřin později ho následovali Massa a také Kimi Räikkönen. Massa se po zastávkách v boxech propadl za Hülkenberga. Ve třináctém kole byl v boxech i Grosjean. Na trať se mu podařilo vrátit před Webberem. Vettel s výměnou posečkal. V pitlane málem došlo ke srážce mezi Rosbergem a Pérezem. Očekávalo se, že Mercedes bude potrestán. V patnáctém kole byl v boxech i lídr závodu Sebastian Vettel. Na trať se vrátil zpátky na třetí místo. Stejně tak Alonso se po výměně pneu zpět na dráhu zařadil až za Massu.

Rosberg skutečně obdržel penalizaci a kvůli nebezpečnému vypuštění z boxového stání musel za trest projet boxy. Vettelovi se třetí místo tuze nelíbilo a v sedmnáctém kole zajel nejrychlejší kolo. V devatenáctém kole se vytvořil pěkný vláček čtyř vozů – Ricciardo (zatím bez pitstopu na kontě), Hülkenberg, Massa a Alonso bojovali o čtvrté až sedmé místo. Alonso se dokázal prosadit před Massu, Hülkenbergův atak byl zatím neúspěšný. Útok v zatáčce 130R posunul už na čtvrtou pozici. O několik okamžiků později Ricciardo spadl za Alonsa. Massa drobně chyboval a téměř se mu osudným stal agresivní manévr Gutiérreze. Nebyl ovšem úspěšný, čehož bleskově využil Räikkönen.

Hülkenberg za sebou srdnatě držel Fernanda Alonsa. V polovině závodu zrychloval Webber a stahoval Grosjeanův náskok. Totéž činil i Vettel a dělal vše pro to, aby zvítězil. Webber zajel do boxů. Ve třicátém kole totéž učinil Grosjean. Vettel vydržel na trati. Grosjean se propadl i za Webbera a pomalu se mu tak rozplývaly naděje na zisk prvního vítězství ve formuli 1. Ricciardo byl penalizován za to, že Sutila předjel díky vyjetí mimo trať, čímž získal neférovou výhodu. Felipe Massa byl podezříván, že v boxové uličce překročil povolenou rychlost. O chvíli později byl tento přečin potvrzen, a tak i Brazilec musel projet pitlane. Vettel se mezitím stále držel na první pozici a snažil se co nejvíce oddálit svůj plánovaný pitstop. Vydržel až do 38. kola, čímž výrazně zvýšil své šance na vítězství. Propadl se na třetí místo, přičemž do konce závodu už neměl zajet do boxů.

Vettel dostal od týmu pokyn, ať dojede a předjede Grosjeana. Dojetí mu nečinilo problémy, vozy Red Bullu byly v této fázi závodu o poznání svižnější než Lotus. Předjetí na sebe nenechalo dlouho čekat a Vettel se ve 41. kole vyšplhal na druhou příčku. V cestě za vítězstvím už stál pouze Webber. Ve 43. kole byl i Webber naposledy v boxech. Vrátil se na třetí pozici, avšak mohl se spolehnout na rychlejší pneu. Webberovi však nezbývalo mnoho času, neboť v boji o příčky nejvyšší musel předjet i Grosjeana, který se druhého místa držel zuby nehty. Vettel tak měl dveře k vítězství otevřeny dokořán. Grosjean byl při defenzívě velice houževnatý a Webberovi se ho podařilo předjet až dvě kola před cílem.

Red Bull měl zaděláno na double. Na pozicích na stupních vítězů již k ničemu dramatickému nedošlo. Zvítězil Vettel před Webberem a Grosjeanem. Räikkönen chvíli před koncem spektakulárně předjel Hülkenberga a dojel na pátém místě, hned za Alonsem. Zbytek bodů za touto trojicí připadl Gutiérrezovi (vůbec první body mladého Mexičana), Rosbergovi, Buttonovi a Massovi - mezi posledními jmenovanými došlo k ostrému souboji v závěrečné šikaně závodu.  

Příštím závodem bude Velká cena Indie, která je na programu 27. října. Hostit ji bude tradičně okruh Buddh.

Fotogalerie (137 obrázků)

GP Japonska 2013 - neděle

Velká cena Japonska 2013 - Výsledky závodu

P. Jezdec Tým Kola Ztráta
1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 53 vítěz
2 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 53 +7.1 s
3 Romain Grosjean Lotus-Renault 53 +9.9 s
4 Fernando Alonso Ferrari 53 +45.6 s
5 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 53 +47.3 s
6 Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari 53 +51.6 s
7 Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 53 +71.6 s
8 Nico Rosberg Mercedes 53 +72.0 s
9 Jenson Button McLaren-Mercedes 53 +80.8 s
10 Felipe Massa Ferrari 53 +89.2 s
11 Paul di Resta Force India-Mercedes 53 +98.5 s
12 Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 52 +1 kolo
13 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 52 +1 kolo
14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 52 +1 kolo
15 Sergio Perez McLaren-Mercedes 52 +1 kolo
16 Pastor Maldonado Williams-Renault 52 +1 kolo
17 Valtteri Bottas Williams-Renault 52 +1 kolo
18 Charles Pic Caterham-Renault 52 +1 kolo
19 Max Chilton Marussia-Cosworth 52 +1 kolo
- Lewis Hamilton Mercedes 6 +46 kol
- Giedo van der Garde Caterham-Renault 1 +52 kol
- Jules Bianchi Marussia-Cosworth 1 +52 kol
Další článek: Bez Lotusu by prý Räikkönenovo jméno mělo menší hodnotu

14:18 | Poznámky ředitele závodu v 11:51: Traťové limity v první a druhé zatáčce. Poznámky ředitele závodu v 13:49: ... a ještě 13, 14 a 15.
9:14 | Podle předpovědi počasí má být v Barceloně během víkendu lehce přes 20 stupňů, v neděli by mohlo pršet.
5. května | Podle italských médií Ferrari novou podlahu do Španělska nepřiveze. V Portugalsku testovaná podlaha měla být jen testovací pro potvrzení dalšího směru vývoje.
4. května | V Monaku nakonec budou i fanoušci. Kapacita bude omezena na 40 %, nutný je PCR test.

GP Španělska 2021

Pátek 7. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 8. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 9. května 2021
Závod 15.00